Trwa ładowanie...
d4345rd
rząd
13-07-2010 17:54

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d4345rd
d4345rd

13.07. Warszawa - CIR informuje :

Rząd kontynuował obrady rozpoczęte 6 lipca br.

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji w związku z implementacją Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych;

d4345rd

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

Rząd wysłuchał informacji o stanie realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011".


Rada Ministrów przyjęła założenia do projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, w związku z implementacją Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

d4345rd

W założeniach uwzględniono rozwiązania, które zawarte są w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, a które należy wdrożyć na polskiego prawa.

Zgodnie z założeniami, w projekcie nowelizacji ustawy uwzględnione będą nielinearne audiowizualne usługi medialne (tzw. usługi na żądanie) oraz wszystkie linearne (programowe) usługi medialne. Z zakresu przepisów wyłączone zostaną np.: programy radiowe rozpowszechniane wyłącznie w systemach teleinformatycznych, strony internetowe prywatnych użytkowników, blogi, korespondencja elektroniczna, elektroniczne wersje gazet i czasopism, gry losowe i zakłady wzajemne, ale tylko wówczas, gdy nie stanowią części audycji medialnej.

Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzone będą nowe definicje terminów: usługa medialna, audycja, audycja dla dzieci, odpowiedzialność redakcyjna, dostawca usługi medialnej, program, audiowizualna usługa medialna na żądanie, udostępnianie publiczne, przekaz handlowy oraz dostarczanie usługi medialnej.

d4345rd

Rozszerzeniu ulegną kompetencje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) o objęcie nadzorem wszelkich usług medialnych, przewidzianych w projekcie ustawy, oraz ich dostawców. Ponadto przewodniczący KRRiT otrzyma możliwość nakładania kar pieniężnych, o których mówi art. 53 ust. 1 ustawy. Do zadań Rady należeć będzie wspieranie edukacji medialnej we wszystkich grupach społecznych.

Zgodnie z założeniami, rejestracja usług medialnych ma dotyczyć programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych (a więc z wyłączeniem programów radiowych) oraz rozprowadzania programów. Rejestr ma mieć charakter jawny, a za wpis do niego będzie pobierana opłata. Przewiduje się, że organ rejestracyjny może odmówić wpisu, jeżeli np. będzie to konieczne ze względu na ochronę porządku, zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego, bądź ze względu na ochronę konsumentów. Chodzi o sytuacje, gdy dostarczane usługi medialne będą poważnym zagrożeniem dla ww. wartości. Przewiduje się, że dostawca usługi medialnej, przekazujący ją bez wpisu do rejestru, może podlegać karze pieniężnej.

Zgodnie z propozycją, usługa medialna ma być programem lub audiowizualną usługą na żądanie, za którą odpowiedzialność ponosi dostawca. Jej podstawowym zadaniem będzie dostarczenie odbiorcom (przez sieci telekomunikacyjne) audycji rozrywkowych, informacyjnych lub edukacyjnych. Taką usługą będą również przekazy handlowe. Audiowizualną usługą medialną na żądanie - zgodnie z definicją - ma być usługa umożliwiająca odbiór audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie, na podstawie katalogu opracowanego przez dostawcę tej usługi. Zgodnie z założeniami, audiowizualnym usługom na żądanie zostanie poświęcony nowy rozdział projektowanej nowelizacji ustawy, w którym sprawy te zostaną szczegółowo omówione.

d4345rd

Projekt ustanawia ogólne reguły dla wszystkich usług medialnych. Zakazuje nawoływania do nienawiści oraz proponuje rozwiązania ułatwiające osobom niepełnosprawnym (wzrokowo lub słuchowo) dostęp do programów. Zgodnie z propozycją - co najmniej 10 proc. programu - powinno być przekazywane w sposób umożliwiający odbiór przez te osoby.

Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy uregulowane ma być nadawanie utworów słowno-muzycznych w języku polskim poprzez wskazanie, że 75 proc. czasu nadawania w języku polskim powinno być emitowane w godzinach od 6.00 do 23.00 wieczorem. Do projektu nowelizacji ustawy ma być ponadto wprowadzony zapis zakazujący nadawania ukrytych przekazów handlowych, podobnie jak to ma miejsce w przypadku obowiązującego obecnie przepisu dotyczącego zakazu ukrytej reklamy. Choć Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych liberalizuje zasady umieszczania reklam, to jednak Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego stoi na stanowisku, że na gruncie polskim dopuszczenie przerywania audycji dowolną ilość razy i w każdym czasie nie będzie dozwolone. W związku z tym w założeniach wskazano, że przerwa pomiędzy kolejnymi blokami reklamowymi w audycji może wynosić 20 minut. Filmy fabularne i telewizyjne będą mogły być przerywane co 30 minut. Zakaz przerywania reklamami będzie dotyczyć: serwisów info i magazynów na temat
aktualnych wydarzeń, audycji o treści religijnej, audycji publicystycznych i dokumentalnych krótszych niż 30 minut oraz audycji przeznaczonych dla dzieci.

