Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
15.06.2010 13:45
15.06. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" wraz z wnioskiem o dokonanie reasumpcji decyzji Rady Ministrów z 26 lutego 2008 r.,
- projekt autopoprawki do projektu ustawy o rezerwach strategicznych.
Podjęła uchwały:
- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Warszawie przez ABN Amro Bank N.V. SA Oddział w Polsce pod nazwą: RBS Global Hub Europe, w latach 2010 i 2011",
- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Global e-Business Operations Sp. z o.o. we Wrocławiu pod nazwą: Biznesowe Centrum Innowacji i Transformacji (Center of Business Innovation and Transformation), w latach 2010-2012",
- w sprawie odstąpienia od realizacji programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Roche Polska Sp. z o.o. w Poznaniu pod nazwą: Centrum Badawczo-Rozwojowe, w latach 2010 i 2011.
Zaakceptowała założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw.
Przyjęła zmiany w przyjętym przez Radę Ministrów 26 maja 2009 r. dokumencie ramowym "Wspieranie przez Agencję Rozwoju Przemysłu SA inicjatyw pobudzających polską gospodarkę" oraz w załączniku nr 2 "Wsparcie dla przedsiębiorstw w regionach najbardziej zagrożonych kryzysem gospodarczym", przyjętym przez Radę Ministrów 15 grudnia 2009 r.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" przedłożony przez ministra infrastruktury oraz dokonała reasumpcji decyzji z 26 lutego 2008 r.
Zaproponowano przepis, na podstawie którego gminy będą mogły przejąć na własność dworce kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami. Umożliwi to gminom przeprowadzenie odnowy bądź remontu dworców. Jedynym warunkiem przejęcia jest zachowanie w budynku dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych. Takie rozwiązanie nie oznacza przeniesienia własności linii kolejowych. Minister infrastruktury, wydając zgodę na przekazanie przez PKP SA nieruchomości, będzie każdorazowo analizował, czy w jej skład nie wchodzą grunty zajęte pod liniami kolejowymi. W celu sprawnego funkcjonowania przejść granicznych z przepisów nowelizacji ustawy wyłączono przejmowanie przez gminy dworców kolejowych znajdujących się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.
Zgodnie z nowymi przepisami, przekazanie przez PKP SA dworców oznacza wygaśnięcie zobowiązań PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości.
Uregulowano ponadto sprawę zobowiązań PKP SA związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przyjęto, że zobowiązania te za lata 2011-2015 będą podlegały zapłacie w formie przeniesienia własności akcji Państwowych Linii Kolejowych SA na rzecz Skarbu Państwa. Wynika to z faktu, że PKP SA została zobowiązana do wnoszenia wkładów niepieniężnych do spółek zależnych. Wniesienie tych aportów spowoduje wysoki przychód, co przy niskich kosztach jego uzyskania może doprowadzić do wysokiego podatku dochodowego.
Ponadto, w momencie wniesienia aportu do PLK SA nastąpi rozwiązanie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy PKP SA A PLK SA na użytkowanie linii kolejowych. Czynsz z tytułu rozwiązania tej umowy stanie się wymagalny i opodatkowany podatkiem VAT, który może wynieść 242 mln zł. Z tego powodu wprowadzono możliwość zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT przez przeniesienie własności akcji PLK SA na rzecz Skarbu Państwa.
Regulowanie przez PKP SA zobowiązań podatkowych poprzez ich zapłatę akcjami PLK SA oznacza, że zwiększy się znacznie udział Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PLK SA.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, egzekucji nie podlegają m.in.: środki finansowe przeznaczone na spłatę zobowiązań objętych poręczeniami lub gwarancjami Skarbu państwa (wraz z odsetkami), a także pieniądze gromadzone przez PKP SA na specjalnych rachunkach bankowych z przeznaczeniem na spłatę kredytów, pożyczek i wykup obligacji wraz z odsetkami.
Rada Ministrów przyjęła projekt autopoprawki do projektu ustawy o rezerwach strategicznych, przedłożony przez ministra gospodarki.
