Orlen Transport wyda ponad 500 tys. zł na system GPS
Każda autocysterna z floty Orlen Transport, spółki grupy PKN Orlen, będzie mieć do końca września zamontowane urządzenie GPS. Dzięki temu firma będzie mogła na bieżąco śledzić pracę kierowców. Zyska też informacje o trasie pojazdu i rozładunku towaru.
27.07.2009 | aktual.: 27.07.2009 15:39
Wdrażanie systemu rozpocznie się w sierpniu i docelowo obejmie całą flotę transportową spółki - poinformowała w poniedziałek PAP Bożena Cichocka z Orlen Transport. Firma jest największym przewoźnikiem paliw w Polsce, na jej flotę składa się 190 pojazdów. Wprowadzenie systemu będzie kosztować 500 tys. zł.
Według prezesa spółki Mirosława Zubka, najważniejszym powodem wdrożenia systemu jest podniesienie bezpieczeństwa kierowców oraz przewożonych ładunków. _ Możliwość szybkiego pozyskiwania szerokiego zakresu informacji i ich właściwe wykorzystanie przyniesie również korzyści finansowe w postaci zmniejszenia kosztów związanych ze zużyciem paliwa i eksploatacją pojazdów oraz poprawi efektywność operacyjną _ - podkreślił Zubek.
System o nazwie DS Flota stworzyła poznańska spółka informatyczna Data System Group. Dzięki programowi za pomocą przekazu satelitarnego GPS dyspozytorzy całodobowo będą mogli m.in. śledzić na bieżąco pozycje autocystern, ich trasy, czas przejazdu do wskazanej stacji, przebieg procedur rozładunku na stacji oraz ilość rozładowanego paliwa. W przypadku nieprzewidzianych okoliczności (np. napadu) system natychmiast powiadomi dyspozytorów o zdarzeniu.
Cichocka podkreśliła, iż Orlen Transport przewiduje, że do końca III kwartału 2009 r. każda autocysterna z firmowej floty wyposażona zostanie w urządzenie nadawcze tzw. lokalizator, który będzie wysyłał dane za pośrednictwem transmisji GPRS w sieci GSM do stacjonarnych systemów informatycznych. _ System będzie funkcjonował w oparciu o wydzielony z sieci Plus GSM indywidualny APN, czyli wyodrębnioną podsieć, dzięki czemu transferowane dane będą całkowicie bezpieczne _ - zaznaczyła.
Informacje z nadajnika trafią najpierw do serwerów zarządzających wszystkimi danymi z lokalizatorów, a następnie do innych systemów informatycznych działających w spółce, np. systemu planistycznego, raportującego oraz kadrowo-płacowego.
_ Dane będą też wizualizowane na aplikacji mapowej, która umożliwi monitoring on-line całej floty. Moduł ten będzie zawierał zdefiniowane wszystkie istotne koordynaty geograficzne takich punktów, jak: miejsca załadunku lub rozładunku, serwisy naprawcze i myjnie _ - wyjaśniła Cichocka. Dodała, iż dzięki takiemu rozwiązaniu każda zmiana precyzyjnie zaplanowanej trasy, nieuzasadnione przestoje bądź próby ingerencji w przewożony ładunek zostaną zarejestrowane przez system, który natychmiast wyśle do centrali alarmujący raport.
Jednym z istotnych elementów wdrażanego systemu jest możliwość obserwacji techniki jazdy każdego kierowcy w czasie rzeczywistym. Dzięki znajomości takich parametrów jak prędkość, gwałtowne hamowanie i nagłe przyspieszanie, będzie można ocenić styl jazdy kierowcy, a w przypadku zagrożenia natychmiast interweniować. Dane z raportów zostaną wykorzystane do opracowania programów szkoleniowych, odpowiednio dostosowanych do indywidualnych umiejętności i predyspozycji kierowców.
Umowę na dostawę systemu Orlen Transport i Data System Group podpisały w lipcu 2009 r. - spółka informatyczna została wybrana w drodze trzyetapowego przetargu, w którym wzięło udział kilkanaście podmiotów.