Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
31.08. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym;
- projekt ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw.
Podjęto uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Fiat Powertrain Technologies Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej pod nazwą: Zakład produkcji małych silników benzynowych, w latach 2010-2013".
Rada Ministrów przyjęła informacje:
- na temat realizacji w 2009 r. wieloletnich programów wsparcia projektów inwestycyjnych;
- o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w okresie styczeń-czerwiec 2010 r.
Rząd podjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011".
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożone przez ministra finansów.
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym są niezbędne w związku z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy unijnej, której zapisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2011 r. Dyrektywa 2010/12/UE wyznacza nowe - wyższe minimalne stawki akcyzowe na wyroby tytoniowe. Dla Polski oznacza to konieczność podnoszenia w kolejnych latach stawek akcyzy na papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki, tak aby zostały osiągnięte minimalne pułapy opodatkowania tych wyrobów akcyzą, zgodnie z wymogami wspólnotowymi.
Stawki podatku akcyzowego w 2011 r. będą zależeć od kursu euro z 1 października br. W założeniach wstępnie przewiduje się, że od 1 stycznia 2011 r. stawki akcyzy na wyroby tytoniowe mogą wzrosnąć o 4 proc.
Wprowadzenie od 1 stycznia 2011 r. podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe będzie pierwszym etapem w dochodzeniu do unijnego minimum podatkowego, który Polska musi osiągnąć w 2018 r. W latach 2011-2018 dochodzenie do wymaganego minimum podatkowego będzie się odbywać na drodze równomiernego wzrostu stawek akcyzy. Wyższa akcyza na wyroby tytoniowe ma się przyczynić do skuteczniejszego realizowania celów polityki zdrowotnej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania, przedłożony przez pełnomocnika rządu do spraw równego traktowania.
W projekcie ustawy wdrożono przepisy dyrektyw unijnych, które mówią o zasadzie równego traktowania w poszczególnych obszarach życia społecznego. Chodzi o równe traktowanie bez względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, wyznanie, religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek oraz orientację seksualną. Projekt ustawy dokonuje wyłącznie implementacji dyrektyw unijnych i tylko w tym zakresie proponuje przeniesienie rozwiązań do polskiego porządku prawnego.
W projekcie ustawy przyjęto definicje następujących zjawisk: dyskryminacji bezpośredniej, dyskryminacji pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego oraz nierównego traktowania.
Zgodnie z projektem ustawy, zakazane będzie nierówne traktowanie osób fizycznych ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne lub narodowość w zakresie:
- dostępu i warunków korzystania z zabezpieczenia społecznego, usług (w tym mieszkaniowych), rzeczy oraz nabywania praw lub energii oferowanych publicznie,
- dostępu do opieki zdrowotnej, oświaty i szkolnictwa wyższego.
Zabronione będzie nierówne traktowanie osób fizycznych spowodowane płcią, rasą, pochodzeniem etnicznym lub narodowością, religią, wyznaniem, światopoglądem, niepełnosprawnością, wiekiem lub orientację seksualną w odniesieniu do:
- podejmowania kształcenia zawodowego (dokształcania, doskonalenia, przekwalifikowania oraz praktyk zawodowych),
- podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej lub zawodowej, w tym w szczególności w ramach stosunku pracy lub na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przystępowania i działalności w związkach zawodowych, organizacjach pracodawców i samorządach zawodowych, w tym także w korzystaniu z uprawnień przysługującym ich członkom,
- dostępu i korzystaniu ze wszystkich instrumentów rynku pracy i usług oferowanych przez odpowiednie instytucje oraz przez podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Należy podkreślić, że w sytuacjach wyjątkowych związanych z podejmowaniem środków na rzecz utrzymania w państwie bezpieczeństwa i porządku, ochrony zdrowia, wolności i praw innych osób nie będą stosowane reguły dotyczące zasady równego traktowania z powodu religii, wyznania, światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.
W przypadkach naruszenia zasady równego traktowania poszkodowanemu będzie przysługiwało prawo do odszkodowania. Ponadto w sprawach tych będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.
Wprowadzono odmienne zasady dotyczące ciężaru dowodu. Podmiot, który zarzuca nierówne traktowanie został zobowiązany do uprawdopodobnienia faktu tego naruszenia. Natomiast podmiot, któremu zarzucono naruszenie zasady równego traktowania będzie zobowiązany wykazać, że nie dopuścił się do jej naruszenia. Jest to ważne w przypadkach oskarżenia o molestowanie czy molestowanie seksualne, udowodnienie winy w tych przypadkach jest z reguły bardzo trudne lub niemożliwe.
