MSP sprzeda firmy pracujące dla kolei
Duże zainteresowanie inwestorów prywatyzacją PRK Kraków zachęca resort skarbu do sprzedaży Kolsteru i KolTramu.
Duże zainteresowanie prywatyzacją Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych w Krakowie, zajmującego się pracami modernizacyjnymi na kolei, zachęca resort skarbu do wystawienia na sprzedaż kolejnych spółek z branży budownictwa kolejowego. – W najbliższym czasie prywatyzowane będą Kolster, w którym 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa, oraz KolTram, gdzie jedynym właścicielem jest państwowe Towarzystwo Finansowe Silesia – informuje Maciej Wewiór, rzecznik resortu skarbu.
Prywatyzacja branży
Kolster z Olsztyna specjalizuje się w produkcji mechanicznych i elektromechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Roczne przychody spółki to kilkanaście milionów złotych. Z kolei śląski KolTram wykonuje elementy stalowej nawierzchni kolejowej, czyli rozjazdy kolejowe, skrzyżowania torów, połączenia torów, podzespoły i części zamienne. Resort skarbu prawdopodobnie będzie chciał sprzedać obie firmy do końca tego roku.
Rozbieżne wyceny
Wcześniej powinna zakończyć się prywatyzacja PRK Kraków. Na sprzedaż wystawione są akcje, stanowiące 85 proc. kapitału. _ Aktualnie trwa analiza wstępnych ofert inwestorów. W ciągu miesiąca powinniśmy wiedzieć, które firmy zostaną zakwalifikowane do kolejnego etapu, czyli badania spółki _– mówi Wewiór.
O wyborze inwestora zdecyduje oferowana cena. Zarówno MSP, jak i potencjalni kupcy, nie ujawniają złożonych propozycji. Z informacji „Parkietu” wynika, że wyceny są bardzo zróżnicowane i wahają się od 30 mln zł do ponad 70 mln zł. W ubiegłym roku PRK Kraków planowało osiągnąć ponad 160 mln zł przychodów.
*Jedenastu chętnych, czterech z GPW *
O zakup PRK Kraków stara się 11 podmiotów: KPBP Budus, Spitzke (Niemcy), KZN Bieżanów, PBG, Polimex-Mostostal, Strabag, Aero 5, ZUEiK Grupa ZUE Kraków, Zelsys (Słowacja), Budimex Dromex oraz Trakcja Polska. Skąd tak duże zainteresowanie?
_ PRK Kraków jest atrakcyjne ze względu na posiadane grunty oraz kompetencje w zakresie modernizacji linii kolejowych _– twierdzi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu. Dodaje, że zakup tej firmy rozszerzyłby działalność grupy. Do Polimeksu należy już Torpol, który w ubiegłym roku miał około 300 mln zł przychodów. Z kolei Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej, liczy na uzyskanie licznych synergii kosztowych w powiększonej o PRK Kraków grupie kapitałowej.
Dla odmiany, PBG dopiero szuka referencji w zakresie modernizacji kolei. _ To ciekawa i perspektywiczna branża. Obecnie szukamy firm do przejęcia. Nie chcemy ich jednak kupować za każdą cenę _– mówi Jacek Krzyżaniak, rzecznik PBG.
W ubiegłym roku nakłady na modernizację linii kolejowych w Polsce wyniosły ponad 3 mld zł. W tym powinny być o co najmniej 1 mld zł większe.
PARKIET