Trwa ładowanie...
d1ktm7c
edukacja
01-09-2011 16:03

MS ws. programu edukacji prawnej (komunikat)

...

d1ktm7c
d1ktm7c

01.09. Warszawa - Wydział Informacji Ministerstwa Sprawiedliwości informuje:

- Całkiem niedawno, bo w połowie sierpnia informowaliśmy państwa o przystąpieniu Ministerstwa Edukacji Narodowej do zainaugurowanego ponad rok temu przez nas, czyli przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz samorząd radców prawnych, programu edukacji prawnej. Dzisiaj z satysfakcją chciałbym państwa poinformować, że to nie koniec - powiedział dzisiaj minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski w trakcie konferencji, w której poza nim udział wzięli Maciej Bobrowicz - prezes Krajowej Rady Radców Prawnych praz Dariusz Kaczmarek - prezes Zarządu Wydawnictwa Pedagogicznego "Operon".

- Nasza inicjatywa spotyka się z coraz większym poparciem nie tylko dzieci, młodzieży i nauczycieli, ale także z poparciem innych podmiotów, które zgłaszają się do nas z chęcią współpracy, a tym samym z chęcią rozszerzenia naszego programu. To dowód na to, że udało nam się zainicjować coś nie tylko ważnego, ale i niezwykle potrzebnego - dodał Krzysztof Kwiatkowski.

W podpisanym dzisiaj porozumieniu minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Maciej Bobrowicz oraz Dariusz Kaczmarek - prezes Zarządu Wydawnictwa Pedagogicznego "Operon" zadeklarowali współpracę w zakresie promowania i rozwijania edukacji prawnej oraz rozszerzenia prowadzonego do tej pory przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz samorząd radców prawnych programu edukacji prawnej poprzez m.in. utworzenie Szkolnych Kół Prawnych.

d1ktm7c

To kolejny etap rozwijającej się na terenie całego kraju programu edukacji prawnej. Ponad rok temu zainaugurowali ją minister sprawiedliwości oraz prezes Krajowej Rady Radców Prawnych. Od tej pory program spotkał się z poparciem wielu osób i instytucji, m.in. Rzecznika Praw Dziecka oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dzisiaj dołączyło Wydawnictwo Pedagogiczne "Operon".

Celem realizacji kolejnego, zainaugurowanego dzisiaj etapu programu jest poszerzenie świadomości prawnej dzieci i młodzieży, zapoznanie ich z zasadami porządku prawnego oraz przekazanie praktycznej wiedzy prawniczej, m.in. poprzez funkcjonowanie Szkolnych Kół Prawnych.

Działania planowane w ramach realizacji programu:

- opracowanie i udostępnienie nauczycielom oraz dyrektorom materiałów dydaktycznych z przeznaczeniem na prowadzenie zajęć z zakresu edukacji prawnej;

d1ktm7c

- organizacja schematu funkcjonowania Szkolnych Kół Prawnych:

- internetowy formularz rejestracji Szkolnego Koła Prawnego; - materiały w wersji "do pobrania"; - przykładowe schematy działania; - scenariusze spotkań stacjonarnych i niestacjonarnych; - zestawienia zagadnień problemowych; - scenariusze gier strategicznych;

- realizacja w szkołach spotkań uczniów z ekspertami z zakresu różnorodnych obszarów prawa, głównie przedstawicieli Krajowej Rady Radców Prawnych;

d1ktm7c

- zaangażowanie w projekt osób bezpośrednio związanych z obszarem edukacji prawnej: radców prawnych, przedstawicieli środowisk naukowych.

Szkolne Koła Prawne mogą być prowadzone w ramach zajęć do dyspozycji dyrektora. Informacje o wszystkich prowadzonych przez szkołę zajęciach z uczniami, w tym Szkolnych Kołach Prawnych, powinien zawierać arkusz organizacji szkoły, który musi być przekazany przez dyrektora do organu nadzorującego do 30 kwietnia danego roku. Organ prowadzący szkołę zatwierdza arkusz organizacji szkoły w terminie do dnia 30 maja danego roku.

Jeżeli po 1 września danego roku okaże się, że potrzebna jest zmiana organizacji można tego dokonać aneksem. Sporządza się go określając w nim przyczynę zaistniałych zmian, okres trwania zmian oraz informacje o nauczycielach, którym przydzielono nowe zadania, a także inne zmiany zachodzące w placówce (organizacyjne, stanowiskowe, płacowe) w zatwierdzonym arkuszu organizacyjnym. Aneksy do arkuszy organizacji szkół i placówek powinny być przedkładane do zatwierdzenia i zaopiniowania zgodnie z procedurą opracowywania arkuszy organizacji, w tym również zasięgania opinii rady pedagogicznej.

d1ktm7c

Zaangażowanie wydawnictwa "Operon" w projekt Ministerstwa Sprawiedliwości nie ma charakteru ani komercyjnego, ani promocyjnego. Naturalnym jest prowadzenie przez przedsiębiorców działań CSR, społecznej odpowiedzialności biznesu.

Wydawnictwo Pedagogiczne "Operon" realizuje m.in. następujące projekty: Próbne egzaminy dla szkół - są organizowane przez Wydawnictwo Pedagogiczne "operon" od lat i cieszą się dużym uznaniem dyrektorów, bierze w nich udział średnio 70 proc. szkół rocznie; Ortograffiti, Oświata i prawo, Junior media, Szkoła bez przemocy.