Przepisy nie będą miały zastosowania do życia prywatnego i rodzinnego oraz do treści zawartych w środkach masowego przekazu i w ogłoszeniach. Ponadto przepisy dotyczące odmiennego traktowania ze względu na płeć nie będą obowiązywać m.in. w stosunku do usług edukacyjnych, gdyż w niektórych jednostkach edukacyjnych możliwe jest nauczanie wyłącznie przez przedstawicieli jednej płci. Nie będą również miały zastosowania w przypadku, gdy rodzaj i warunki wykonywania danej działalności zawodowej lub charakter świadczonych usług mógłby prowadzić do zakłóceń w funkcjonowaniu danego obszaru życia społecznego czy gospodarczego.
Zgodnie z projektem ustawy, zadania związane z wykonywaniem i przestrzeganiem zasady nierównego traktowania będzie wykonywać rzecznik praw obywatelskich oraz pełnomocnik rządu do spraw równego traktowania. Pełnomocnik będzie przedstawiać Radzie Ministrów krajowy program działań na rzecz równego traktowania, w którym zostaną określone cele i priorytety jego działań w tym obszarze.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.
Podstawowym celem proponowanych zmian jest zminimalizowanie ryzyka wystąpienia powodzi, związanych z nią strat w gospodarce i szkód w środowisku naturalnym. Chodzi też o stworzenie rozwiązań, których zastosowanie skutecznie ograniczy zabudowę terenów zagrożonych powodzią, np. okolic wałów przeciwpowodziowych.
Projekt nowelizacji ustawy wdraża przepisy prawa unijnego, w tym głównie tzw. Dyrektywy Powodziowej (w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim). Zgodnie z tą dyrektywą, w projekcie nowelizacji ustawy przedstawiono nowy model ochrony przed powodzią.
Najpierw, do 22 grudnia 2011 r., ma być przygotowana wstępna ocena ryzyka powodziowego dla obszarów dorzeczy. Zostaną w niej wskazane obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi. Będzie zawierać także: mapy obszarów dorzeczy; opis powodzi historycznych; ocenę przyszłych, potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla ludzi, środowiska i dziedzictwa kulturowego, a także działalności gospodarczej.
Następnie dla obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi zostaną przygotowane mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego. Mapy zagrożenia powodziowego będą przedstawiać m.in. obszary, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie (raz na 500 lat), lub obszary, na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia ekstremalnego, a także obszary szczególnego zagrożenia powodzią. Mapy ryzyka powodziowego będą przedstawiać m.in. szacunkową liczbę mieszkańców zagrożonych powodzią; rodzaje działalności gospodarczej występujące na terenach szczególnie zagrożonych tym żywiołem; instalacje, które w razie zalania mogą spowodować znaczne zanieczyszczenia środowiskowe. Mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego mają być sporządzone do 22 grudnia 2013 r.
Na podstawie tych map zostaną przygotowane dla obszarów dorzeczy plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Plany te mają obejmować: mapę obszaru dorzecza z zaznaczonymi terenami narażonymi na powódź; mapy zagrożenia powodziowego i ryzyka powodziowego; opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym; katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym.
Przy ustalaniu tych działań będzie się uwzględniać m.in. zasięg powodzi, trasy przejścia fali powodziowej, obszary o potencjalnych możliwościach retencyjnych; cele środowiskowe zawarte w Ramowej Dyrektywie Wodnej; zasady gospodarowania wodami; sposób uprawy i zagospodarowania gruntów; stan planowania i zagospodarowania przestrzennego; żeglugę oraz infrastrukturę portową. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym mają być przygotowane do 22 listopada 2015 r. i powinny być ogłoszone w "Monitorze Polskim" najpóźniej do 22 grudnia 2015 r.
Zgodnie z projektem nowelizacji, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej będzie przygotowywał wstępną ocenę ryzyka powodziowego i plany zarządzania ryzykiem powodziowym. Z kolei mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego będą przygotowywane przez dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Mapy te mają być uwzględniane w planach zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych przez samorządy. Takie rozwiązanie powinno ograniczyć zabudowę terenów narażonych na niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi, np. okolic wałów przeciwpowodziowych.
