Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
10.08.2010 | aktual.: 10.08.2010 16:38
10.08. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. z poprawką, a także z uchwałą w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej zmiany programu pomocowego.
Rada Ministrów zaakceptowała również:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- założenia do projektu ustawy zmieniającej ustawę o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych w zakresie implementacji przepisów dyrektywy 2003/41/WE parlamentu Europejskiego i Rady z 3 czerwca 2003 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami.
Rząd podjął uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia wypłaty odszkodowania z tytułu zniszczenia, uszkodzenia lub kradzieży nieubezpieczonych eksponatów składających się na wystawę "Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900".
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (grudzień 2009 r. - czerwiec 2010 r.).
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. z poprawką, a także z uchwałą w sprawie udzielenia zgody na dokonanie notyfikacji Komisji Europejskiej zmiany programu pomocowego, przedłożony prezesa Rządowego Centrum Legislacji.
Znowelizowana ustawa umożliwi szybkie udzielanie pomocy poszkodowanym przez powódź w 2010 r. Z przewidzianych w niej rozwiązań będą mogli skorzystać poszkodowani przez żywioł, na początku sierpnia br., mieszkańcy m.in. Bogatyni i Zgorzelca. Chodzi m.in. o to, aby jak najszybciej zapobiec skutkom powodzi, które mogłyby jeszcze bardziej pogorszyć sytuację pracodawców, pracowników i bezrobotnych.
Przepisy ustawy będą stosowane w sprawach związanych z usuwaniem skutków powodzi i osunięć ziemi wywołanych opadami atmosferycznymi w tym roku. Regulacje ustawowe będą także stosowane do skutków zdarzeń zaistniałych w gminach lub miejscowościach poszkodowanych przez powódź lub osunięcia ziemi w 2010 r., określonych w przepisach wydanych (po 14 maja 2010 r.), na podstawie ustawy z 11 sierpnia 2010 r. o szczególnych zasadach, odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.
Uchwalona w czerwcu br. ustawa umożliwia przyznawanie pomocy przedsiębiorcom i pracownikom dotkniętym przez powódź. Przedsiębiorcy mogą otrzymywać pomoc na wypłatę wynagrodzeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Funduszu Pracy. Osoby, które ze względu na powódź nie stawiły się w pracy, będą miały taką nieobecność usprawiedliwioną. Ustawa umożliwia osobom prowadzącym gospodarstwa rolne i ich rodzinom zatrudnienie przy robotach publicznych i pracach interwencyjnych. Na jej podstawie również osoby bezrobotne można zatrudniać przy pracach interwencyjnych przez okres 12 miesięcy.
Zgodnie z przyjętą przez rząd poprawką, znowelizowana ustawa umożliwi także wykorzystanie w większym stopniu środków europejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Pieniądze będą mogły trafiać do dużych gospodarstw rolnych najbardziej poszkodowanych przez powódź. Rolnicy będą mogli otrzymać do 300 tys. zł. na odbudowę upraw rolnych (np. chmielu, sadów).
Znowelizowane przepisy mają wejść w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
W projekcie ustawy zawarto przepisy dostosowujące polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w kwestiach: wytwarzania, wprowadzania do obrotu oraz stosowania w żywieniu zwierząt pasz, pasz leczniczych, pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz organizmów genetycznie zmodyfikowanych z przeznaczeniem na pasze. Jednocześnie wdrożenie do polskiego prawa przepisów unijnych wzmocni poziom bezpieczeństwa i stosowania pasz, co przekłada się na wzrost poziomu ochrony zdrowia publicznego. Ponadto użytkownicy i konsumenci będą mieli zapewniony odpowiedni dostęp do informacji o różnego rodzaju paszach stosowanych w żywieniu zwierząt.
Zgodnie z projektem ustawy, powiatowy lekarz weterynarii ma wydawać decyzje administracyjne dotyczące rejestracji, zawieszenia, cofania rejestracji itp. oraz dokonywania zmian w rejestracji zakładów oraz w ich zatwierdzaniu. Będzie również prowadził rejestr zakładów oraz przeprowadzał urzędową kontrolę pasz. Polska, podobnie jak pozostałe państwa członkowskie, musi opracować jeden zintegrowany wieloletni plan kontroli urzędowej, zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi.
