Nie chcemy kobiet w męskich zawodach!

Kobiety nadają się do jednych zawodów, a mężczyźni do innych? Ten stereotyp możemy już wyrzucić do kosza.

Nie chcemy kobiet w męskich zawodach!

- Znajomi i sąsiedzi śmieją się ze mnie – twierdził Marcin, a ja z koleżanką redakcyjną patrzyłem na niego udręczonym wzrokiem, szukając jakiegoś pretekstu, aby się go pozbyć. Słuchanie rozczulającego się nad sobą faceta nie jest przecież łatwe. „To nie chłop, ale baba” - ta myśl tłukła się po mojej głowie, zwłaszcza odkąd wyjawił, że pracuje jako… przedszkolanka. Choć właściwie użył innego określenia: wychowawca przedszkolny. Tak czy owak, to z powodu wykonywanego zajęcia stał się obiektem niewybrednych żartów i kpin w swoim środowisku. Ta praca zresztą dobrze współgrała z jego płaczliwym głosem, delikatną budową ciała, rozedrganiem emocjonalnym, nadwrażliwością i ogólnie niemęską naturą. Ani babo-chłop, ani zniewieściały facet

Ale czy Marcin jest przypadkiem typowym? Innymi słowy: czy trzeba być osobą zniewieściałą, by móc wykonywać zawody powszechnie uważane za kobiece? I na odwrót: czy jedynie tzw. babo-chłopy nadają się do profesji zdominowanych przez mężczyzn?

Odpowiedź na to pytanie przyniósł mi tygodniowy pobyt w jednym z warszawskich szpitali. Codziennie zajmował się nami Janek – młody, potężny, muskularny pielęgniarz ze skłonnością do niewybrednych żartów i niecenzuralnych słów. Choć był przemiłym facetem, przechwalał się hektolitrami wypitego piwa, setkami godzin spędzonymi na siłowni i szybką jazdą na motorze (oczywiście bez kasku). Pokazywał też zdjęcia zaliczonych dziewczyn. Demonstrował różne triki z kartami i to, jak sprytnie posługuje się nożem. Prawdziwe uosobienie macho. Oczywiście, żadna pacjentka nie pozostawała nieczuła na jego wdzięki. Czy ten superman i pożeracz damskich serc czuł się nieswojo jako „piguła”? Albo czy ktoś odważyłby się zawołać do niego: siostrzyczko!? Wątpię. Janek promieniował takim autorytetem, że chyba nikt nie wątpił w jego pewność siebie, a tym bardziej nikt nie miałby ochoty żartować sobie z niego.

Tylko jednej kobiety w szpitalu nasz kobieciarz nie próbował uwieść, choć nie brakowało jej urody, seksapilu, inteligencji, poczucia humoru, opiekuńczości, delikatności i wielu innych zalet, za który panowie kochają niewieści ród. Była to przełożona zespołu pielęgniarskiego, pani Marta. Od niej też bił autorytet. I nawet Janek słuchał się swej szefowej i wykonywał jej polecenia. Czynił to często tak skwapliwie, że spełniał także życzenia, których Marta nie zdążyła jeszcze wyrazić. Na moje nieśmiałe pytanie, czy aby nie boi się swej zwierzchniczki, Janek odparował: „Tu nie chodzi o strach, ale o szacunek, kolego. Jak ktoś jest urodzonym menedżerem, nie można inaczej”.

Kobiety do woja, mężczyźni do szkół

Przykład Marty i Janka pokazuje, że zaciera się granica oddzielająca rzekomo męskie zawody od tych niby kobiecych. Kobiety świetnie radzą sobie na stanowiskach menedżerskich, zarezerwowanych do tej pory dla mężczyzn. Ale i coraz częściej stają się kierowcami w firmach transportowych, motorniczymi tramwajów czy pracownikami ochrony. Niektóre chętnie wdziewają koloratkę – i zostają pastorkami czy biskupkami w Kościołach protestanckich. Inne wolą zielony czy stalowy mundur. I tak w 2010 r. według danych Wojskowej Służby Kobiet aż 1751 pań pracowało w armii. Do płci kiedyś nazywanej słabą należało też 13 proc. etatów w policji (na prawie 97,4 tys. funkcjonariuszy było ponad 12,8 tys. funkcjonariuszek).

Zawodowa transformacja ma też przeciwny kierunek, czyli panowie coraz śmielej wkraczają do mocno sfeminizowanych środowisk, branż, profesji i fachów – próbują swych sił np. jako wychowawcy przedszkolni, nauczyciele, pielęgniarze, fryzjerzy czy… sprzątacze.

Zmiany obyczajowe i kryzys gospodarczy

Już 72 proc. Polaków uważa zanikanie podziału na zawody męskie i kobiece za dobry kierunek – wynika z badania przeprowadzonego przez Zakłady Usługowe EZT (na próbie 1000 osób w wieku 21-55 lat). W 2011 r. w przedsiębiorstwie tym, a dokładnie w jego sektorze czystościowym, pojawiło się aż o 95 proc. więcej mężczyzn niż rok wcześniej. Za to już co czwarty zatrudniony ochroniarz w tej firmie to kobieta. Tomasz Ilnicki, dyrektor ds. handlowych w EZT nie ma wątpliwości, że powoli przestajemy łączyć określone role i profesje z płcią, co jest wynikiem zmian obyczajowych. Swoje w tej transformacji zrobiło też – według menedżera – panujące bezrobocie i kryzys ekonomiczny.

- Przestaliśmy już czekać tylko i wyłącznie na oferty pracy w naszych zawodach, zaczęliśmy dostrzegać plusy innych profesji, a wyznacznikiem i tak jest portfel – mówi dyrektor Ilnicki.

Janusz Sikorski/AS

Zobacz najnowsze oferty pracy dla każdego!Zobacz najnowsze oferty pracy dla każdego!

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.