Projekt zakłada, że zgodnie ze standardami unijnymi, Ośrodek Technicznej Kontroli Zapór (OTKZ) zostanie przekształcony w państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, która - podobnie jak OTKZ - będzie działać w ramach Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Zadaniem nowej służby będzie nadzór nad stanem technicznym i bezpieczeństwem budowli piętrzących, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ludzi i infrastruktury znajdujących się w pobliżu takich obiektów. Doprecyzowano także przepisy dotyczące funkcjonowania państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej (pshm).
W projekcie znajduje się zapis, że ochrona przed powodzią jest zadaniem administracji rządowej i samorządowej. Stwierdzono, że na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią zabronione będzie wykonywanie robót i czynności utrudniających ochronę przed powodzią lub zwiększających zagrożenie tym żywiołem. Wyszczególniono czynności, których nie należy wykonywać, aby nie osłabić szczelności i stabilności wałów przeciwpowodziowych.
Ponadto projekt noweli, zgodnie Ramową Dyrektywą Wodną, doprecyzowuje sposób planowania i zarządzania zasobami wodnymi, a zwłaszcza system realizacji celów środowiskowych dla poszczególnych części wód powierzchniowych i podziemnych. Szczegółowo wskazane cele środowiskowe mają być zrealizowane do 22 grudnia 2015 r. Chodzi m.in. o zapobieganie pogorszeniu stanu wód, poprawę ich stanu oraz skuteczną ochronę przed zanieczyszczeniami.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Nowe rozwiązania przygotowano ze względu na konieczność dostosowania polskich przepisów do wspólnotowych. Zasadnicze zmiany dotyczą ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego. Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej, do ustawy wprowadzono zapis, że marszałek województwa ma prowadzić rejestr wstępnie uznanych grup producentów, uznanych organizacji producentów i ich zrzeszeń oraz ponadnarodowych organizacji producentów i ich zrzeszeń. Obecne przepisy nie przewidują obowiązku prowadzenia takich rejestrów przez marszałków województw.
Projekt nowelizacji ustawy przewiduje także poszerzenie kompetencji dyrektorów oddziałów regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Taki dyrektor, w ramach weryfikacji wniosków o przyznanie pomocy finansowej uznanym organizacjom producentów, będzie przeprowadzał kontrolę na miejscu w ww. organizacjach. Chodzi o to, aby zapewnić zgodność przyznanego wsparcia z warunkami przyznawania pomocy na dany rok. Dyrektor oddziału ARiMR będzie także monitorował i oceniał sposób wdrażania krajowej strategii programów operacyjnych.
W ustawie uregulowano kwestie związane z programem "Owoce w szkole", bo jest on związany z organizacją i funkcjonowaniem rynku owoców i warzyw. Zgodnie z przepisami wspólnotowymi, m.in. szczegółowy zakres zadań do wykonania przez Agencję Rynku Rolnego w ramach tego programu, zostanie określony w rozporządzeniu.
Z ustawy znikną regulacje, które odnoszą się do uchylonych przepisów unijnych dotyczących rynku tytoniu. Oznacza to, że z ustawy zostanie usunięty podział krajowej płatności uzupełniającej na część: związaną i niezwiązaną z produkcją surowca tytoniowego. W ustawie pozostaną jedynie przepisy dotyczące płatności niezwiązanej z produkcją tego surowca.
Do ustawy wprowadzono nowy rozdział: "Rynki lnu i konopi uprawianych na włókno". Obecne przepisy dotyczące wspólnej organizacji tych rynków zawarte są w ustawie o organizacji niektórych rynków rolnych. Ta ustawa była pierwszą z ustaw wdrażających prawo wspólnotowe. Większość przepisów dotyczących lnu i konopi przeniesionych do znowelizowanej ustawy nie została zmieniona. Do ustawy przeniesiono także przepisy dotyczące rynku zbóż, aktualnie zawarte w ustawie o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.
Proponowane regulacje dotyczące rynku chmielu i suszu paszowego mają charakter porządkowy.
Wprowadzono także zmiany do ustaw: o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych, o przeciwdziałaniu narkomanii, o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.
Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Fiat Powertrain Technologies Poland Sp. z o.o. w Bielsku-Białej pod nazwą: Zakład produkcji małych silników benzynowych, w latach 2010-2013", przedłożoną przez ministra gospodarki.