Edukacja młodzieży w zakresie przestrzegania prawa i uświadomienia konsekwencji jego łamania była głównym celem organizowanych w 2010 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości spotkań edukacyjnych.

d1ktm7c

To nie były zwykłe lekcje. Ponad 7 tysięcy uczniów szkół średnich oraz przeszło 1700 studentów w nowoczesny, kreatywny i mówiąc wprost - ciekawy sposób poznawało na nich tajniki wiedzy prawnej. Zaproponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program, realizowany w ramach projektu "Ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości", spotkał się z ciepłym przyjęciem uczniów i studentów.

W trakcie blisko 120 spotkań poruszone zostały zagadnienia dotyczące: praw ofiar przestępstw, zapobiegania i zwalczania przemocy wobec dzieci i młodzieży, bezpieczeństwa w Internecie, obowiązku wynikającego z bycia świadkiem w sądzie oraz problematyki związanej z organizacją i funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości. Młodzież akademicka zapoznała się z prawami i obowiązkami świadków oraz ofiar przestępstw, jak również z procedurami mediacyjnymi, jako alternatywną metodą rozwiązywania sporów. Poruszane zostały również zagadnienia dotyczące zagrożeń, jakie niesie za sobą zażywanie dopalaczy i innych niebezpiecznych dla zdrowia substancji.

Zdaniem uczniów jednym z najciekawszych elementów spotkań była symulacja rozprawy sądowej w sprawie karnej, dotyczącej przestępstwa rozboju, podczas której uczestniczący otrzymali konkretne role do odegrania: oskarżonego, prokuratora, adwokata, świadka, czy policjanta. W ten właśnie praktyczny i nowoczesny sposób młodzież otrzymała solidną dawkę wiedzy z zakresu prawa.

d1ktm7c

Scenariusz spotkań edukacyjnych ukierunkowany był na praktyczną stronę omawianych zagadnień. Każdy z trzech realizowanych programów został dostosowany do potrzeb i poziomu uczestników, odnosząc się do rzeczywistych problemów dziejących się w zakresie omawianego procesu, tj. sprawy sądowej, czy np. mediacji.

W Łodzi, w kwietniu tego roku, zakończony został pierwszy etap pilotażowego programu praktycznej nauki prawa w szkołach ponadgimnazjalnych. Program zorganizowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Krajową Izbą Radców Prawnych. Objętych nim zostało kilka tysięcy uczniów sponad stu klas w Łodzi. Zajęcia prowadziło dwudziestu pięciu doświadczonych praktyków prawa - radców prawnych.

Kiedy w ubiegłym roku minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski zdecydował o rozpoczęciu programu edukacji prawniczej. Jego celem było, aby Polacy znali nie tylko swoje prawa, ale i obowiązki.

Jak wynika z badań opinii publicznej większość Polaków nie posiada podstawowej wiedzy prawnej na temat zasad działania wymiaru sprawiedliwości. Znacząca część badanych nie odróżnia radcy prawnego od adwokata, a prawa cywilnego od karnego. Blisko 30 proc. nie wie co to jest pozew, natomiast 82 proc. respondentów nie wie, że postępowanie przed polskimi sądami jest dwuinstancyjne. Brak rzetelnej wiedzy skutkuje brakiem zaufania do systemu sprawiedliwości i jego poszczególnych elementów. Wyniki badań przekonały nas do podjęcia inicjatywy, której celem jest zmiana edukacji już na poziomie szkół średnich.

Młody człowiek kończący szkołę średnią powinien posiadać wiedzę umożliwiającą sprawne funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie. Zamiast z cechami języka aktów prawnych należy go zapoznać z podstawowymi przepisami prawa regulującymi codzienne problemy.

Realizowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości program edukacji prawniczej to ewenement w skali Europy. Co prawda zarówno w Polsce, jak i w innych państwach podstawowe informacje na temat porządku prawnego, a także praw i obowiązków obywatela przekazywane są na takich lekcjach jak wiedza o społeczeństwie, jednak w trakcie tych zajęć brakuje praktycznych informacji prawnych.

Wnioski płynące z akcji Ministerstwa Sprawiedliwości są więcej niż satysfakcjonujące. Ponad 80 proc. wszystkich uczniów oceniło lekcje jako potrzebne, wystawiając im przy tym ocenę bardzo dobrą.

W ostatnim czasie akcję Ministerstwa Sprawiedliwości poparł m.in. Rzecznik Praw Dziecka oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej.

W połowie maja tego roku ruszył drugi etap programu edukacji prawniczej, organizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości i samorząd radców prawnych. Tym razem tajniki wiedzy prawnej poznali studenci uczelni wyższych, nie będących wyższymi uczelniami prawniczymi.

Dotychczas podejmowane akcje edukacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości spotkały się nie tylko z pozytywnym odbiorem uczniów i studentów, ale i samych nauczycieli. Już teraz włodarze innych miast zwracają się do resortu z prośbą o rozszerzenie programu także w innych częściach kraju. Kielce, Starachowice, Skarżysko-Kamienna, Staszów, Jędrzejów oraz Pińczów - to kolejne polskie miasta, które przystąpiły do programu "praktycznej nauki prawa". Podobne prośby płyną z kuratoriów. To dowód na to, że także nauczyciele dostrzegają potrzebę edukacji prawnej.

- Nie tylko dzieci i młodzież potrzebują praktycznej wiedzy prawa. Potrzebują jej także starsze pokolenia. Zadbaliśmy o to. Już jutro słuchacze łódzkiego Uniwersytetu III Wieku będą mieli szansę poznać szczegóły i tajniki polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Wykład inaugurujący spotkania z seniorami będę miał zaszczyt poprowadzić w towarzystwie przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka - zakończył minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d1ktm7c
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ktm7c