Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
10.11.2009 15:41
10.11. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie oraz w Republice Kosowo i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.
Ponadto przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi; - projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym; - projekt ustawy o grach hazardowych.
Podjęła uchwałę w sprawie "Polityki energetycznej Polski do 2030 r.".
Rada Ministrów zapoznała się z projektem instrukcji negocjacyjnej (materiał z klauzulą zastrzeżony).
Przyjęła informację o wykorzystaniu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w Polsce w III kwartale 2009 r.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie oraz w Republice Kosowo i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Wniosek dotyczy przedłużenia okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego o liczebności do 250 żołnierzy i pracowników wojska w operacji wojskowej Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie oraz Kosowie i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii. Chodzi o to aby polscy żołnierze, na mocy decyzji prezydenta, pozostali poza granicami państwa do 21 listopada 2010 r. (przedłużenie dotyczy okresu od 22 listopada 2009 r. do 21 listopada 2010 r.).
Operacja wojskowa Unii Europejskiej w Bośni i Hercegowinie (operacja ALTHEA) prowadzona jest przez siły UE (EUFOR). Ich zadaniem jest nadzorowanie procesu wprowadzania w życie wojskowych aspektów Porozumienia z Dayton, związanych z utrzymaniem pokoju i bezpieczeństwa w tym rejonie. W związku z tym, że aktualnie sytuacja w tych państwach jest stabilna, UE zamierza przekształcić operację wojskową ALTHEA w misję szkoleniowo-doradczą i zredukować jej liczebność. Do chwili zmiany profilu tej misji polski kontyngent będzie liczył do 250 żołnierzy i pracowników wojska, a jego struktura organizacyjna nie zmieni się. Po transformacji, liczebność naszego kontyngentu zostanie ograniczona do 25 żołnierzy, i zacznie on realizować zadania doradcze oraz szkoleniowe.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Projekt ustawy dostosowuje przepisy do dyrektywy Rady 2003/96/WE. Zobowiązuje ona państwa członkowskie do ustalania opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej nie niższego niż minimalne ceny opodatkowania, określone w załączniku do tej dyrektywy. W projekcie przyjęto, że dostosowanie stawek podatkowych dla oleju napędowego odbędzie się poprzez zmianę stawek opłaty paliwowej, co oznacza, że nie będzie podwyższana akcyza.
Projekt nowelizacji ustawy zakłada wzrost opłaty paliwowej dla oleju napędowego. Spowoduje to zwiększenie ceny 1 litra tego oleju o ok. 16 gr brutto (czyli ok. 4 proc. ceny paliwa)
. Szacuje się, że planowany wzrost dochodów z tego tytułu wyniesie ok. 2,2 mld zł rocznie.
Przyjęcie proponowanych przepisów będzie korzystne dla finansowania zadań Krajowego Funduszu Drogowego oraz Funduszu Kolejowego. Zwiększone wpływy z opłaty paliwowej zapewnią środki, które zostaną bezpośrednio przeznaczone na realizację Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012 i inwestycje kolejowe. Projekt ustawy zawiera również zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi w zakresie zrównania wymagań dla obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego z wymaganiami dla obligacji skarbowych.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez ministra finansów.
Zaproponowano zmianę stawek akcyzy na papierosy i niektóre wyroby energetyczne. Wynika to z konieczności dostosowania, od 1 stycznia 2010 r., krajowego poziomu opodatkowania tych wyrobów do wysokości wspólnotowego minimum. Na wysokość stawek akcyzy wpływa również zmiana kursu złotego w stosunku do euro.
Proponowana podwyżka akcyzy na papierosy do 273,88 zł/1000 szt., tj. o 5,19 proc., oznacza, że w 2010 r. średnia detaliczna cena papierosów wzrośnie o ok. 33 gr/20 szt. w stosunku do 2009 r. Szacuje się, że wzrost wpływów budżetowych z tego tytułu wyniesie ok. 530 mln zł.