W projekcie ustawy zawarto nowe przepisy dotyczące nakładania kar za wytwarzanie, wprowadzanie do obrotu lub stosowanie w żywieniu zwierząt materiałów paszowych (mieszanek uzupełniających i dietetycznych), niezgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu 767/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE).
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.
Projekt nowelizacji ustawy zawiera przepisy dostosowujące prawo polskie do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (2008/51/WE z maja 2008 r.).
Zgodnie z projektem, przyjęto bardziej rygorystyczne zapisy dotyczące części składowych broni palnej. Jej istotnymi częściami są: szkielet broni, baskila, lufa, zamek, suwadło, komora zamkowa oraz bęben nabojowy. Częściami amunicji są: wypełnione materiałami wybuchowymi, chemicznymi środkami obezwładniającymi lub zapalającymi bądź innymi substancjami zagrażającymi życiu lub zdrowiu, spłonki inicjujące spalanie materiału wybuchowego i materiał wybuchowy służący do miotania. Przyjęte zapisy mają istotne znaczenie, bowiem umożliwiają dokładne określenie przebiegu transakcji handlowych, ponieważ każda część broni jest oznakowana specjalnym numerem.
Do projektu ustawy włączono również przepis, na podstawie którego zabronione jest dokonywanie przeróbek broni zmieniających jej rodzaj, kaliber lub przeznaczenie. Chodzi tu szczególnie o przeróbki dotyczące broni palnej gazowej, przeznaczonej do miotania na odległość substancji obezwładniających.
Określono, że bronią palną jest każda przenośna broń lufowa, która miota lub jest przeznaczona do miotania bądź może być przeznaczona do miotania jednego lub więcej pocisków lub substancji w wyniku działania materiału wybuchowego. Ponadto wskazano, że replika broni palnej jest urządzeniem, którego budowa (ze względu na zasady działania, kształt i wymiary elementów oraz materiały) odwzorowuje konkretny model broni palnej.
Wprowadzono nowe zapisy dotyczące wydawania Europejskiej karty broni palnej. Zgodnie z propozycją, będzie to dokument imienny, potwierdzający uprawnienie do posiadania broni palnej, wydany przez właściwy organ państwa członkowskiego UE, który umożliwia legalne posiadanie i używanie broni w innym państwie członkowskim. W Europejskiej karcie powinny być uwzględnione informacje, takie m.in. jak: tożsamość osoby posiadającej pozwolenie na broń (imię i nazwisko, data urodzenia i adres stałego pobytu), dane identyfikacyjne broni palnej, data ważności karty, cel lub warunki pozwolenia.
Wprowadzono również przepis umożliwiający, zgodnie z prawem europejskim, nabywanie broni lub amunicji przy użyciu środków porozumiewania się na odległość oraz określono warunki nabywania broni w ten sposób. W projekcie zawarto przepis mówiący o tym, że cudzoziemiec, obywatel państwa członkowskiego UE, zamieszkujący w Polsce i posiadający prawo pobytu lub stałego pobytu w naszym państwie, może posiadać broń łowiecką lub sportową łącznie z amunicją, na podstawie Europejskiej karty broni palnej, która została wydana przez władze państw, pod warunkiem że broń jest wpisana do karty, a jej posiadanie nie jest zabronione w Polsce.
W projekcie ustawy uregulowano ponadto kwestie obrotu amunicją. Zmieniono i rozszerzono definicję obrotu, wprowadzając do niej pośrednictwo polegające na negocjowaniu, doradztwie handlowym oraz pomocy w zawieraniu umów. Z obowiązku uzyskania koncesji na obrót bronią wyłączono broń pozbawioną cech użytkowych. Wynika to z faktu, że broń taka podlega ewidencjonowaniu przez jednostkę potwierdzającą pozbawienie cech użytkowych. Z koncesjonowania wyłączono również obrót działami (haubice, armaty, moździerze, haubicoarmaty), czołgami, wojennymi jednostkami pływającymi oraz statkami powietrznymi pozbawionymi cech użytkowych (bojowych), a więc takie, które trwale utraciło atrybuty wojskowe.