Modyfikacja programu ustanowionego w 2009 r. jest konieczna ze względu skutki kryzysu gospodarczego, które ograniczyły możliwości zbytu silników wyprodukowanych w fabryce w Bielsku-Białej. W związku z tym zmieniony zostanie harmonogram realizacji inwestycji oraz wypłat dotacji w poszczególnych latach, nie zmienią się natomiast parametry dotyczące nakładów inwestycyjnych i zatrudnienia.
Zgodnie z aktualnymi deklaracjami, Fiat Powertrain Technologies zobowiązał się do poniesienia nakładów inwestycyjnych w wysokości 673 200 000 zł do końca 2013 r. i utrzymania inwestycji przez 5 lat. Do końca 2013 r. firma zadeklarowała utworzenie 400 miejsc pracy i utrzymanie ich przez minimum 5 lat od daty utworzenia. Przewidywane wsparcie z budżetu państwa na utworzenie nowych miejsc pracy to 1 240 000 zł. Szacuje się, że w okresie realizacji programu wpływy do budżetów: państwa i samorządów terytorialnych z tytułu podatków wyniosą 371 759 872 zł.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat realizacji w 2009 r. wieloletnich programów wsparcia projektów inwestycyjnych, przedłożoną przez ministra gospodarki.
W 2009 r. realizowanych było 40 programów wieloletnich. Do końca 2009 r., dzięki inwestycjom objętym tymi programami, utworzono 23,6 tys. nowych miejsc pracy i zainwestowano ok. 8 900 mln zł. Największe nakłady inwestycyjne (ponad 63 proc.) trafiły do branży elektronicznej. Znaczące środki zainwestowano w branży motoryzacyjnej i w sektorach: nowoczesnych usług, lotniczym oraz badawczo-rozwojowym.
W 2009 r. rząd przyjął 9 uchwał ustanawiających nowe programy wieloletnie. Przewidują one utworzenie 2,4 tys. miejsc pracy i poniesienie nakładów inwestycyjnych wielkości 1 500 mln zł. Kryzys gospodarczy spowodował konieczność zmodyfikowania 14 funkcjonujących programów. Na realizację programów wieloletnich w ub.r. przewidziano 135,3 mln zł, z tej kwoty wydano 118,3 mln zł.
W ustawie budżetowej na sfinansowanie programów wieloletnich w 2010 r. przewidziano ok. 152,3 mln zł.
W latach 2004-2009 rząd ustanowił 59 programów wieloletnich wsparcia projektów inwestycyjnych.
Rada Ministrów przyjęła informację o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w okresie styczeń-czerwiec 2010 roku, przedłożoną przez ministra Skarbu Państwa.
W I połowie 2010 r. przychody z prywatyzacji wyniosły 12,3 mld zł. Był to prawie 25-krotny wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Zrealizowano 212 projektów prywatyzacyjnych. Zmienił się stan właścicielski 97 spółek. W pierwszym półroczu bieżącego roku kontynuowano prywatyzację spółek z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których akcje/udziały wynosiły poniżej 10 proc.
W I poł. 2010 r. przekształceniami własnościowymi - poprzez sprzedaż pierwszego pakietu/udziałów (21 spółek), kolejnych pakietów (40 spółek), wniesienie (12 spółek), nieodpłatne przekazanie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego (21 spółek), w celu umorzenia (3 spółki) - zostało objętych 97 podmiotów. Zakończono prywatyzację w 64 spółkach.
Do najważniejszych projektów zrealizowanych w pierwszej połowie 2010 r. należą:
- sprzedaż 20 mln akcji KGHM Polska Miedź SA za 2,06 mld zł (8 stycznia 2010 r.). Połowę oferty nabyli polscy inwestorzy instytucjonalni (krajowe fundusze emerytalne);
- sprzedaż 14 mln akcji spółki Grupa LOTOS SA za 406 mln zł (22 stycznia 2010 r.);
- sprzedaż 70 mln akcji spółki ENEA SA za 1,134 mld zł (10 lutego 2010 r.), 80 proc. oferty nabyli krajowi inwestorzy instytucjonalni (fundusze emerytalne OFE)
;
- sprzedaż 15 mln akcji spółki Lubelski Węgiel "Bogdanka" SA za 1,1 mld zł (9 marca 2010 r.). Akcje nabyły polskie otwarte fundusze emerytalne;
- oferta publiczna PZU SA (12 maja 2010 r.). Była to największa oferta w historii Europy Środkowo-Wschodniej o wartości 8,1 mld zł, z czego przychody Skarbu Państwa wyniosły 1,35 mld zł;
- oferta publiczna TAURON Polska Energia SA (30 czerwca 2010 r.). Skarb Państwa sprzedał pakiet akcji do poziomu pozwalającego zachować władztwo korporacyjne w spółce. 11 maja 2010 r. Rada Ministrów zgodziła się na zbycie 52,83 proc. akcji Skarbu Państwa. Na akcje zapisało się ponad 230 tys. inwestorów indywidualnych, chęć ich nabycia wyraziło ponad 120 inwestorów instytucjonalnych. Cena otwarcia wyniosła 5,13 zł za akcję. Przychody brutto z prywatyzacji spółki wyniosły 4,21 mld zł.