Planowane przepisy będą w szczególny sposób chronić małoletnich. Dostawcy audiowizualnych usług medialnych mają być zobowiązani do stosowania zabezpieczeń technicznych oraz specjalnego ich oznaczania.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

d4345rd

Nowelizacja ustawy jest konieczna ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 22 września 2009 r., który za niekonstytucyjny uznał przepis umożliwiający odbieranie prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym.

Wykonując zalecenia Trybunału Konstytucyjnego nie zrezygnowano z zatrzymywania prawa jazdy, bo z wielu danych wynika, że może być to skuteczny instrument odzyskiwania zaległości alimentacyjnych. Zalecenia TK zostaną natomiast wykonane przez wprowadzenie zmian w procedurze zatrzymywania prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym. Chodzi o zastosowanie trybu odwoławczego w sprawie decyzji administracyjnej o zatrzymaniu prawa jazdy oraz zasady proporcjonalności.

Zasada proporcjonalności zostanie zrealizowana przez ograniczenie zatrzymania prawa jazdy do wyjątkowych sytuacji. Prawo jazdy zatrzymywane będzie w przypadku powstania zaległości alimentacyjnych za okres dłuższy niż 6 miesięcy. Nie będzie ono zatrzymywane, gdy dłużnik choćby częściowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Za częściowe wywiązywanie się z obowiązku alimentacyjnego zostanie uznane miesięczne zaspokajanie wierzytelności z tytułu alimentów (bieżących lub zaległych) w wysokości odpowiadającej minimum 30 proc. kwoty zasądzonych miesięcznie alimentów przez okres minimum 6 miesięcy.

d4345rd

Wprowadzony zostanie tryb odwoławczy od decyzji administracyjnej w sprawie zatrzymania prawa jazdy. Zgodnie z nowymi przepisami, od decyzji administracyjnej wydanej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dłużnik alimentacyjny będzie mógł się odwołać (w trybie administracyjnym) do samorządowego kolegium odwoławczego. Rozpatrzy ono zasadność wydanej decyzji na podstawie materiału dowodowego zebranego przez urząd gminy. W przypadku, gdy decyzja administracyjna stanie się prawomocna to wójt, burmistrz lub prezydent miasta skieruje do starosty wniosek o zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu oraz wniosek do prokuratora o ściganie przestępstwa niealimentacji.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

W założeniach do projektów nowelizacji ustaw zaproponowano zmiany, które wynikają z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 30 czerwca 2009 r. dotyczącego sposobu ustalania prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

W ustawie o świadczeniach rodzinnych zaproponowano m.in.:

Zmianę definicji dochodu w części dotyczącej dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z propozycją, dochodem rodzinnym będzie suma dochodów osiągniętych przez rodzinę w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, podzielona przez liczbę miesięcy, w których ten dochód był osiągany. Dzięki temu dochód ten będzie bardziej oddawał stan rzeczywisty. Obecnie dochód ten był dzielony przez liczbę miesięcy w roku.

Zmianę przesłanek utraty dochodu. W przypadku utraty przez członka rodziny dochodu, od dochodu rodziny odejmuje się przeciętną miesięczną kwotę utraconego dochodu. Dochodu rodziny nie będzie się pomniejszać o dochód utracony wówczas, gdy w tym samym roku kalendarzowym osoba uzyskała inny dochód i nie utraciła go przed zgłoszeniem wniosku o zasiłek.

Zmianę przesłanek uzyskania dochodu. Gdy członek rodziny uzyska dochód po roku, z którego dochody są podstawą do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, do dochodu rodziny będzie dodawana miesięczna kwota dochodu uzyskanego przez członka rodziny, o ile dochód ten będzie przez tę osobę otrzymywany w dniu ustalania prawa do świadczeń.

Wyłączenie z katalogu dochodów rodziny stypendiów za wyniki w nauce i sporcie.

Ujednolicenie sytuacji prawnej w kwestii pobierania świadczenia pielęgnacyjnego. Obecnie osoba, która ma ustalone prawo do renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka (przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego), posiada prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. Natomiast zdarza się, że osoba pobierająca emeryturę lub rentę takiej możliwości nie posiada.

Uniemożliwienie otrzymywania więcej niż jednego świadczenia pielęgnacyjnego w rodzinie. Wprowadzony ma być przepis, na podstawie którego możliwe będzie przeprowadzanie wywiadów (lub korzystanie z wywiadów przeprowadzonych już przez ośrodek pomocy społecznej) u osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne. Usunie to wątpliwości dotyczące stanu faktycznego - że osoba pobierająca świadczenie pielęgnacyjne rzeczywiście sprawuje opiekę nad osobą niepełnosprawną.

Objęcie zasiłkiem pielęgnacyjnym wszystkich osób uprawnionych do jego otrzymywania. Oznacza to, że zasiłek ten będzie przyznawany również osobie niepełnosprawnej powyżej 16-tego roku życia z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, jeżeli dysfunkcja wystąpiła w wieku do ukończenia 21 lat.

Najważniejsze zmiany w ustawie o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:

- Wygaszanie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń alimentacyjnych w sytuacji śmierci osoby zobowiązanej do ich zwrotu.

- Wprowadzenie możliwości pobierania alimentów z funduszu alimentacyjnego przez uprawnioną osobę pełnoletnią, która posiada własne dziecko.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kno/

d4345rd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4345rd