W związku z tym, że przedsiębiorca po zakończeniu działalności gospodarczej musi przekazać ewidencję dotyczącą wytwarzania i obrotu bronią organowi administracji państwowej, organ, który będzie ją odbierać musi przechowywać tę dokumentację przez okres nie krótszy niż 20 lat. Ma to znaczenie ze względu na historię śledzenia losów broni.
Doprecyzowano, jakie informacje powinno zawierać oznakowanie broni i gdzie je należy umieszczać. Minister gospodarki będzie ustalać kod cyfrowy lub alfanumeryczny oznakowania. Takie same wymagania dotyczą określenia oznakowania opakowania amunicji, a więc - nazwa wytwórcy, numer identyfikacyjny partii, kaliber i typ amunicji.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedłożone przez ministra finansów.
Projekt założeń dostosowuje przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do prawa wspólnotowego oraz precyzuje zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników podatków dochodowych z tytułu udziału w spółkach nie będących osobami prawnymi.
W części dotyczącej dostosowania przepisów do prawa wspólnotowego, główne zmiany zakładają usunięcie wątpliwości interpretacyjnych pojawiających się przy stosowaniu niektórych przepisów, a także:
w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
- wprowadzenie zwolnienia podmiotowego dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych, - rozszerzenie zwolnienia dotyczącego odsetek i należność licencyjnych na podmioty z siedzibą w państwie EOG innym niż państwo UE;
w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- wprowadzanie zwolnienia dla akcjonariusza będącego osobą fizyczną uczestniczącego w transakcji wymiany udziałów, - zdefiniowanie pojęcia pracowniczego programu emerytalnego.
W części dotyczącej zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników podatków dochodowych z tytułu udziału w spółkach nie będących osobami prawnymi projektowana ustawa będzie regulowała m.in. skutki wnoszenia wkładów niepieniężnych do tych spółek, zasady ustalania ich wartości początkowej oraz podatkowe skutki likwidacji takich spółek lub wystąpienia z nich wspólnika. Proponowane zmiany utrzymują zasadę, iż spółki osobowe prawa handlowego i spółki cywilne nie są podatnikami podatku dochodowego, czyli zachowują zasadę braku podmiotowości tych spółek dla celów podatku dochodowego.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy zmieniającej ustawę o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych w zakresie implementacji przepisów Dyrektywy 2003/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 czerwca 2003 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.
Założenia są wynikiem zalecenia, jakie Komisja Europejska skierowała do Polski w kwestii uregulowania przepisów dotyczących pracowniczych programów emerytalnych. Zdaniem KE w polskim prawie brak jest prawnych ram tworzenia instytucji pracowniczych programów emerytalnych w rozumieniu dyrektywy 2003/41/WE.
System programów emerytalnych, według oceny KE, nie zapewnia ram prawnych, które umożliwiałyby funkcjonującym na terenie Polski instytucjom pracowniczych programów emerytalnych przyjmowania finansowania ze strony przedsiębiorstw z państw, w których działa inny rodzaj programów emerytalnych.
W związku z zastrzeżeniami dotyczącymi braku pełnej implementacji przepisów dyrektywy 2003/41/WE do prawa polskiego, szczególnie jeśli chodzi o transgraniczne sponsorowanie instytucji pracowniczych programów emerytalnych, w założeniach do projektu nowelizacji ustawy przyjęto, że kwestie te zostaną uregulowane.
Zgodnie z założeniami, pracownicze fundusze emerytalne będą mogły przyjmować składki opłacane przez zagranicznych pracodawców będących założycielami lub akcjonariuszami pracowniczych towarzystw emerytalnych, które pracują w oparciu o system zdefiniowanego, określonego świadczenia lub w oparciu o system hybrydowy (tj. kapitałowego z elementem ubezpieczeniowym). Składki te będą przekazywane w całości lub w części na pokrycie ryzyk o charakterze ubezpieczeniowym na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń na życie.
W projekcie nowelizacji ustawy zostaną określone, zgodnie z dyrektywą 2003/41/WE, warunki zarządzania składkami wnoszonymi do pracowniczych funduszy emerytalnych przez pracodawców mających siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym świadczenie z pracowniczego programu emerytalnego jest gwarantowane przez pracodawcę.
