NFG: Tylko 28% małych i średnich firm poprawnie definiuje faktoring
Warszawa, 27.10.2016 (ISBnews) - Trzy-czwarte przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) deklaruje mniejszą lub większą znajomość faktoringu. Jednak poprawnie na pytanie, czym jest faktoring odpowiedziało zaledwie 28,3% firm z sektora MSP, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie NFG (eFaktoring.pl) przez Keralla Research.
27.10.2016 | aktual.: 27.10.2016 10:53
"Wiedza deklarowana przez przedsiębiorców, a faktyczna znajomość tematu to dwie zupełnie różne sprawy. Aż 75% firm przyznało, że wie, czym jest faktoring. Kiedy jednak pojawiło się konkretne pytanie ankietera, prawidłowej odpowiedzi udzieliło zaledwie 28,3% ankietowanych przedsiębiorców" - czytamy w komunikacie.
Spośród tych, którzy deklarują znajomość faktoringu, ponad połowę stanowią osoby oceniające poziom swojej wiedzy na ten temat jako średni.
Poziom deklarowanej znajomości faktoringu najwyższy jest oczywiście w gronie średnich firm. W przypadku przedsiębiorstw zatrudniających od 50 do 249 pracowników wiedzą na ten temat chwali się 99% badanych. W przypadku firm małych (10-49 pracowników) odsetek ten spada do 75%. Wśród mikroprzedsiębiorców, zatrudniających do 9 pracowników, sięga już niespełna 60%, podano także.
"Takie wyniki mocno nie zaskakują. Faktoring to produkt bardzo chętnie wykorzystywany za granicami kraju. W Polsce również mocno rośnie jego popularność, aczkolwiek zalety faktoringu dostrzegają głównie większe firmy. Powód jest dość prosty - dotychczas to właśnie do nich skierowane było to rozwiązanie. Obecnie z takiej formy finansowania działalności mogą już skorzystać nawet mikroprzedsiębiorcy z rocznymi przychodami na poziomie kilkuset tysięcy złotych" - wyjaśnia prezes Zarządu NFG (eFaktoring.pl) Michał Pawlik, cytowany w komunikacie.
Podawane definicje faktoringu były bardzo różnorodne. Najpopularniejsze to windykacja należności (7,8%), rodzaj kredytu bankowego (6,1%), czy pożyczka z firmy do firmy (5,6%). Jedna trzecia przedsiębiorców w ogóle nie była w stanie podać jakiejkolwiek definicji faktoringu, a ponad 8% odmówiło udzielenia odpowiedzi. Różnica między wiedzą deklarowaną, a stanem faktycznym jest więc olbrzymia.
"Myślę, że jest spora grupa firm, która uważa, że brak wiedzy to wstyd. Wolą więc lekko podkoloryzować rzeczywistość. W tym gronie z pewnością jest wielu przedsiębiorców, którzy zetknęli się z pojęciem faktoringu, aczkolwiek nigdy z niego nie korzystali. Potwierdzają to liczby. Z tego samego badania wynika, że z faktoringu korzysta zaledwie 2,8 procent przedsiębiorców z sektora MSP" - wskazał prezes zarządu Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak, także cytowany w komunikacie.
Z zewnętrznego finansowania bieżącej działalności korzysta ponad 49% firm z sektora MSP. Najczęściej jest to kredyt obrotowy (27,2%) czy limit na koncie (18,2%). Co dziesiąty przedsiębiorca zapożycza się u rodziny, znajomych, czy w innej zaprzyjaźnionej firmie. Z faktoringu korzysta zaledwie 2,8% badanych firm. Popularność tego rozwiązania jednak szybko rośnie. Jak podaje Polski Związek Faktorów, wartość obrotów jego członków w 2015 roku sięgnęła 134,3 mld zł, tj. o ponad 17% więcej niż rok wcześniej, podano także w materiale.
(ISBnews)