Nowak: szukamy możliwości stosowania konwencji TIR na terenie Rosji

Będziemy pracowali wspólnie nad znalezieniem takiego rozwiązania, które usatysfakcjonuje przewoźników europejskich - powiedział
w Gdańsku minister transportu Sławomir Nowak o uniemożliwieniu przez Rosję stosowania konwencji TIR na swoim terytorium.

Nowak: szukamy możliwości stosowania konwencji TIR na terenie Rosji
Źródło zdjęć: © ANDREJ ISAKOVIC / AFP

20.09.2013 | aktual.: 20.09.2013 20:39

Będziemy pracowali wspólnie nad znalezieniem takiego rozwiązania, które usatysfakcjonuje przewoźników europejskich - powiedział w Gdańsku minister transportu Sławomir Nowak o uniemożliwieniu przez Rosję stosowania konwencji TIR na swoim terytorium.

W Gdańsku odbyło się w piątek VI posiedzenie Polsko-Rosyjskiej Międzyrządowej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej. Obradom plenarnym, w których uczestniczyli przedstawiciele grup roboczych ze strony polskiej i rosyjskiej, przewodniczyli ministrowie transportu Polski i Federacji Rosyjskiej, Sławomir Nowak i Maksim Sokołow.

Pod koniec sierpnia Federalna Służba Celna Rosji (FTS) wypowiedziała Stowarzyszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ASMAP), operatorowi systemu TIR w Federacji Rosyjskiej, umowę o współpracy, co - zdaniem ekspertów - uniemożliwi stosowanie Konwencji TIR w Rosji.

Nowak wyjaśnił, że omawiając podczas spotkania decyzję FTS przedstawił stanowisko Polski, jak i całej Unii Europejskiej. - Uważamy, że wprowadzenie tego rodzaju przepisów naruszałoby Konwencję TIR - ocenił.

Za pozytywne Nowak uznał, iż strona rosyjska odsunęła wejście w życie tych przepisów na 1 grudnia 2013 r. - Do tego czasu nie ma ryzyka dodatkowych opłat za wwożony na teren Rosji towar na podstawie innych dokumentów niż karnet TIR. Zatem mamy jeszcze trochę czasu, żeby wypracować rozwiązania, które będą satysfakcjonowały sygnatariuszy konwencji TIR oraz Federalnej Służby Celnej - nadmienił.

- Trzeba wyraźnie podkreślić, że to nie minister transportu jest stroną w tej kwestii. Rosję w konwencji TIR reprezentuje Federalna Służba Celna i Ministerstwo Finansów Federacji Rosyjskiej - zaznaczył Nowak.

Sokołow potwierdził, że rozwiązanie tej sprawy nie leży w gestii kierowanego przez niego resortu. - A więc jest to zupełnie inny poziom stosunków dwustronnych - dodał rosyjski minister transportu.

Nowak poinformował, że innymi tematami posiedzenia Polsko-Rosyjskiej Międzyrządowej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej było m.in. możliwość uruchomienia połączenia lotniczego między Gdańskiem a Petersburgiem, modernizacja linii kolejowej i przywrócenie szybkiego połączenia między Berlinem, Warszawą, Mińskiem a Moskwą, a także współpraca celna między Obwodem Kaliningradzkim a polskim obszarem przygranicznym.

Przed obradami ministrowie transportu Polski i Rosji złożyli kwiaty pod Pomnikiem Obrońców Wybrzeża na Westerplatte.

FTS wypowiedziała zawartą w 2004 roku umowę ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z dniem 1 grudnia 2013 roku. Krok ten uzasadniła "nieprzejrzystym schematem pracy" ASMAP. Wytknęła też stowarzyszeniu jego zamknięty charakter.

Według FTS, nie rozwiązano problemu przedstawienia przez ASMAP niezawodnych gwarancji uiszczenia opłat celnych przy tranzycie towarów i nie wypracowano procedury uregulowania długu powstałego w wyniku niedostarczenia ładunku.

Transport towarów samochodami ciężarowymi reguluje przyjęta pod egidą ONZ w listopadzie 1975 roku międzynarodowa konwencja celna (Konwencja TIR). Przystąpiło do niej 68 państw.

Konwencja uprościła procedury na przejściach granicznych i w urzędach celnych, by skrócić czas transportu. Przewoźnicy nie muszą przy każdym przekraczaniu granicy przechodzić kontroli i wnosić opłat celnych. Po kontroli w kraju załadunku samochód jest plombowany, a przewoźnik otrzymuje karnety TIR. Gwarantują one opłacenie należności celnych do 60 tys. euro. Za wystawienie książeczki TIR pobierana jest opłata w wysokości do 100 dolarów za każdą partię towaru.

Polsko-Rosyjska Międzyrządowa Komisja ds. Współpracy Gospodarczej została utworzona 1 lipca 2005 r., na podstawie Umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy gospodarczej z listopada 2004 r. Pierwsze posiedzenie Komisji odbyło się w Moskwie 31 marca 2006 roku. Plenarne obrady komisji odbywają się co roku na przemian w Polsce i Federacji Rosyjskiej.

Źródło artykułu:PAP
rosjatransportsławomir nowak
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)