W związku z tym konieczne będzie doprecyzowanie przepisu np. 2 ust. 2, że przedmiotem działalności funduszu jest gromadzenie środków pieniężnych i ich lokowanie z przeznaczeniem na wypłatę członkom tego funduszu po osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego. Do ustawy zostaną też wprowadzone definicje "pracownika zagranicznego", "ryzyka o charakterze ubezpieczeniowym" oraz "zakładu ubezpieczeń na życie".
Zostanie dodany ponadto przepis wskazujący, że pracodawca zagraniczny jest zobowiązany do regularnego opłacania składek na pokrycie całości lub części ryzyk o charakterze ubezpieczeniowym lub gwarancji wyników inwestycyjnych oraz określonego poziomu świadczeń, na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń na życie.
Zmianie ulegną przepisy określające statut pracowniczego funduszu, chodzi np. o zasady przyjmowania składek pracowników zagranicznych czy projekt umowy z zakładem ubezpieczeń. Dodane zostaną przepisy rozszerzające zakres wniosku o wpisanie funduszu do rejestru funduszy i rejestru o informację o państwach członkowskich, w których działa fundusz emerytalny.
Do projektu ustawy zostaną także włączone przepisy, w których będzie określone, że:
- pracowniczy fundusz może wybrać zakład ubezpieczeń na życie, do którego będzie przekazywać składki (w całości lub w części) pracowników zagranicznych na pokrycie ryzyk o charakterze ubezpieczeniowym lub gwarancji zarówno wyników inwestycyjnych jak i poziomu świadczeń,
- zakład ubezpieczeniowy nie będzie zatrudniać ani posiadać we władzach statutowych osób, które są np.: członkami zarządu, rady nadzorczej lub pracownikami towarzystwa zarządzającego funduszem, którego aktywa przechowuje,
- zakład ubezpieczeń na życie musi zapewnić dostateczną kwotę pasywów odpowiadającą zobowiązaniom finansowym, wynikającym z umowy z pracowniczym programem emerytalnym. Musi też posiadać dostateczne rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe odpowiadające pełnemu zakresowi programu emerytalnego.
Ponadto, zgodnie z założeniami, w projekcie ustawy zostaną szczegółowo opisane warunki umowy z zakładem ubezpieczeń oraz wskazane przyczyny zerwania tej umowy.
Dodane zostaną również przepisy, w których określone zostaną sytuacje, kiedy organ nadzoru może nakazać funduszowi zmianę zakładu ubezpieczeń na życie, np. w przypadku, gdy pogarszająca się sytuacja zagraża realizacji zobowiązań finansowych wynikających z umowy. Każdorazowa zmiana zakładu ubezpieczeń na życie powinna być dokonana w sposób zapewniający nieprzerwane wykonywanie obowiązków wynikających z umowy.
Pracownicze programy emerytalne działające w ramach III filaru zreformowanego systemu ubezpieczenia społecznego stanowią dobrowolną formę oszczędzania na cele emerytalne.
Według danych Komisji Nadzoru Finansowego, opublikowanych na koniec 2008 r., liczba uczestników pracowniczych programów emerytalnych wyniosła na koniec 2008 r. 325 tys. osób. Wartość zgromadzonych aktywów w pracowniczych programach emerytalnych na koniec 2008 r. wyniosła 3,6 mld zł. Zaś w rejestrze pracowniczych programów emerytalnych na koniec 2008 r. wpisanych było 1078 programów prowadzonych przez 1112 pracodawców.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia wypłaty odszkodowania z tytułu zniszczenia, uszkodzenia lub kradzieży nieubezpieczonych eksponatów składających się na wystawę "Na drogach duszy. Gustav Vigeland a rzeźba polska około 1900", przedłożoną przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
W Muzeum Narodowym w Krakowie od 1 października do 26 grudnia 2010 r. będzie zorganizowana wystawa "Na drogach duszy. Gustaw Vigeland a rzeźba polska około 1900". Będą prezentowane na niej dzieła polskiej rzeźby z przełomu XIX i XX wieku, które reprezentują symbolizm i secesję, w kontekście twórczości Gustawa Vigelanda, największego norweskiego rzeźbiarza.