Zwiększą się także stawki akcyzy na wyroby energetyczne m.in.: paliwo do silników odrzutowych, gaz ziemny oraz węgiel i koks. W tym przypadku podwyżka stawek nie wpłynie na ceny tych paliw, bowiem są one nadal objęte systemem zwolnień akcyzowych bądź zerową stawką akcyzy. Skutki zmiany stawek akcyzy na wyroby energetyczne będą zatem neutralne dla budżetu państwa.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o grach hazardowych, przedłożony przez ministra finansów.
Przepisy projektowanej ustawy wprowadzają zakaz urządzania gier na wszelkich automatach poza kasynami. Nowe zezwolenia na prowadzenie salonów gier z automatami i punktów z automatami o niskich wygranych nie będą wydawane. Nie będzie też możliwe urządzanie wideoloterii.
Zmieniono definicję zakładów wzajemnych, dodając, że są to zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe. Wygraną rzeczową, zgodnie z projektem ustawy, może być wygrana dająca możliwość przedłużania gry bez konieczności wpłaty stawki za udział w grze lub rozpoczęcie nowej gry jako wygrana za poprzednią.
Wskazano, że działalność dotycząca gier cylindrycznych (ruletki), gier w karty, kości, gry bingo pieniężne, zakładów wzajemnych oraz loterii audioteksowych może być prowadzona wyłącznie w formie spółki akcyjnej lub spółki z o.o. z siedzibą w Polsce.
Kapitał spółki ubiegającej się o koncesję na prowadzenie działalności hazardowej powinien być określony w złotych. Dla kasyn gry byłoby to 4 mln zł, dla salonów gry bingo pieniężne i zakładów wzajemnych - 2 mln zł. Wprowadzono także przepis, na podstawie którego minister finansów powinien wyrazić zgodę na każdą zmianę w strukturze kapitału zakładowego spółek. Dotyczy to również zmian w składzie zarządu lub rady nadzorczej (z wyłączeniem jednoosobowych spółek Skarbu Państwa).
Takie rozwiązania umożliwią kontrolę osób wchodzących w skład organów danej spółki, pozwolą ponadto kontrolować legalność środków przeznaczonych na zakup bądź objęcie akcji lub udziałów. Weryfikacja udziałowców lub akcjonariuszy oraz członków władz spółek pod kątem posiadania przez nich nienagannej opinii i braku zastrzeżeń z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego będzie prowadzona przez cały czas obowiązywania koncesji lub zezwolenia.
Koncesja na prowadzenie kasyna będzie udzielana na 6 lat w drodze decyzji, i nie będą do niej miały zastosowania przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Na bingo pieniężne i zakłady wzajemne będą wydawane zezwolenia. Wydawanie ich będzie należało do ministra finansów. Natomiast zezwolenia na urządzanie i prowadzenie loterii fantowych, loterii audioteksowych, binga fantowego i loterii promocyjnych będzie wydawał dyrektor izby celnej.
Zgodnie z ustawą, koncesję lub zezwolenie uzyska podmiot, który: udokumentuje legalność źródeł pochodzenia pieniędzy, nie zalega z podatkami oraz nie ma zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.
Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzono dodatkowy limit lokalizacyjny dla kasyn gry. Jedno kasyno będzie przypadać na 650 tys. mieszkańców województwa. Określono, że w kasynie może być zainstalowane maksimum 70 automatów do gier.
Wprowadzony ma być zakaz udziału w grach osób poniżej 18 roku życia. Prowadzący ośrodki gier i zakłady wzajemne będą zobowiązani do sprawdzania dowodu osobistego grającego. Za złamanie tego wymogu przewidziano sankcje finansowe, a przy kolejnym nadużyciu możliwe będzie nawet cofnięcie zezwolenia.
