Trwa ładowanie...
handel
05-06-2009 11:36

Niewielki spadek liczby sklepów spożywczych w 2008 r.

Z raportu badającego stanu handlu detalicznego w Polsce, przygotowanego przez AC Nielsen wynika, że wzrasta liczba nowoczesnych sklepów wielkopowierzchniowych, spada natomiast liczba małych sklepów tradycyjnych.

Niewielki spadek liczby sklepów spożywczych w 2008 r.Źródło: Jupiterimages
dmlu5ol
dmlu5ol

W Polsce przybywa hipermarketów (według klasyfikacji AC Nielsen sklepów o powierzchni ponad 2500 mkw.), supermarketów (poniżej 2500 mkw.) i dużych sklepów spożywczych. Liczba hipermarketów i supermarketów w 2008 r. zwiększyła się o 10 proc. w stosunku do 2007 r. Na koniec października 2008 r. w Polsce działało 267 hipermarketów i 3916 supermarketów. Rok wcześniej było ich odpowiednio: 246 i 3567. W poprzednim roku tempo przyrostu liczby hipermarketów i supermarketów było podobne. Hipermarketów było w 2006 r. 222, a w 2007 o 24 więcej. Liczba supermarketów wzrosła w tym samym okresie z 3199 do 3567.
Sytuacja w handlu tradycyjnym jest zróżnicowana w zależności od wielkości sklepu. Przybywa sklepów dużych i średnich, kurczy się natomiast liczba sklepów małych. Nadal najwięcej jest małych sklepów, ale ich liczba w ciągu ostatniego roku spadła z 66 773 do 59 827, czyli o około 10 proc. Średnich sklepów spożywczych było na koniec 2007 r. 31 961, a rok później o 2 proc. więcej, czyli 32 547. Dużych sklepów w ujęciu procentowym przybyło nieco więcej, 3 proc. W 2007 r. było ich 5430, a w 2008 r. 5587.
Nieznacznie zmieniła się liczba sklepów specjalistycznych, winno-cukierniczych, sklepów na stacjach benzynowych, kiosków, aptek i punktów gastronomicznych (horeca). Sklepów winno-cukierniczych jest obecnie 4192, przed rokiem było 4070. Sklepów na stacjach benzynowych jest 6487, przed rokiem było 6714 (spadek o około 3 proc.) Kiosków jest mniej o 8 proc., ich liczba spadła z 23 936 do 22 016. Przybyło natomiast aptek, obecnie jest ich 12 782, było 12 422.
Barów, restauracji i innych punktów gastronomicznych było 25 928, jest 26 443. AC Nielsen wyróżnia jeszcze tzw. alternatywne punkty sprzedaży: stragany na bazarach i inne tego typu. Było ich bardzo dużo, aż 68 999. Ich liczba skurczyła się o około 4 proc. do 67 707. Wszystkie dane na temat liczby punktów handlu detalicznego pochodzą z cyklicznego badania AC Nielsen pod nazwą Panel Handlu Detalicznego.
JS
Handel-Net

dmlu5ol
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dmlu5ol