Autopoprawka przewiduje możliwość utrzymywania rezerw strategicznych, które nie są własnością Skarbu Państwa. Chodzi o rezerwy, których właścicielami będą przedsiębiorcy lub inne podmioty. Oznacza to, że jeśli minister gospodarki zdecyduje o udostępnieniu rezerwy, to Agencja Rezerw Materiałowych wynajmie lub zakupi potrzebny asortyment od tych przedsiębiorców lub innych podmiotów. Takie rozwiązanie przyczyni się do obniżenia kosztów tworzenia i utrzymania rezerw. Powinno mieć też korzystny wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej w Warszawie przez ABN Amro Bank N.V.SA Oddział w Polsce pod nawą: RBS Global Hub Europe, w latach 2010 i 2011, przedłożoną przez ministra gospodarki.
Powstanie program wieloletni dotyczący utworzenia przez ABN Amro Bank N.V. SA innowacyjnego centrum usług wspólnych w dziedzinie bankowości. Centrum, które będzie zlokalizowane w Warszawie, ma prowadzić działalność obejmującą m.in.: informatykę (np. tworzenie aplikacji bankowych, certyfikacja kart kredytowych), doradztwo, zarządzanie zasobami ludzkimi, operacje bankowe.
Łączne nakłady z budżetu państwa na program w latach 2010-2011 wyniosą 2.218.980 zł.
Inwestor zadeklarował poniesienie nakładów finansowych w wysokości 32.696.420 zł oraz utworzenie 620 miejsc prac. Centrum musi działać przez 5 lat od dnia jego utworzenia.
Przedsiębiorca będzie zobowiązany zwrócić całość otrzymanej pomocy wraz z odsetkami, jeżeli 31 grudnia 2011 r. liczba utworzonych miejsc pracy będzie niższa niż 558 lub całkowite nakłady inwestycyjne będą niższe niż 27.791.957 zł.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Global e-Business Operations Sp. z o.o. we Wrocławiu pod nazwą: Biznesowe Centrum Innowacji i Transformacji (Center of Business Innovation and Transformation), w latach 2010-2012", przedłożoną przez ministra gospodarki.
Spółka Global e-Business Operations, wchodząca w skład korporacji Hewlett-Packard, zamierza utworzyć we Wrocławiu centrum biznesowe, które będzie zajmować się m.in. prowadzeniem działalności rachunkowo-księgowej, przetwarzaniem danych oraz doradztwem dotyczącym prowadzenia działalności gospodarczej. Centrum ma składać się z czterech jednostek, z których jedna będzie zajmować się badaniem istniejących rozwiązań i ich doskonaleniem technicznym i organizacyjnym oraz projektowaniem nowych usług. Wypracowane przez nią rozwiązania będą wdrażane na świecie i u klientów zewnętrznych.
Powstanie inwestycji wiązać się ma z utworzeniem 1100 nowych miejsc pracy. Inwestor zadeklarował poniesienie nakładów w wysokości 3.792.519 zł. Inwestycja ma być utrzymana co najmniej przez 5 lat od dnia jej zakończenia.
Budżet państwa udzieli pomocy finansowej dotyczącej utworzenia nowych miejsc pracy. Pomoc ta wyniesie 9.975.250 zł.
Należy zaznaczyć, że w przypadku, gdy 31 grudnia 2012 r. liczba utworzonych miejsc będzie niższa niż 990 lub całkowite nakłady będą niższe niż 3.223.641 zł, przedsiębiorca będzie zobowiązany zwrócić całość otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.
Przy założeniu, że program będzie realizowany w latach 2010-2012, planowane wpływy do budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego wyniosą ponad 14 mln zł.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie odstąpienia od realizacji programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie finansowe inwestycji realizowanej przez Roche Polska Sp. z o.o. w Poznaniu pod nazwą: Centrum Badawczo-Rozwojowe, w latach 2010 i 2011", przedłożoną przez ministra gospodarki.
