Oto 6 powodów dlaczego kompetentni ludzie nie awansują

Przeciętny fachowiec może mieć zadatki na wybitnego menedżera. Natomiast genialny specjalista może się okazać byle jakim szefem.

Oto 6 powodów dlaczego kompetentni ludzie nie awansują

Znajomości, plecy, układy… Tym Aleksander tłumaczy sukces Tadeusza. Ich firma ogłosiła wewnętrzny konkurs na stanowisko dyrektora departamentu sprzedaży. Obaj panowie zgłosili swe kandydatury. Alek był przekonany, że to on zwycięży. Uważał, że skoro od dwóch lat jest najlepszym przedstawicielem handlowym w spółce, awans należy mu się jak psu kość. Jakież było jego rozczarowanie, gdy prezes ogłosił, że dyrektorem zostanie jednak Tadeusz. Teraz Aleksander mówi wszystkim, że jego konkurent grał nie fair – podlizywał się prezesowi, donosił i oczerniał go przy wyższej kadrze kierowniczej. Ale ludzie wiedzą swoje: Aleksander jest genialnym sprzedawcą i kiepskim materiałem na szefa.

- Umie oczarować klientów, natomiast dla nas, kolegów i koleżanek z pracy, jest zupełnie inny. Kłótliwy, opryskliwy, chamski. Chorobliwie ambitny. Sprzedałby własną matkę, byleby zdobyć kolejną premię. Nikt go nie lubi – mówi Kamil, jeden z jego najbliższych współpracowników.

Arogancja i egoizm to tylko jeden z hamulców rozwoju zawodowego. Badania przeprowadzone przez Academy of Management (USA) uwydatniają sześć czynników, które mogą sprawić, że osoby kompetentne nie rozwijają swojej kariery.

1. Problemy z budowaniem dobrych relacji z innymi

Może się wydawać ironią losu, że cechy i zdolności, które pomagają być genialnym specjalistą, często przeszkadzają w staniu się dobrym menedżerem. Weźmy przykład Aleksandra – status gwiazdy sprzedaży zawdzięcza m.in. swemu samolubstwu, indywidualizmowi i chorobliwej ambicji. Od szefa wymaga się innych przedmiotów. Musi poskromić egoizm i niezależność. Rozwijać umiejętności społeczne i polityczne, by pozyskać ludzi do realizacji wspólnych celów firmy. 2. Porażki w budowaniu i prowadzeniu zespołu

Wyobraźmy sobie, że Aleksander jest kapitanem drużyny piłkarskiej. Zamiast prowadzić swą jedenastkę do zwycięstwa, pewnie próbowałby wygrywać mecze w pojedynkę. Uważałby, że jako najważniejsza osoba w teamie tylko on powinien strzelać gole. W rezultacie nie byłoby ani bramek, ani dobrej atmosfery i porozumienia w zespole.

3. Nieosiąganie celów firmy

Aby być kandydatem do awansu, trzeba myśleć nie tylko o tym, jak zdobyć premię kwartalną, ale też jak zwiększyć zyski całego działu, departamentu, przedsiębiorstwa. Ktoś, kto - jak Alek – sukcesy innych postrzega jako zagrożenie dla własnej pozycji i kariery, nigdy nie osiągnie celów stawianych przez firmę.

4. Brak umiejętności zmiany albo zdolności radzenia sobie ze zmianami

Tadeusz dostał awans, bo jest elastyczny. Karierę w firmie zaczął od gońca, potem na chwilę był telemarketerem, wreszcie został przedstawicielem handlowym. W żadnej z tych ról nie był geniuszem, ale jakoś sobie radził. Tymczasem Aleksander jest skutecznym sprzedawcą, lecz do niczego innego się nie nadaje. Bo nie lubi nowości, zmian, trzyma się kurczowo bezpiecznych, sprawdzonych rozwiązań.

5. Brak umiejętności uczenia się

Z brakiem umiejętności zmiany idzie w parze niechęć do uczenia się. Alek nigdy nie bierze udziału w szkoleniach. Twierdzi, że nie ma czasu na głupstwa. Jego szef widzi to inaczej: Aleksander nie chce się rozwijać.

6. Zależność od jednego szefa lub mentora

Alek dobre relacje ma tylko z bezpośrednim przełożonym. Zaś otwarty i towarzyski Tadeusz zbudował w firmie sieć relacji – prywatnych i formalnych zarazem. Jest lubiany, ceniony, szanowany. Ma za sobą wszystkich – szefów, podwładnych i równych rangą kolegów. Z wyjątkiem zazdrosnego Aleksandra, który zarzuca mu lizusostwo, donosicielstwo i niezdrowe ambicje.

Mirosław Sikorski
/AS

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.