Przewidziano ograniczenia w reklamowaniu gier i hazardu w miejscach publicznych i środkach masowego przekazu. Za stosowanie niedozwolonej reklamy stosowane będą sankcje karne. Nie będzie to dotyczyć gier liczbowych i loterii pieniężnych organizowanych przez Totalizator Sportowy oraz sponsoringu firm organizujących zakłady wzajemne. Zakazana będzie gra w pokera poza turniejami organizowanymi w kasynach. Zakazane ma być w sposób jednoznaczny zawieranie zakładów wzajemnych na wyniki gier liczbowych.
W przepisach nowej ustawy zrezygnowano z pobierania opłat wejściowych na rzecz włączenia ich w podatek od gier. Opłaty będą pobierane za: koncesję lub zezwolenie, złożenie egzaminu zawodowego, wydanie świadectwa zawodowego lub uznanie świadectw wydanych przez wyspecjalizowane podmioty za świadectwa zawodowe.
W projekcie ustawy określono procentowe stawki podatku od gier. W stosunku do obecnie obowiązującej ustawy podniesiono niektóre wysokości stawek. Będą następujące stawki podatkowe dla:
- loterii fantowej, gry w bingo fantowe - 10 proc., - loterii pieniężnej - 15 proc., - gry liczbowej i zakładów wzajemnych na współzawodnictwo zwierząt na podstawie zezwoleń udzielanych wyłącznie na ich urządzanie - 20 proc., - bingo pieniężne, gry telebingo, loterii audioteksowej i pokera turniejowego - 25 proc., - gry cylindrycznej, gry w kości i karty, gry na automacie i pozostałych zakładów wzajemnych - 50 proc.
Za prowadzenie działalności niezgodnej z przepisami projektowanej ustawy przewidziano kary:
- w wysokości 100 proc. przychodu z urządzanej gry, w przypadku gry hazardowej organizowanej bez koncesji lub zezwolenia, - 12 tys. od każdego automatu, w przypadku urządzania gry na automatach poza kasynem, - 100 proc. uzyskanej wygranej, w przypadku uczestnictwa w grze hazardowej organizowanej bez koncesji lub zezwolenia.
Ustawa przewiduje powołanie trzech funduszy, na które będą przeznaczane pieniądze z dopłat do gier. Na Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej ma wpływać 75 proc. dochodów budżetowych z podatku od gier, na Fundusz Promocji Kultury - 20 proc., natomiast na nowo utworzony Fundusz Rozwiązywania Problemów Hazardowych będzie przekazywane 5 proc. wpływów.
Projekt ustawy wprowadza zmiany w wielu innych aktach ustawodawczych, m.in. Kodeksie karnym wykonawczym, Prawie bankowym, Kodeksie karnym skarbowym, ustawie o podatku od towarów i usług, o Służbie Celnej.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie "Polityki energetycznej Polski do 2030 r." i zapoznała się z raportem na temat szacowanych kosztów realizacji polityki energetycznej Polski do 2030 r. - dokumenty przedłożone przez ministra gospodarki.
Realizacja polityki energetycznej ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju, przy zachowaniu zasady zrównoważonego rozwoju. Polityka ta wpisuje się w priorytety "Strategii rozwoju kraju 2007-2015" i odpowiada celom odnowionych: Strategii Lizbońskiej i Strategii Zrównoważonego Rozwoju Unii Europejskiej.
Podstawowe kierunki polskiej polityki energetycznej do 2030 roku:
Poprawa efektywności energetycznej
Zapewni ją m.in. ustawa o efektywności energetycznej. Jest ona priorytetem - od niej zależy realizacja wszystkich celów polityki energetycznej. Chodzi o to, aby polska gospodarska rozwijała się bez wzrostu zapotrzebowania na energię i zmniejszała swoją energochłonność do poziomu krajów "UE-15".