Na wniosek Roche Polska SA odstępuje się od realizacji programu wieloletniego dotyczącego utworzenia Centrum Badawczo-Rozwojowe w Poznaniu. Firma Roche zrezygnowała z przyznanej pomocy publicznej i kontynuuje budowę Centrum bez tego wsparcia.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
Resort kultury opracował rozwiązania, które mają usprawnić funkcjonowanie instytucji kultury i spowodować efektywniejsze wykorzystywanie środków przeznaczanych na działalność kulturalną i artystyczną. Propozycje zmian zawarto w kilku ustawach, przede wszystkim w ustawie z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także m.in. w ustawie o muzeach z 21 listopada 1996 r., w ustawie o bibliotekach z 27 czerwca 1997 r., w ustawie z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Do najważniejszych zmian należy utworzenie instytucji artystycznych, jako szczególnego rodzaju instytucji kultury. Zgodnie z projektem, instytucje kultury podzielono na: instytucje artystyczne (m.in.: teatry, opery, operetki, filharmonie, zespoły pieśni i tańca, orkiestry) i inne instytucje kultury (np. muzea, biblioteki, domy kultury, galerie).
Instytucji artystycznych dotyczy szereg nowych regulacji, np. planowanie pracy w ramach sezonu (a nie - jak w innych instytucjach - roku kalendarzowego). Artyści (aktorzy, muzycy, itp.) będą zatrudniani na podstawie umowy sezonowej, będącej umową na czas określony - od 1 do 5 sezonów. Nie później, niż 30 kwietnia ostatniego sezonu, na jaki umowa jest zawarta, strony umowy muszą określić zamiar jej przedłużenia lub rozwiązania. Artyści wykonawcy, legitymujący się stażem 15 lat pracy na podstawie sezonowych umów artystycznych, będą mieli po tym okresie prawo do zawarcia umowy na czas nieokreślony.
Proponuje się również uzupełnienie, w formie zapisu ustawowego, zakazu prowadzenia przez artystę działalności na rzecz innych podmiotów bez zgody pracodawcy. Może to dotyczyć na przykład aktora zatrudnionego na etacie w teatrze, a jednocześnie zamierzającego występować w filmie, w reklamie, serialu telewizyjnym itp., albo muzyka zatrudnionego w filharmonii na etacie i podejmującego dodatkową pracę. Pracodawca - czyli dyrektor teatru lub filharmonii - może taką zgodę uzależnić od uzyskania rekompensaty od podmiotu, na rzecz którego pracownik artystyczny będzie świadczył pracę, w przypadku poniesienia rzeczywistych kosztów (np. kosztów odwołania spektaklu, koncertu, kosztów dodatkowych prób i wprowadzenia jako zastępstwa nowego wykonawcy).
Zasada zatrudniania na czas określony dotyczyć będzie także dyrektorów wszystkich instytucji kultury. Zaproponowano, aby dyrektor instytucji artystycznej powoływany był na czas określony - od 3 do 5 sezonów. Dyrektorzy innych instytucji kultury (np. muzeów) byliby powoływani na czas określony - do 7 lat. Odwołanie dyrektora instytucji kultury przed upływem kadencji, określonej w umowie, będzie możliwe w ściśle określonych przypadkach, m.in.: na własną prośbę; z powodu choroby uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków; z powodu naruszenia przepisów w związku z zajmowanym stanowiskiem; w razie odstąpienia od realizacji uzgodnionego programu działania.
Nowym rozwiązaniem jest wprowadzenie zasady, iż umowie z dyrektorem ma towarzyszyć porozumienie ("kontrakt") z organizatorem instytucji kultury (resortem kultury lub samorządem terytorialnym), w którym będą szczegółowo wskazane zobowiązania obydwu stron. Mogą one dotyczyć m.in. programu działania (np. naprawczego, liczby wystaw i premier) i szczegółowych oczekiwań ze strony organizatora i dyrektora, dotyczących funkcjonowania instytucji kultury (np. realizacji programów wieloletnich, inwestycji).
Możliwe będzie również powierzanie zarządzania instytucją kultury osobie prawnej (np. fundacji, stowarzyszeniu, organizacji pozarządowej, itp.) lub fizycznej. Powierzenie zarządzania instytucją kultury powinno odbywać się w trybie konkursu, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Zarządzanie instytucją kultury będzie mogło być powierzane w umowie określającej szczegółowo prawa i obowiązki organizatora oraz zarządcy. Chodzi w szczególności o: warunki wynagrodzenia zarządcy, kryteria oceny pracy zarządcy, przesłanki i sposób rozwiązywania umowy, szczegółowe zasady odpowiedzialności zarządcy za powierzoną instytucję kultury, itp.
