Nie chcę pracować w domu!
Mój pracodawca chce, żebym wykonywał swoją pracę w domu. Nie chcę się na to zgodzić. Czy pracodawca może zmusić pracownika do świadczenia pracy w systemie telepracy?
13.05.2010 | aktual.: 13.05.2010 15:34
Mój pracodawca chce, żebym wykonywał swoją pracę w domu. Nie wiem co dla mnie oznacza taka zmiana. Nie chcę się na to zgodzić – opowiada Krystian, młody dziennikarz. Czy pracodawca może zmusić pracownika do świadczenia pracy w systemie telepracy?
Coraz częściej zdarza się, że pracodawca chce, aby część pracowników zamiast w zakładzie pracy wykonywała swoją pracę w domu. Jednym taka forma pracy odpowiada, dla innych może być uciążliwa. Pan Krystian obawia się zmian.
Pracuję w jednej z lokalnych gazet – mówi Krystian – współtworzę dział sportowy. Posiadam umowę o pracę na czas określony. Ostatnio, mój przełożony wspomina coraz częściej o tym, że będę wykonywać swoją pracę w domu. Nie bardzo mi się to uśmiecha i nie wiem co dla mnie oznacza taka zmiana. Nie chcę się na to zgodzić, lecz czy wypada odmówić zwierzchnikowi? Czy szef może mnie zmusić do wykonywania pracy w tym systemie? A jeżeli się zgodzę, to czy będę telepracownikiem?
Wykonywanie pracy w systemie telepracy występuje kiedy pracownik regularnie wykonuje swoją pracę poza siedzibą przedsiębiorstwa pracodawcy. Przy czym pozostaje on w kontakcie z pracodawcą i przełożonymi, przekazuje im wyniki swojej pracy. Komunikacja pomiędzy pracownikiem a pracodawcą odbywa się za pomocą środków telekomunikacji elektronicznej, czyli telefonu, telefaksu, wideofonu albo poczty elektronicznej.
Pracownik, który nawet świadczy pracę poza siedzibą firmy nie jest telepracownikiem, jeśli nie ma stosownej umowy lub porozumienia do umowy o pracę. Zmiana formy świadczenia pracy musi być dobrowolna i wymaga zawarcia porozumienia do istniejącej umowy o pracę. Żadna ze stron stosunku pracy nie może narzucić drugiej stronie tej formy wykonywania pracy. Brak zgody pracownika na świadczenie pracy w systemie telepracy nie może być przyczyną np. wypowiedzenia umowy o pracę.
Pracodawca nie może podejmować działań, które mogą doprowadzić do rozwiązania przez pracownika umowy o pracę. Takie zachowanie mogłoby być potraktowane jako poważne naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracowników.
Umowa o pracę dodatkowo powinna określać warunki wykonywania pracy w formie telepracy, takie jak jednostka organizacyjna pracodawcy, w strukturze której znajduje się stanowisko pracy telepracownika oraz osoba czy organ, który wobec pracownika pełni funkcję pracodawcy.
Jeżeli telepracownik pracuje w domu, pracodawca ma prawo do kontroli podwładnego w zakresie wykonywania jego działalności, w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu, instalacji i naprawy powierzonego sprzętu, oraz w zakresie przestrzegania przepisów bhp.
Jeżeli pracodawca decyduje się na taką formę zatrudniania pracowników, zobowiązany jest do zapewnienia odpowiedniego sprzętu zgodnego z przepisami bhp, pokrycia kosztów jego instalacji, serwisu, eksploatacji i konserwacji, ubezpieczenia sprzętu służącego do telepracy. Pracownik powinien mieć nieograniczony dostęp do zakładu pracy i możliwość korzystania ze znajdujących się w nim urządzeń.
(A.B.)