Założono, że w większym stopniu będzie wykorzystywana wysokosprawna kogeneracja (skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej) do produkowania energii. Zaplanowano dwukrotny wzrost produkcji energii elektrycznej wytwarzanej w tej technologii. Niezbędne będzie dążenie do zmniejszenia strat sieciowych w przesyle i dystrybucji, co oznacza konieczność zmodernizowania obecnych i budowę nowych sieci oraz wymianę transformatorów. Ma się też zwiększyć efektywność wykorzystania energii, w czym pomogą kampanie informacyjne i edukacyjne.
Przewidziano obowiązkowe stosowanie świadectw charakterystyki energetycznej dla budynków i mieszkań, a także oznaczanie energochłonności urządzeń i produktów. Inwestycje energooszczędne będą wspierane kredytami preferencyjnymi oraz dotacjami ze środków krajowych i europejskich.
Wzrost bezpieczeństwa dostaw paliw i energii
Niezbędne będzie racjonalne i efektywne gospodarowanie złożami węgla kamiennego i brunatnego. Ze względu na wyczerpywanie się jego zasobów zaplanowano rozpoczęcie eksploatacji nowych złóż i ich ochronę przez ujęcie w planach zagospodarowania przestrzennego kraju.
W przypadku gazu ziemnego konieczna będzie dywersyfikacja dostaw. Chodzi o budowę systemu przesyłowego umożliwiającego dostawy z kierunku północnego, zachodniego i południowego. Prowadzona będzie polityka taryfowa, która zachęci do inwestowania w infrastrukturę liniową (przesył i dystrybucja). Zbudowany zostanie terminal do odbioru gazu skroplonego (LNG). Realizowane będą inwestycję umożliwiające większe wydobycie tego surowca w Polsce.
Przewidziano zwiększenie dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej oraz budowę magazynów na ropę i paliwa płynne, zapewniających ciągłość dostaw w sytuacjach kryzysowych. Zbudowane zostaną rurociągi do transportu ropy z regionu Morza Kaspijskiego. Zaplanowano rozbudowę i budowę magazynów na ropę i paliwa płynne (magazyny kawernowe, tj. podziemne; bazy przeładunkowo-magazynowe).
Niezbędna będzie rozbudowa istniejących mocy wytwórczych w energetyce. Zachowanie bezpieczeństwa energetycznego będzie wymagać odtworzenia i zbudowania nowych linii elektroenergetycznych, umożliwiających wymianę energii z krajami sąsiednimi. Przewidziano modernizację sieci przesyłowych i dystrybucyjnych. Skarb Państwa utrzyma większościowy pakiet akcji w PGE Polska Grupa Energetyczna SA oraz kontrolny w spółce Turon Polska Energia SA. Minister gospodarki będzie sparował nadzór właścicielskiego nad PSE Operator SA.
Dywersyfikacja struktury wytwarzania energii elektrycznej
Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi energetyka jądrowa, która oprócz braku emisji dwutlenku węgla, zapewnia niezależność w pozyskiwaniu energii. Najważniejsze będzie zatem przygotowanie infrastruktury dla energetyki jądrowej i zapewnienie inwestorom warunków do wybudowania i uruchomienia elektrowni jądrowych działających w oparciu o bezpieczne technologie. Wszystkie te przedsięwzięcia powinny zyskać akceptację społeczną i być realizowane z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa.
Przygotowany zostanie program wprowadzenia energetyki jądrowej w Polsce. Przeprowadzone zostaną analizy lokalizacyjne dla elektrowni jądrowych i składowiska odpadów promieniotwórczych. Przewidywana jest budowa zaplecza szkoleniowego i naukowo-badawczego. Przyspieszony zostanie proces kształcenia kadr dla instytucji związanych z energetyką jądrową.
Rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii, w tym biopaliw
W 2020 r. ze źródeł odnawialnych powinno pochodzić 15 proc. energii produkowanej w Polsce, nasz kraj powinien mieć 10 proc. udział biopaliw w rynku paliw transportowych i znaczące wykorzystanie biopaliw II generacji.