Na większą elastyczność w prowadzeniu działalności kulturalnej przez rząd i samorządy terytorialne pozwoli stworzenie możliwości łączenia różnych form organizacyjnych instytucji kultury, co powinno spowodować lepsze wykorzystanie środków finansowych, bazy lokalowej i kadr.
Łączenie różnych form działania w ramach jednej instytucji kultury jest szczególnie atrakcyjne i racjonalne w przypadku gminnych instytucji kultury. Mogłoby to dotyczyć np. połączenia teatru i galerii, orkiestry i ogniska muzycznego, a w szczególnych sytuacjach - nawet teatru i domu kultury. Oznacza to możliwość powstania jednej instytucji, w ramach której byłaby prowadzona nie tylko działalność artystyczna, ale także dotycząca edukacji i upowszechniania kultury. Proponuje się wprowadzić analogiczne rozwiązanie dotyczące możliwości utworzenia nowej instytucji kultury, której przedmiotem działalności będzie prowadzenie działalności kulturalnej (w tym działalności artystycznej) o różnym charakterze.
Możliwość łączenia różnych instytucji dotyczy również muzeów oraz bibliotek. W przypadku muzeum, połączenie z inną instytucja kultury będzie możliwe pod warunkiem stwierdzenia braku uszczerbku dla działalności muzeów i po zaopiniowaniu przez Radę ds. Muzeów. W przypadku bibliotek publicznych, warunkiem takiego połączenia ma być stwierdzenie braku uszczerbku dla dotychczas realizowanych zadań przez biblioteki oraz każdorazowa zgoda ministra kultury, wydana po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Bibliotecznej i odpowiedniej wojewódzkiej biblioteki publicznej.
Dla zwiększenia dostępności zasobów kultury zgromadzonych w muzeach postanowiono, że wykaz wszystkich muzeów będzie umieszczany w BIP ministra kultury. Doprecyzowano przepisy dotyczące prawa pierwokupu przysługującego muzeom rejestrowanym.
Proponowane rozwiązania nie będą wymagały dodatkowych środków z budżetów: państwa i samorządu terytorialnego.
Rada Ministrów przyjęła zmiany w przyjętym przez Radę Ministrów 26 maja 2009 r. dokumencie ramowym "Wspieranie przez Agencję Rozwoju Przemysłu SA inicjatyw pobudzających polską gospodarkę" oraz w załączniku nr 2 "Wsparcie dla przedsiębiorstw w regionach najbardziej zagrożonych kryzysem gospodarczym", przyjętym przez Radę Ministrów 15 grudnia 2009 r., przedłożone przez ministra gospodarki.
Zmiany w obydwu dokumentach są niezbędne, aby Agencja Rozwoju Przemysłu SA mogła wspierać przedsiębiorców z gmin i miast dotkniętych majowo-czerwcową powodzią, która spowodowała straty w firmach do tej pory dobrze funkcjonujących.
Wsparcie skierowane będzie do średnich i dużych przedsiębiorstw. Chodzi o pobudzenie popytu, zwłaszcza inwestycyjnego, bądź utrzymanie (odtworzenie) zdolności produkcyjnych przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź oraz przedsiębiorców-wykonawców inwestycji związanych z usuwaniem skutków powodzi.
Agencja będzie udzielać wsparcia takim przedsiębiorcom w formie pożyczek, zakupu obligacji emitowanych przez te firmy, dokapitalizowania, a także poręczeń i gwarancji. Te formy wsparcia nie będą stanowić pomocy publicznej. Agencja będzie też wspierać nie tylko przedsiębiorstwa produkcyjne działające w powiatach najbardziej narażonych na pogorszenie sytuacji gospodarczej i społecznej, ale również te funkcjonujące w gminach i miastach dotkniętych klęską powodzi.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/