Niesamodzielni, mało kreatywni. Tego brakuje młodym kandydatom do pracy

Młodym kandydatom do pracy brakuje dziś przede wszystkim umiejętności związanych z logicznym myśleniem, podejmowaniem wyzwań, samodzielnością, zaangażowaniem i kreatywnością – m.in. takie wnioski płyną z raportu zespołu z UJ, wykonanego na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Młodym ludziom brakuje kompetencji związanych z logicznym myśleniem, samodzielnością w działaniu i zaangażowaniem - wynika z badań zespołu z UJ
Młodym ludziom brakuje kompetencji związanych z logicznym myśleniem, samodzielnością w działaniu i zaangażowaniem - wynika z badań zespołu z UJ
Źródło zdjęć: © Pexels | PhotoMIX
oprac. KKG

07.04.2022 11:29

Raport z badania "Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów" przeprowadził zespół z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Problem z logicznym myśleniem i zaangażowaniem

Jego celem była ocena, czy wsparcie we wzmacnianiu kompetencji studentów, oferowane uczelniom dzięki pieniądzom z Funduszy Europejskich w ramach projektów Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), przyczynia się do zmniejszenia luk między ofertą edukacyjną uczelni a potrzebami rynku pracy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Była to druga odsłona badania, która trwała od czerwca 2021 r. do stycznia 2022 r. Przedmiotem analiz była sytuacja zawodowa dwóch grup absolwentów: 400 uczestników Programów Rozwoju Kompetencji (PRK) z pierwszej edycji badania – co dało możliwość spojrzenia z perspektywy 3-4 lat przebywania tej grupy absolwentów na rynku pracy, i 400 uczestników modułów kompetencyjnych w ramach Zintegrowanych Programów Uczelni (kontynuacja projektów PRK) – co z kolei pozwoliło na spojrzenie z perspektywy 1-2 lat ich aktywności na rynku pracy.

Cytowana w komunikacie kierownik badania dr Magdalena Jelonek z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wskazała, że wzmacniane powinny być głównie dwie grupy kompetencji: te, które warunkują dobrą sytuację zawodową absolwenta, poprawiając jego szanse na rynku pracy bezpośrednio po wejściu na ten rynek, oraz te, które pracodawcy identyfikują jako brakujące w grupie absolwentów.

Jak wyjaśniła, do pierwszej grupy należą kompetencje zawodowe (zwłaszcza gdy są one certyfikowane), językowe (komunikacja w języku obcym) i cyfrowe (szeroko rozumiane wykorzystanie środowiska cyfrowego do wykonywania zadań zawodowych, w tym bezpieczeństwo w sieci).

"Osobom, które aplikują na stanowiska w firmach badanych pracodawców i młodym pracownikom, brakuje przede wszystkim kompetencji związanych z logicznym myśleniem, samodzielnością w działaniu, komunikatywnością, zaangażowaniem, chęcią do podejmowania wyzwań i kreatywnością, w tym odwagą do eksperymentowania" - czytamy w raporcie.

Pracodawcy: potrzeba kształcenia kompetencji ogólnych

Dodano, że pracodawcy zwracali szczególną uwagę na potrzebę kształcenia kompetencji ogólnych i społecznych (szczególnie zaniedbanych z powodu pandemii) dlatego, że, jak twierdzili, kompetencje zawodowe w dużej mierze są w stanie wykształcić sami.

"Tych wypowiedzi nie należy jednak interpretować jako wskaźnika mniejszego znaczenia kompetencji zawodowych absolwentów, lecz raczej jako wskazanie na wyraźne dysproporcje pomiędzy poziomem wiedzy wyniesionej ze studiów a poziomem rozwoju kompetencji ogólnych i społecznych" – zaznaczono.

Czasy, gdy szef miał autorytet tylko ze względu na zajmowaną pozycję, odchodzą do przeszłości. Najmłodsze pokolenie wcale też nie uważa pracy za najwyższą wartość. Wręcz przeciwnie, gdyby przez nią czuli się nieszczęśliwi, to woleliby być bezrobotni - wynika z badania firmy rekrutacyjnej.

Z badania "Workmonitor" Randstad, firmy specjalizującej się w zatrudnieniu, na które powołuje się amerykański Business Insider, wynika, że 28 proc. millenialsów i 32 proc. osób z pokolenia Z obecnie szuka pracy. Chętni do zatrudnienia ich pracodawcy muszą jednak przygotować się na zderzenie z inną mentalnością.

Ponad połowa millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z odeszłaby z pracy, gdyby kolidowała ona z ich życiem osobistym. Woleliby też, żeby ich firmie przyświecała misja, która jest zgodna z ich światopoglądem. Niemal połowa z nich od razu odrzuciłaby propozycje z przedsiębiorstw działających niezgodnie z ich poglądami na kwestie społeczne i środowiskowe.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (329)