Opiekun w telefonie? A czemu nie?
Natłok codziennych obowiązków często powoduje, że nie mamy dość czasu dla naszych starszych, niepełnosprawnych czy schorowanych bliskich. Jednocześnie chcemy mieć pewność, że są bezpieczni, a w razie problemów ktoś udzieli im szybkiej pomocy. Nowoczesna technologia wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, a nam daje większe poczucie kontroli i bezpieczeństwa bliskich.
17.05.2013 | aktual.: 17.05.2013 12:53
O telemedycynie słyszał już chyba każdy. Daje możliwość zdalnego świadczenia usług medycznych czy opieki zdrowotnej. Oferuje możliwość przeprowadzenia badań i postawienia diagnozy, nawet gdy lekarz specjalista jest daleko od pacjenta. Tą metodą przeprowadza się dziś nawet operacje "na odległość". Wszystko dzięki transmisji danych i urządzeniom audiowizualnym, w które wyposażony jest niemal każdy telefon czy komputer. To jednak zaledwie mały wycinek możliwości, jakie dziś oferuje telemetria. Coraz popularniejszą usługą staje się bowiem Telefoniczna Opieka, która spełnia podobne funkcje.
Telefoniczna Opieka to jedna z usług telekomów mająca służyć osobom starszym, niepełnosprawnym i ich rodzinom pomagająca zapewnieniu bezpieczeństwa, w sytuacji gdy akurat w pobliżu nie ma żadnego opiekuna lub członka rodziny.
- Moja mama ma już prawie 80 lat, od kilku niemal nie wychodzi z domu, bo ma kłopoty z sercem i poruszaniem się. Gdy pewnego dnia byłam w pracy, mama gorzej się poczuła. Próbowała się do mnie dodzwonić, ale ja na czas spotkania wyłączyłam telefon. Gdyby nie pomoc sąsiadki, która podała jej leki, nie wiem, jak mogłoby się to skończyć - opowiada pani Monika z Krakowa, która na co dzień zajmuje się handlem.
Jak sama przyznaje, jej mama często musi zostawać na długie godziny sama w domu i martwi się, czy nic jej nie jest.
- Teraz jestem dużo spokojniejsza o bezpieczeństwo mojej mamy. Również ona czuje się pewniej - dodaje.
Dziś już wie o Telefonicznej Opiece, która w podobnych sytuacjach mogłaby szybko zareagować na problemy zdrowotne jej mamy i wezwać niezbędną pomoc. O usłudze dowiedziała się od znajomych, którzy również opiekują się starszymi rodzicami.
Jak to działa?
Klienci chcący zapewnić swoim bliskim bezpieczeństwo otrzymują od operatora telefon komórkowy i specjalny wisiorek SOS, który daje możliwość szybkiego wezwania niezbędnej pomocy. Wisiorek z przyciskiem SOS wystarczy zawiesić na szyję i mieć go zawsze przy sobie, nawet 24 godziny na dobę.
Jeśli nasz podopieczny nagle poczuje się źle, może nacisnąć przycisk alarmowy na wisiorku, a jego telefon automatycznie połączy się z doradcą w Centrum Operacyjno-Alarmowym. Konsultant medyczny po krótkiej rozmowie z poszkodowanym zdecyduje, jakiego wsparcia potrzebuje wzywająca pomocy osoba. W razie potrzeby zawiadomi rodzinę, przyjaciół lub odpowiednie służby ratunkowe.
- Dzięki tej usłudze mogłam w końcu zająć się poszukiwaniem pracy, bo przez kilka miesięcy siedziałam wyłącznie w domu przy starszych rodzicach. Niestety, żeby dobrze się nimi zająć, muszę zarabiać - mówi pani Katarzyna z Łodzi.
Nieodłączny wisiorek SOS może okazać się niezbędny w sytuacji, gdy np. starsza osoba przebywa w domu sama, upadnie i nie będzie mogła samodzielnie dotrzeć do telefonu. Teraz wystarczy wcisnąć jeden przycisk alarmowy na wisiorku lub aparacie telefonicznym, by Centrum Operacyjno-Alarmowe zorganizowało szybką pomoc. Warto wspomnieć, że do zadań konsultantów medycznych należy również monitorowanie przebiegu akcji ratunkowej.
Funkcjonalność przycisku SOS nie musi jednak sprowadzać się do wezwania pomocy medycznej. Można używać go również jako osobistego alarmu, np. w razie napadu czy pożaru. Krótko mówiąc - dzięki telefonicznej opiece starsza, niepełnosprawna czy chora osoba może dłużej bezpiecznie pozostawać w swoim środowisku domowym. Bezpieczniej czuje potrzebujący ewentualnej pomocy, jak i jego rodzina, która ma pewność, że w razie potrzeby pomoc przyjdzie naprawdę szybko.
Dla kogo? Za ile?
Telefoniczną Opiekę jako jedną z usług telemetrycznych oferuje swoim klientom telefonii stacjonarnej Orange. Wystarczy, że do lokalu doprowadzona jest tradycyjna linia telefoniczna. Możliwe jest także przypisanie usługi do aktualnego numeru telefonu. To właśnie w miejsce starego telefonu podłącza się otrzymany w ramach usługi nowy aparat telefoniczny zsynchronizowany z wisiorkiem SOS. Telefoniczną konsultację, np. medyczną, 24 godziny na dobę zapewnia Polskie Centrum Opieki, które jest zewnętrznym dostawcą usługi dla klientów Orange. Do tego wszystkie rozmowy z doradcami Centrum Operacyjno-Alarmowego wywoływane przez przycisk SOS dla klientów stacjonarnych Orange są bezpłatne.
To właśnie dla abonentów tego operatora przygotowana specjalną ofertę opieki telefonicznej za 29 zł miesięcznie. Dla porównania - na rynku miesięczny koszt tego typu usługi to ok. 50 zł.
Wraz z usługą otrzymuje się aparat telefoniczny z dodatkowym wisiorkiem z przyciskiem SOS. Cena zakupu urządzenia z umową na 24 mies. wynosi 1 zł.
Kamil Jakubczak