Niemal 600 skarg na wakacje kredytowe. Polacy mają problem z bankami
Od piątku 29 lipca można już składać wnioski o wakacje kredytowe. Na skorzystanie z tej możliwości zdecydowały się już setki tysięcy Polaków, jednak nie zawsze złożenie wniosku obywa się bez problemów. Do Biura Rzecznika Finansowego wpłynęło już ponad pół tysiąca zgłoszeń w tej sprawie. Skargi trafiają też do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
03.08.2022 | aktual.: 04.08.2022 18:03
W środę Biuro Rzecznika Finansowego poinformowało, że od 29 lipca zarejestrowało "blisko 600 spraw zgłoszonych przez klientów, w których wskazywano m.in. na potencjalne działania banków, które można traktować jako sprzeczne z przedmiotową ustawą".
Biuro przyznaje jednak, że w tej chwili nie ma jeszcze dostatecznych danych, pozwalających na pełną oceną działań banków w tych sprawach. Ewentualne wnioski do Rzecznika w sprawie odmowy udzielenia "wakacji kredytowych" zaczną bowiem spływać do Biura Rzecznika Finansowego najprawdopodobniej dopiero po wyczerpaniu przez klientów procedury reklamacyjnej w danym banku.
Rzecznik Finansowy poinformował o sprawie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zwrócił się on "o zbadanie sprawy przez prezesa UOKiK, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dostrzeżone dzięki informacjom od klientów praktyki 13 banków", które mogą być odczytywane jako niezgodne z przepisami, wprowadzającymi wakacje kredytowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W Biurze Rzecznika Finansowego została uruchomiona specjalna infolinia, na którą można zgłaszać problem z realizacją przez banki wniosków o wakacje kredytowe. Przygotowany został też poradnik w sprawie wakacji kredytowych oraz Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, który pomaga klientom uzyskać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości dotyczące tych obszarów.
Na co skarżą się klienci
Warto dodać, że skargi wpływają także do UOKiK. Już w poniedziałek urząd informował, że dostał ich około 300. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tłumaczył, skargi będą uwzględniane przez urząd przy podejmowaniu decyzji o ewentualnym wszczęciu postępowania wobec banków, które ograniczają prawa konsumenta.
- Klienci skarżą się na utrudnienie procesu wnioskowania, system elektroniczny, bankowość internetową. Druga sprawa to prozaiczne rzeczy jak kwestia otwarcia oddziału banku. Dodatkowo również banki ograniczają możliwość skorzystania, żeby w jednym wniosku można było wskazać od razu osiem miesięcy, a na to też zezwala ustawa - wyliczał prezes UOKiK.
Chróstny podkreślił, że banki nie mają podstaw do wskazywania klientom, że po skorzystaniu z wakacji kredytowych ich zdolność kredytowa spadnie. Poinformował też, że pierwsze zarzuty wobec banków, które wprowadzają klientów w błąd mogą być postawione w tym tygodniu.
Pierwszy dzień obowiązywania wakacji kredytowych pokazał, że zainteresowanie tym rozwiązaniem jest duże. - Do piątkowych godzin wieczornych wnioski o wakacje kredytowe skutecznie złożyło 250-260 tys. klientów banków - mówił w rozmowie z TVN24 Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. Jak dodał, ponad 95 proc. z nich zostało złożonych drogą elektroniczną. We wtorek premier Mateusz Morawiecki mówił natomiast, że ponad 500 tys. rodzin skorzystało już z tego rozwiązania. Uprawnionych jest natomiast około 2 mln osób.
Jak złożyć wniosek o wakacje kredytowe
Od piątku klienci banków mogą składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie 8 miesięcy w tym i przyszłym roku. Wniosek można złożyć osobiście, pocztą lub przez internet. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 roku oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 roku. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.
- Kredytobiorca, który napotka problemy z realizacją wniosku o wakacje kredytowe lub uważa, że bank narusza jego prawa, w pierwszej kolejności powinien złożyć reklamację - radzi Rzecznik Finansowy w poradniku poświęconym mechanizmowi wakacji kredytowych. Jeśli bank nie udostępni formularza wniosku, kredytobiorca może samodzielnie przygotować pismo.
Wniosek o wakacje kredytowe powinien zawierać co najmniej: oznaczenie kredytobiorcy (dane osobowe takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania czy numer PESEL), oznaczenie kredytodawcy (dane identyfikujące kredytodawcę takie jak nazwa banku), oznaczenie umowy (np. nazwa/numer umowy i/lub data jej zawarcia), wskazanie okresu lub okresów zawieszenia spłaty kredytu (można wskazać we wniosku jeden lub kilka okresów, w których kredytobiorca zamierza korzystać z wakacji kredytowych) oraz oświadczenie, że wniosek dotyczy umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.