Realizacja tych zamierzeń wymaga m.in. utrzymania mechanizmów wsparcia dla producentów energii elektrycznej pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych (OZE) i zachowania obowiązku stopniowego zwiększania udziału biokomponentów w paliwach. Niezbędne będzie także utrzymanie zasady zwolnienia z akcyzy energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych i wsparcie budowy nowych jednostek OZE.
Kontynuowany będzie "Wieloletni program promocji biopaliw i innych paliw odnawialnych w transporcie na lata 2008-2014". Rozwój tej energetyki oznacza również większą niezależność od importu, niewielką lub zerową emisję zanieczyszczeń, a także rozwój słabszych ekonomicznie regionów, ale bogatych w zasoby energii odnawialnej.
Rozwój konkurencyjnych rynków paliw i energii
Chodzi głównie o zwiększenie konkurencji między dostawcami paliw i energii, co powinno przeciwdziałać nadmiernemu wzrostowi ich cen. Aby osiągnąć ten cel przewidziano m.in. ułatwienia przy zmianie sprzedawcy energii elektrycznej i gazu oraz wprowadzenie rynkowych metod kształtowania cen na te produkty. Zakłada się też, że najubożsi będą chronieni przed skutkami wzrostu cen.
Ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko
Przede wszystkim konieczne będzie ograniczenie emisji: dwutlenku węgla, gazów cieplarnianych i pyłów. Dlatego przewidziano wspieranie rozwoju czystych technologii węglowych, w szczególności wychwytywania i składowania dwutlenku węgla. Ważne będzie także gospodarcze wykorzystanie odpadów oraz ochrona wód powierzchniowych i podziemnych.
Rada Ministrów przyjęła informację o wykorzystaniu funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w Polsce w III kwartale 2009 r. wraz z rekomendacjami, przedłożoną przez ministra rozwoju regionalnego.
Polska jest w czołówce państw, które najlepiej wykorzystały fundusze strukturalne na lata 2000-2006. Jeśli chodzi o wydatkowanie środków unijnych na lata 2007-2013, to na tle 27 krajów Unii Europejskiej, Polska pod względem przekazanych do KE wniosków o płatność, zajmuje pierwsze miejsce z wykorzystaniem 912,5 mln euro, w dalszej kolejności są Niemcy (ok. 756 mln euro) i Litwa (ok. 429 mln euro).
Fundusze na lata 2004-2006
30 czerwca 2009 r. minął termin, do którego beneficjenci mogli ponosić wydatki związane z realizacją projektów, finansowanych z funduszy strukturalnych na lata 2004-2006. Beneficjenci wydali 102 proc. środków unijnych, co było możliwe dzięki zastosowaniu nadkontraktacji, a także zmianom kursu walutowego w tym okresie.
Wydatki na realizację przedsięwzięć, które uzyskały wsparcie ze środków Funduszu Spójności, będą mogły być ponoszone do końca 2010 r. Do końca III kw. 2009 r. Polska wykorzystała 64 proc. środków, czyli 3,6 mld euro.
Fundusze na lata 2007-2013
Od początku uruchomienia tych funduszy do końca września 2009 r. złożono ponad 87,2 tys. wniosków (poprawnych formalnie) o całkowitej kwocie dofinansowania ok. 197,7 mld zł (ze środków unijnych i krajowych). Do realizacji zatwierdzono ok. 34,5 tys. wniosków o wartości dofinansowania 83,1 mld zł (środki unijne i krajowe). Do końca września br. podpisano 19 591 umów na realizację projektów, dla których dofinansowanie unijne wynosi 53,4 mld zł.
Do końca III kw. 2009 r. przesłano do Komisji Europejskiej wydatki kwalifikowalne (do współfinansowania unijnego) w wysokości 8,1 mld zł, co stanowi 114,7 proc. przyjętego celu. Uwzględniając wszystkie wydatki kwalifikowalne wykazane przez beneficjentów, tj. 12,8 mld zł, cel wyznaczony na pierwsze trzy kwartały 2009 r. został zrealizowany w ponad 181,2 proc.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ aja/