Opóźniony pociąg. Jak uzyskać odszkodowanie
Odszkodowanie finansowe za opóźnienie pociągu przysługuje w Polsce tylko pasażerom Express Intercity. Pasażerowie każdego rodzaju pociągu mogą jednak żądać zwrotu pieniędzy za bilet, gdy opóźnienie składu przekroczyło 60 minut.
22.01.2014 | aktual.: 22.01.2014 09:34
Spóźniające się pociągi, to na polskich torach zjawisko niestety dość częste. W przypadku niewielkich opóźnień pasażerowie mogą tylko zgrzytać zębami i czekać, jednak gdy pociąg spóźnia się już ponad godzinę na przewoźniku zaczynają ciążyć dodatkowe obowiązki.
Niejednokrotnie tak duża skala opóźnienia sprawia że planowana podróż staje się bezcelowa, bo nie zdążymy na przesiadkę lub na zaplanowane spotkanie. Kiedy opóźnienie pociągu na stację docelową przekracza 60 minut, przewoźnik musi więc zaoferować pasażerom: zwrot pieniędzy za bilet lub wydanie biletu na inną trasę prowadzącą do celu podróży. W tym drugim przypadku pasażerowie mogą wybrać, czy chcą skorzystać z alternatywnego transportu jak najszybciej, czy w innym dogodnym terminie. Pasażerowie mogą też oczywiście kontynuować podróż pomimo opóźnienia - co istotne, nie tracą w ten sposób prawa do odszkodowania.
Aby bez problemów skorzystać z opcji dojazdu alternatywną trasą należy uzyskać poświadczenie opóźnienia, np. w kasie kolejowej. Dzięki temu będziemy mogli bezpłatnie skorzystać także z usług innego przewoźnika realizującego połączenia do celu naszej podróży.
Odszkodowanie za opóźnienie - tylko w ekspresie
O ile prawo do zwrotu pieniędzy za bilet przysługuje pasażerom wszystkich pociągów, to o odszkodowanie ubiegać mogą się tylko klienci najdroższych składów - Express Intercity. Reklamację możemy złożyć u przewoźnika kolejowego, w kasie biletowej lub w punkcie obsługi klienta. Na jakie pieniądze można liczyć?
W przypadku gdy opóźnienie zmieściło się w przedziale 1-2 h minimalna kwota odszkodowania wynosi 25 proc. ceny biletu. Gdy pociąg spóźnił się co najmniej 120 minut odszkodowanie wzrasta do co najmniej 50 proc. kosztów biletu.
Do wniosku o wypłatę odszkodowania należy dołączyć bilet oraz poświadczenie o opóźnieniu. Jeżeli chcemy otrzymać gotówkę musimy to wyraźnie zaznaczyć. W przeciwnym przypadku PKP może w ramach odszkodowania dać nam kupon rabatowy na zakup biletu. Przewoźnik może też odmówić wypłaty odszkodowania jeżeli jego suma będzie niższa od równowartości 4 euro.
Kiedy odszkodowanie nie przysługuje
Zgodnie ze starą zasadą: „chcącemu nie dzieje się krzywda”, odszkodowanie nie przysługuje tym pasażerom, których poinformowano o opóźnieniu przed zakupem biletu.
Wszystkie skargi, wnioski i reklamacje należy w pierwszej kolejności kierować do przewoźnika, z którego usług korzystaliśmy. Na zgłoszenia mamy rok czasu, a przewoźnik powinien ustosunkować się do naszego wniosku w ciągu miesiąca. Jeżeli reklamacja u przewoźnika nie przyniesie skutku możemy złożyć na niego skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.