MS ws. projektu ustawy o ograniczeniu prawa karnego w obrocie gospodarczym (komunikat)
...
04.05.2012 | aktual.: 04.05.2012 17:23
04.05. Warszawa - MS informuje:
W związku z pytaniami oraz nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi przygotowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości projektu założeń do projektu ustawy o ograniczeniu prawa karnego w obrocie gospodarczym, uprzejmie informuję:
Głównym celem wspomnianego projektu założeń jest zracjonalizowanie przepisów karnych regulujących odpowiedzialność karną za przestępstwa gospodarcze oraz ich uporządkowanie i zweryfikowanie.
Warto pamiętać, że w polskim prawie wiele przepisów karnych regulowanych jest równolegle w kilku ustawach. To niepotrzebne mnożenie regulacji, które w efekcie ograniczają wolność gospodarczą Polaków.
Ograniczenie obecności instrumentów prawa karnego w polskiej gospodarce ma służyć przedsiębiorcom i gospodarce, tak aby nadmiar przepisów nie utrudniał im życia i rozwoju.
Warto tu zaznaczyć, że Polska ma najwięcej przepisów karnych w obrocie gospodarczym spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Niestety, większość z tych przepisów jest w istocie "martwa". Dowodem na to jest fakt, że wyroki w sprawach o przestępstwa gospodarcze stanowią zdecydowaną mniejszość wśród wszystkich wyroków skazujących.
Intencją Ministerstwa Sprawiedliwości - wbrew pojawiającym się informacjom medialnym - nie było i nie jest zdepenalizowanie niektórych przestępstw gospodarczych.
Nieprawdą jest jakoby Ministerstwo Sprawiedliwości chciało wprowadzić bezkarność m.in. za złożenie fałszywego oświadczenia majątkowego przez posłów i senatorów.
Co prawda, w przygotowanych założeniach znajduje się propozycja wykreślenia art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej [...] (przepis ten określa przestępstwo złożenia nieprawdziwego oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka w trakcie pełnienia funkcji (zob. art. 8 ust. 1) oraz oświadczenia o swoim stanie majątkowym ) to jednak zdaniem autorów projektu czyn taki wypełnia znamiona czynu zabronionego z art. 271 par. 1 k.k., określającego przestępstwo poświadczenia nieprawdy. Oznacza to, że podanie nieprawdy w oświadczeniu majątkowym przez osobę pełniącą funkcję publiczną nawet po uchyleniu tego przepisu nadal byłoby karalne.
Podobnie z rzekomymi planami Ministerstwa Sprawiedliwości co do depenalizacji ujawnienia tajemnicy bankowej.
Wprawdzie w projekcie zakłada się wykreślenie art. 171 ust. 5 Prawa bankowego (przepis ten określa przestępstwo naruszenia tajemnicy bankowej, określonej w art. 104 i nast.), jednak - zdaniem autorów - przepis ten jest zbędny, gdyż przepis art. 266 k.k. określa przestępstwo naruszenia tajemnicy służbowej.
Nieprawdą jest także informacja jakoby Ministerstwo Sprawiedliwości dążyło do zniesienia odpowiedzialności karnej za ujawnienie tajemnicy skarbowej.
Projekt założeń przewiduje wykreślenie przepisu art. 306 (§ 1-4) Ordynacji podatkowej, tj. jedynych przepisów karnych w tej ustawie. Jednak zdaniem autorów przepisy te są również zbędne, gdyż określone w nich przestępstwa mogą być ścigane na podstawie art. 266 k.k., który określa przestępstwo naruszenia tajemnicy służbowej.
Idea zmniejszenia liczby przepisów karnych w sferze gospodarczej spotkała się z szerokim poparciem zarówno organizacji przedsiębiorców, jak również sądów i prokuratur, które wskazywały na konieczność zapewnienia lepszej przejrzystości prawa.
W wyniku przeprowadzonych konsultacji otrzymano około 200 pisemnych odpowiedzi. Przedstawione uwagi są przedmiotem wnikliwej analizy służącej doprecyzowaniu koncepcji projektu.
Ministerstwo kontynuuje spotkania konsultacyjne między innymi z organizacjami pozarządowymi, które pozwolą na jeszcze dokładniejsze dopasowanie zmian do potrzeb przedsiębiorców. Tym samym Ministerstwo Sprawiedliwości nie wyklucza, a wręcz zakłada, dokonanie zmian założeń.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/