Nie tylko Allegro. Zakładamy sklep internetowy w kilka chwil
Serwisy aukcyjne, blogi, portale społecznościowe, a może specjalne platformy? Wielu wirtualnych przedsiębiorców lokuje swoje produkty właśnie w tych kanałach sprzedaży. Pozbawiając się tym samym szansy prowadzenia własnego e-sklepu i budowania jego silnej pozycji wśród internautów-klientów.
04.06.2014 15:12
Serwisy aukcyjne, blogi, portale społecznościowe, a może specjalne platformy? Wielu wirtualnych przedsiębiorców lokuje swoje produkty właśnie w tych kanałach sprzedaży. Pozbawiając się tym samym szansy prowadzenia własnego e-sklepu i budowania jego silnej pozycji wśród internautów-klientów.
Ponad 70% Polaków przebadanych w zeszłym roku przez Gemius, firmę specjalizującą się w analizie internetu, potwierdziło, że robi zakupy w sieci. Z danych TNS wynika z kolei, że największą popularnością cieszą się nad Wisłą portale aukcyjne. To na nich szukamy najczęściej okazji, otrzymujemy dostęp do niemal nieograniczonego asortymentu i mamy szansę kupienia produktów po dużo niższej cenie niż w stacjonarnych sklepach. Dla sprzedających to okazja do prowadzenia taniej działalności – e-sprzedawcy płacą bowiem jedynie za wystawienie produktu na sprzedaż i prowizję od sprzedaży (ok. 10% wartości transakcji). Jednak z drugiej strony, umieszczając swoje produkty w serwisie aukcyjnym, firmom trudno być zauważonym wśród dużej konkurencji. Obecność w portalu aukcyjnym spełnia jedynie cel sprzedażowy, nie da się w ten sposób zbudować silnej marki i jej wizerunku w świadomości e-klientów.
Potencjał tkwi w e-sklepie, ale…
Budowanie wizerunku i pozycji firmy w sieci może naprawdę dokonywać się tylko w sklepie internetowym konkretnej marki. Badanie TNS wykazało, że to drugi ważny kanał sprzedaży wyróżniany przez Polaków. Dlaczego jednak teoria nie przekłada się na praktykę? Często panuje przekonanie, że własny e-sklep to droga inwestycja, wymagająca zaangażowania co najmniej programistów, grafików i marketingowców. Właściciele firm, które sprzedają swoje produkty w sieci, uważają, że założenie sklepu internetowego wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu e-commerce, PR i SEO. Tymczasem do stworzenia e-sklepu nie jest potrzebne wszechstronne wykształcenie z zakresu wirtualnego biznesu ani umiejętności informatyczne. Tworzenie sklepu internetowego to prosty proces, w którym sprzedawców mogą wesprzeć profesjonalne systemy sprzedaży internetowej.
Trzy kroki do stworzenia wirtualnego koszyka
Najważniejszy jest oczywiście pomysł - bez odpowiedniego odczytania potrzeb klientów i dostarczenia im produktów, których potrzebują, e-sklep nie ma racji bytu. By w pełni legalnie prowadzić sprzedaż niezbędne jest założenie działalności gospodarczej, na zasadach podobnych do prowadzenia sklepu stacjonarnego. Kiedy zarejestrujemy firmę, otrzymamy NIP, REGON, założymy firmowe konto i określimy siedzibę naszego przedsiębiorstwa, przychodzi pora na _ clue _ całej działalności - uruchomienie wirtualnego serwisu, w którym nasze produkty będą sprzedawane.
Wygodnie, profesjonalnie, pewnie
Najwygodniej i najbezpieczniej skorzystać z profesjonalnego programu do prowadzenia sprzedaży w internecie. Wygoda i szeroki zakres funkcjonalności takiego systemu zapewniają e-sklepowi pewność działania i odpowiednią obsługę klientów. Jednym z tego typu programów jest nowoczesne narzędzie w duchu idei ERP 2.0, stworzone przez Comarch, które wychodzi naprzeciw cyfrowym czasom i daje możliwość ciągłego funkcjonowania e-sklepu w chmurze. W praktyce oznacza to, że narzędzie do prowadzenia sprzedaży internetowej dostępne jest z każdego urządzenia i o każdej porze. A dodatkowo systemowi sprzedaży towarzyszą m.in. serwis usług księgowych dla firm czy platforma analityczna, służąca również do budowania relacji z klientami.
Korzystając z nowoczesnych narzędzi sprzedaży w internecie, właściciele firm nie tylko upraszczają całą procedurę i przyspieszają tym samym start własnego sklepu internetowego, ale przede wszystkim otwierają przed swoją firmą wiele możliwości – mogą dostosowywać grafikę do swoich potrzeb i gustów, poszerzają kanały sprzedaży o mobilne rozwiązania, zapewniają sobie pozycjonowanie w sieci oraz integrują się z niezbędnymi podmiotami, m.in. serwisami płatności czy kurierami.