Warunkiem realizacji wystawy jest udzielenie przez Skarb Państwa poręczenia. Wartość eksponatów wynosi 13.005.000 NOK. Muzeum Narodowe w Krakowie, przy współpracy z Ośrodkiem Ochrony Zbiorów Publicznych", gwarantuje należytą pieczę nad eksponatami wystawowymi.
Poręczenie przez Skarb Państwa wypłaty odszkodowania w wypadku zniszczenia, uszkodzenia lub kradzieży zbiorów tej wystawy w przeliczeniu na złote polskie jest szacowane na 6.762.600 zł.
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji przedsięwzięć Euro 2012 oraz z wykonanych działań dotyczących realizacji przygotowań Polski do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (grudzień 2009 r. - czerwiec 2010 r.), przedłożone przez ministra sportu i turystyki.
W sprawozdaniu przedstawiono informację na temat zadań zrealizowanych w I połowie 2010 r. w procesie przygotowań do współorganizowania przez Polskę Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 oraz aktualny stan przygotowań naszego kraju do turnieju. Dokument przedstawia również główne plany działania na II półrocze 2010 r. w kontekście organizacji UEFA Euro 2012.
Najważniejszym źródłem dodatnich ekonomicznych efektów UEFA Euro 2012 jest przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę transportową - przyczynia się ono w 77,5 proc. do skumulowanego wzrostu PKB.
Kolejnymi czynnikami wzrostu są: przyspieszenie BIZ (udział w "efekcie Euro" wynoszący 7,8 proc.), wzrost konsumpcji turystycznej (7,3 proc.), wykorzystanie stadionów i centrów pobytowych (6,4 proc.) oraz budżet operacyjny UEFA (1,0 proc.). Oznacza to, że na skumulowany wzrost PKB w latach 2008-2020 w ponad 90 proc. złożą się efekty podażowe (zwiększenie potencjału gospodarczego).
Zapewnieniu skuteczności i efektywności, w tym kosztowej, polskich przygotowań do UEFA Euro 2012, służy kompleksowy i szczegółowy plan działań:
Program nr 1 - koordynacja, zarządzanie i kontrola przygotowań infrastrukturalnych (stadiony, drogi, koleje, lotniska, hotele, centra pobytowe, telekomunikacja, infrastruktura miejska).
Program nr 2 - koordynacja, zarządzanie i kontrola procesów obsługi na lotniskach.
Program nr 3 - koordynacja, zarządzanie i kontrola procesów przewozu z użyciem transportu lądowego (drogowego i kolejowego).
Program nr 4 - koordynacja zapewnienia bezpiecznych warunków dla przeprowadzenia turnieju (bezpieczeństwo prywatne i publiczne/opieka medyczna i ratownictwo).
Program nr 5 - koordynacja jakości obsługi gości i kibiców.
Program nr 6 - koordynacja współpracy z Ukrainą.
Program nr 7 - koordynacja profesjonalnego partnerstwa z UEFA oraz spółkami zależnymi UEFA.
Program nr 8 - koordynacja przygotowań i realizacji jednolitego planu działań promocyjnych przed turniejem wpływających na postrzeganie kraju.
Wsparcie koordynacyjno-zarządcze.
Minister sportu i turystyki poprzez Spółkę PL.2012:
- koordynuje opracowanie koncepcji oraz planów wraz z koordynacją wdrożenia; - realizuje działania kontrolne pozwalające na ocenę statusu przygotowań i występujących ryzyk; - zapewnia integrację działań cząstkowych w programach realizowanych przez poszczególne instytucje, wpływając na osiągnięcie zamierzonych celów w określonym czasie; - zapewnia integrację programów, w tym wprowadza jednolite zasady zarządzania projektowego; - przenosi wymagania UEFA na polskie uwarunkowania, a poprzez zasoby eksperckie zapewnia ich skuteczną implementację w Polsce; - zapewnia jednolite raportowanie i komunikację z UEFA oraz zapewnia jednolite, spójne raportowanie w kraju.
