Na "ty" z pracodawcą? Kiedy można?
Brytyjczycy raz do roku mogą oficjalnie przytulić swojego szefa, choć 46 proc. z nich uważa, że takie zachowanie jest niedopuszczalne. Jakie zachowania wypadają względem naszego przełożonego, a w jakich sytuacjach lepiej pozostać na oficjalnej stopie?
01.08.2013 | aktual.: 13.08.2013 10:01
Przytul Swojego Szefa – to brytyjskie święto, obchodzone w tym roku 23 sierpnia, które zachęca do przełamania stereotypu w zawodowych relacjach. Jego idea narodziła się w 2008 roku. W ten sposób chciano zwrócić uwagę na znaczenie dobrych stosunków personelu z przełożonym w funkcjonowaniu firmy. Jednak, jak pokazuje badanie TipTopJob, 46 proc. pytanych pracowników uważa, że przytulanie szefa jest niedopuszczalne w jakiejkolwiek sytuacji, a tylko 15 proc. nie widzi w tym nic złego. Część pracowników zostawia taki gest na specjalne okazje, takie jak pochwała – 5 proc., czy awans – 19 proc. Mimo to, w innym badaniu, święto Przytul Swojego Szefa zostało ocenione pozytywnie przez 73 proc. pytanych. Czy i kiedy możemy sobie pozwolić na bliższe relacje z szefem i czy nie wpłyną one negatywnie na naszą współpracę?
- Relacji pracownika z przełożonym nie regulują żadne przepisy, a zasady savoir-vivre’u mówią raczej o zachowaniach w sytuacjach oficjalnych i są jedynie pewnymi wytycznymi. W praktyce, relacje te są zależne od kultury organizacyjnej w firmie, a także od osobowości i umiejętności interpersonalnych pracownika i przełożonego – tłumaczy psycholog i specjalista ds. HR Karina Węgielnik.
Polecamy: Policji brakuje funkcjonariuszy
Kiedy zatem możemy przekroczyć pewne granice w relacji z szefem? - W firmach małych, rodzinnych a także w organizacjach zatrudniających bardzo młode osoby, mówienie do szefa na „Ty”, wspólne wypady na imprezy, a nawet wspólne wyjazdy czy spotkania w rodzinnym gronie, nie są niczym niezwykłym – mówi Karina Węgielnik.
Są jednak sytuacje, w których lepiej zachować oficjalne stosunki. - Jeśli w danej firmie kultura organizacyjna narzuca sformalizowane formy kontaktu, to należy mieć świadomość tego, jakie konsekwencje może spowodować przekraczanie granic w kontaktach z szefem. Nawet, jeśli dzieje się to za jego zgodą, może to być odbierane przez innych pracowników negatywnie, jako łamanie ogólnie przyjętych zasad oraz prowokować do niezdrowych domysłów na temat faktycznego charakteru relacji i wynikających z tego profitów dla pracownika – tłumaczy Karina Węgielnik.
Bliskie relacje szefa z podwładnym mogą zatem mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie firmy. - Familiarne stosunki w pracy mogą utrudnić szefowi dobre zarządzanie, ponieważ trudno dyscyplinować osobę, z którą mamy bliska relację, a pracownikowi, stawianie granic i dbanie o higienę pracy, ponieważ trudno odmówić szefowi, który jest równocześnie kumplem – zauważa specjalista ds. HR.
- Kiedy i gdzie może zwracać się do szefa „na Ty”?
- Formę oficjalnego, bądź nieoficjalnego zwracania się do przełożonego, kreuje kultura organizacyjna firmy, w której pracujemy. Dziś coraz częściej stosowana jest mniej oficjalna forma zwrotu, która pomaga pracownikom w szybszym tempie wdrożyć się w strukturę oraz poznać kolegów i koleżanki. Ułatwia nawiązywanie koleżeńskich relacji, które korzystnie wpływają na codzienną współpracę i zmniejszają dystans.
- Czy można z przełożonym wyjść na piwo czy na imprezę – jak to jest postrzegane?
- Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy znów od kultury organizacyjnej oraz relacji, jakie panują w zespole. Jedni managerowie starają się nie wchodzić w zbyt bliskie powiązania ze swoimi podwładnymi, a drudzy, wręcz przeciwnie, wolą zarządzanie poprzez koleżeńskie relacje. Jeśli jest oficjalne wyjście po pracy z całym zespołem, to warto się integrować, bo jednak praca to duża część naszego życia i spędzamy w niej sporo czasu.
- A czy wypada z szefem wyjechać na wspólny weekend czy urlop?
- Często pracownicy mniejszych firm, które cechują się kulturą organizacją w formie rodzinnej, stosują tego typu rozwiązania i wspólnie spędzają zarówno czas w pracy jak i poza nią. Managerowie w dużych korporacjach zachowują dystans wobec pracownika i pozostają z nim, w większości przypadków, na zawodowej stopie współpracy.
- Czy można krytykować szefa, kiedy i jak to robić?
- Należy unikać negatywnej krytyki. Warto jednak wymieniać się opiniami, informacjami, które dotyczą zadowolenia ze współpracy, bądź rozmawiać o obszarach wymagających doskonalenia czy poprawy. Przekazywanie informacji przełożonemu wpływa na doskonalenie efektywnej współpracy i zadowolenia w codziennej pracy zarówno pracownika, jak i przełożonego.
- A co z małżeństwem czy romansem z przełożonym?
- Tego typu sytuacje są bardzo delikatnymi tematami. Nie jest łatwo pracować z bliską osobą w jednej firmie, a co dopiero mówić o relacjach rodzinnych. Powinniśmy unikać niejasnych sytuacji, które mogą wpłynąć na atmosferę oraz wyniki naszej pracy. Niektóre z firm, oficjalnie nie zgadzają się na zbyt bliskie relacje wśród swoich pracowników, w obawie, że negatywnie wpłynie to na ich efekty i relacje w pracy.
MD,JK,WP.PL