Trwa ładowanie...
d1gkxs0

Największy wpływ na wzrost cen w III miała żywność, transport oraz zdrowie

13.04. Warszawa (PAP) - Największy wpływ na wzrost cen w marcu miał wzrost cen żywności, transportu oraz wzrost cen związanych ze zdrowiem - podał Główny Urząd...

d1gkxs0
d1gkxs0

13.04. Warszawa (PAP) - Największy wpływ na wzrost cen w marcu miał wzrost cen żywności, transportu oraz wzrost cen związanych ze zdrowiem - podał Główny Urząd Statystyczny.

"Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie podwyżki cen żywności (o 1,2 proc.), wzrost opłat związanych z transportem (o 0,8 proc.), a także ze zdrowiem (o 0,5 proc/.), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,27 pkt proc., 0,07 pkt proc. i 0,03 pkt proc." - napisał GUS.

"Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 3,9 proc. (wobec 4,3 proc. w lutym br.), lecz nadal znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 5,4 proc.), transportem (o 9,3 proc.) oraz wzrost cen żywności (o 3,6 proc.), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,38 pkt proc., 0,83 pkt proc. i 0,81 pkt proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,4 proc.) oraz w zakresie towarów i usług związanych z łącznością (o 0,3 proc.) obniżyły wskaźnik w tym okresie o 0,22 pkt proc. i 0,02 pkt proc." - dodał GUS.

Z danych GUS wynika, że w marcu w stosunku do poprzedniego miesiąca z kategorii cen żywności najbardziej podrożały warzywa (o 4,0 proc.) oraz artykuły w grupie "mleko, sery, jaja" (o 3,8 proc., w tym jaja - o 25,7 proc., jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne - o 0,5 proc., mleko - o 0,4 proc., a sery - o 0,1 proc.).

GUS podał też, że koniec wyprzedaży kolekcji jesienno - zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno - letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 0,6 proc. i 0,2 proc. wyższym niż w lutym.(PAP)

map/ jtt/

d1gkxs0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1gkxs0