Zgodnie z "Planem prywatyzacji" prowadzona jest także prywatyzacja spółek z branży transportowej. Minister Skarbu Państwa przekazał na rzecz jednostek samorządu terytorialnego akcje/udziały w 16 spółkach z branży PKS.
Sprzedano udziały w spółkach uzdrowiskowych. Były to pierwsze od 8 lat prywatyzacje w tym sektorze (uzdrowisko Ustka i uzdrowisko Kraków Swoszowice).
Z dużą konsekwencją realizowany jest proces pozbywania się tzw. resztówek. W tej grupie sprywatyzowano w I poł. 2010 r. 28 spółek, w tym 5 przekazano jednostkom samorządu terytorialnego. Zbyto udziały spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych - Barlinek SA, Elektrobudowa SA, Fabryka Obrabiarek Rafamet SA, Energoaparatura SA, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA, Orbis SA.
Rada Ministrów 10 maja br. znowelizowała rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa, które wprowadziło przejrzysty mechanizm obniżania ceny wywoławczej akcji/udziałów w sytuacjach, gdy przetarg nie zakończył się zbyciem. Obniżenie to nie może przekroczyć 15 proc. ceny wywoławczej z przetargu lub aukcji.
W omawianym okresie skomercjalizowano 8 podmiotów. Z rejestru wykreślono 18 podmiotów z racji zakończenia postępowań likwidacyjnych i upadłościowych. Według stanu na 30 czerwca 2010 r. w nadzorze ministra Skarbu Państwa znajduje się 1010 spółek, w tym 299 podmiotów postawionych w stan likwidacji.
Ministerstwo Skarbu Państwa powołało zespół do spraw opracowania koncepcji prywatyzacji spółek rolno-spożywczych. W sferze zainteresowania pozostaje 12 podmiotów nadzorowanych przez Skarb Państwa, w tym 4 spółki inseminacyjne, w których SP posiada 100 proc. udziałów. W przygotowaniu planu będą brane pod uwagę oczekiwania środowiska rolniczego. Gotowe są już analizy 4 spółek inseminacyjnych, ich prywatyzacja ma się zakończyć do 2010 r. W przypadku spółki Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy SA w Broniszach trwają przygotowania i wykonywane są analizy przedprywatyzacyjne. Skarb Państwa ma tam 59,32 proc. udziałów. Odrębnie ma być prywatyzowana Krajowa Spółka Cukrowa SA z siedzibą w Toruniu. Wszczęcie procedury wyboru doradcy prywatyzacyjnego ma się odbyć w II półroczu br.
Priorytetem jest przede wszystkim prywatyzacja odpowiadająca na społeczne oczekiwania i zachowująca zasady przejrzystości. Przykładem może być idea akcjonariatu obywatelskiego. W celu zwiększenia zainteresowania potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną resort prowadzi intensywne działania edukacyjne. Jednym ze skutecznych narzędzi prywatyzacji jest nadzór właścicielski, dostosowany do indywidualnych sytuacji poszczególnych spółek.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011", przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Przyjęte w uchwale rozwiązania zwiększą szanse na objęcie dofinansowaniem z budżetu państwa projektów zakładających usunięcie szkód w lokalnej infrastrukturze drogowej, które powstały w wyniku tegorocznych powodzi lub obsunięć ziemi spowodowanych opadami.
Zmiana zakładająca podwyższenie oceny punktowej wniosków o dofinansowanie zadań własnych umożliwi gminom i powiatom skorzystanie z dotacji celowej budżetu państwa na budowę, przebudowę lub remonty dróg lokalnych. Wnioski dotyczące odcinków dróg zniszczonych lub uszkodzonych uzyskają dodatkowo 10 punktów, które będą wliczane do ogólnej sumy uzyskanych punktów.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/