Pełne sklepowe półki to największe osiągnięcie polskiej demokracji
Nie wstąpienie do UE i NATO, a sklepy pełne produktów, to największy sukces ostatniego dwudziestolecia. Tak przynajmniej wynika z badań TNS OBOP.
21.05.2009 | aktual.: 02.06.2009 11:53
W badaniu poproszono o ocenę zjawisk, które nastąpiły po upadku PRL. Wynik to różnica między odsetkiem ocen pozytywnych i negatywnych. Najlepiej wypadły pełne półki w sklepach. (94 proc.). Dalej znajdują się możliwość wyjazdów i pracy za granicą (84 proc.), wejście do UE i NATO (oba po 72 proc.) oraz ogólny wzrost zamożności (56 proc.). Najniższa ocena netto (-89 proc.) dotyczyła pojawienia się bezrobocia. W dalszej kolejności Polacy wskazywali reformy służby zdrowia (-68 proc.) i emerytalną (-59 proc.), poziom moralny elit politycznych (-59 proc.) oraz powiększenie się różnic majątkowych między ludźmi (-54 proc.).
Polacy najbardziej podzieleni są w ocenie stanu bezpieczeństwa obywateli (ocena netto to zero - tyle samo pytanych uważa to zagadnienie za sukces, co za porażkę). Wyraźny podział widać w ocenach Planu Balcerowicza (-16 proc.), prywatyzacji gospodarki oraz sytuacji polskiego rolnictwa (oba po -17 proc.). Dalej znajdują się polityka grubej kreski (-24 proc.) oraz wejście do Polski inwestorów zagranicznych (24 proc.). Jak podkreśla TNS OBOP w raporcie z badania, oceny netto nie informują po prostu o wadze tych wydarzeń, lecz o zgodności ich ocen w społeczeństwie. Sondaż TNS OBOP zrealizowany został w dniach 7-10 maja 2009 r. na reprezentatywnej, losowej ogólnopolskiej próbie 1000 osób od 15. roku życia.
JS
Handel-Net