Spółka PL.2012 realizuje w 2010 r. III etap przygotowań Polski do UEFA Euro 2012, w którym najważniejszymi elementami jest praca koordynacyjna z kilkudziesięcioma instytucjami w zakresie 8 programów przygotowań oraz kontrola wybranych przedsięwzięć.
W I połowie 2010 r. zrealizowany został projekt oszacowania wpływu organizacji UEFA Euro 2012 na polską gospodarkę.
Ekonomicznym efektem UEFA Euro 2012 jest przyrost PKB o 2,1 proc. jego wielkości z 2009 r., przy czym przyrost ten rozłożony jest na lata 2008-2020. Absolutna wartość skumulowanego wzrostu PKB wynosi 27,9 mld zł w cenach z 2009 r., z kulminacją przypadającą na 2012 r. Najważniejszym źródłem dodatnich ekonomicznych efektów UEFA Euro 2012 jest przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę transportową - przyczynia się ono w aż 77,5 proc. do skumulowanego wzrostu PKB.
W celu maksymalizacji oszacowanych pozytywnych efektów wpływu UEFA Euro 2012 na polską gospodarkę, niezbędne jest odpowiednie zaplanowanie i podjęcie działań koordynujących, a także kontrolnych.
Kluczowym elementem polskich przygotowań do turnieju jest istniejący kompleksowy oraz zintegrowany plan działań spółki PL.2012 na okres 2008-2012 (Mapa Drogowa). Plan ten jest rzeczywistym systemem koordynacyjno-zarządczym ośmiu programów strategicznych, które dotyczą zarówno przedsięwzięć infrastrukturalnych (stadiony, lotniska, drogi), jak i organizacyjnych (bezpieczeństwo, jakość obsługi kibiców, promocja, współpraca z Ukrainą i UEFA).
Efektywną realizację działań w ramach 8 programów strategicznych zapewnia implementowany przez spółkę system zarządzania projektami Project Portfolio Management (PPM).
Obecnie praktycznie wszystkie projekty własne spółki, a także działania koordynacyjne oraz kontrolne przez nią realizowane, zarządzane są w oparciu o PPM. W czwartym kwartale bieżącego roku zakończy się proces pełnego wdrażania systemu PPM u wybranych, najważniejszych partnerów procesu przygotowań Polski do mistrzostw. Metodologia, doświadczenie oraz bazy danych stworzone w oparciu o system, będą mogły być wykorzystywane przez te podmioty do realizacji działań statutowych także po 2012 r.
W I połowie 2010 r. zintensyfikowano działania kontrolne. Przeprowadzono wiele działań monitorujących i analizujących postęp prac, a także kontrole w formie inspekcji na placach budów. Kontrole są prowadzone zgodnie z przyjętymi zasadami oraz planem rocznym, inwestycje drogowe są monitorowane w ramach współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.
W I połowie 2010 r. przeprowadzono 85 kontroli przedsięwzięć kluczowych i ważnych, a wszystkie 227 przedsięwzięć jest monitorowanych, pozwalając na szybką identyfikację ryzyk oraz podejmowanie działań minimalizujących.
W celu skutecznego zarządzania ryzykami projektowymi i ich możliwie obiektywnego szacowania, wdrożony został w I półroczu 2010 r. uzgodniony i spójny z UEFA system identyfikacji ryzyk.
W II połowie 2010 r. kluczowymi elementami w ramach procesu przygotowań do UEFA EURO 2012 będą:
- zakończenie wdrożenia systemu zarządzania projektami PPM najważniejszych podmiotów; - przejście projektów organizacyjnych z fazy koncepcyjnej w fazę realizacji; - oddanie do użytkowania stadionu w Poznaniu; - stworzenie polsko-ukraińskiej Mapy Drogowej działań przygotowujących do UEFA Euro 2012.
W realizacji przygotowań do turnieju biorą udział prawie wszystkie resorty i podległe im służby (Policja, Straż Graniczna, inspekcje, Państwowa Straż Pożarna, Służba Celna, itp.).
Intensywnie również przedstawiają się kontakty z władzami lokalnymi, szczególnie dotyczy to miast, organizatorów meczów turniejowych.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/