Trwa ładowanie...
d432qbp
d432qbp
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

PERN i PKN Orlen chcą poprawić dostawy paliw do aglomeracji Warszawy (aktl.)

#
dochodzą m.in. szczegóły nt. analizowanego przez PERN i PKN Orlen projektu dla aglomeracji Warszawy
#
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d432qbp

10.05. Płock (PAP) - PERN i PKN Orlen podpisały list intencyjny dotyczący poprawy zaopatrzenia w paliwa aglomeracji Warszawy poprzez budowę nowego odcinka rurociągu produktowego, czyli tłoczącego paliwa gotowe, z Płocka do podwarszawskich baz magazynowych.

Celem analizowanego projektu jest także poprawa bezpieczeństwa poprzez eliminację transportu kolejowego i samochodowego paliw z terenu Warszawy - poinformowały we wtorek PERN i PKN Orlen we wspólnym komunikacie.

PERN zarządza na terenie Polski siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. PKN Orlen to największy krajowy producent paliw i jeden z największych podmiotów branży rafineryjno-petrochemicznej w Europie, którego zakład główny znajduje się w Płocku.

d432qbp

W podpisanym liście intencyjnym, obie spółki "wyraziły wolę podjęcia wspólnych działań w celu zbadania efektywności projektowanej inwestycji" budowy nowego odcinka rurociągu produktowego z Płocka do baz paliwowych pod Warszawą, "a w przypadku zadowalających wyników analizy, przystąpienia do negocjowania i podpisania umowy". W komunikacie nie podano zakładanego terminu zakończenia prac związanych z analizą projektu i przewidywanego, szacunkowego kosztu ewentualnej inwestycji.

"Strony porozumienia zidentyfikowały kilka wariantów umożliwiających poprawę efektywności zaopatrzenia aglomeracji warszawskiej (w paliwa - PAP) transportem rurociągowym. Oprócz zwiększenia stabilności dostaw oraz optymalizacji kosztów, celem projektu jest również poprawa bezpieczeństwa poprzez eliminację transportu kolejowego i samochodowego paliw z terenu Warszawy. Rurociągi zapewniają bowiem najtańszy, najbezpieczniejszy i najbardziej proekologiczny transport paliw" - podkreśliły PERN i PKN Orlen.

Obie spółki zapowiedziały, że ewentualna umowa na budowę nowego odcinka rurociągu paliwowego na trasie z Płocka do Warszawy uwzględniałaby m.in. "warunki pozwalające na osiągnięcie przez PERN satysfakcjonującego zwrotu z zainwestowanego kapitału, a PKN Orlen gwarantowałby poprawę warunków ekonomicznych i logistycznych zaopatrzenia rynku warszawskiego w produkty paliwowe".

Jak podano w komunikacie, "w przypadku, gdy obie spółki wspólnie podejmą decyzję o przystąpieniu do realizacji projektu, podmiotem inwestującym, a także odpowiedzialnym za organizację i przeprowadzenie procesu budowlanego będzie PERN". Spółka ta będzie także właścicielem nowego odcinka rurociągu paliwowego.

d432qbp

Według nieoficjalnych informacji PAP, analizowany projekt dotyczy zwiększenia ilości paliw gotowych dostarczanych rurociągiem z Płocka do baz w Emilianowie i Mościskach pod Warszawą. "Rozważane są bardzo wstępnie różne warianty, w tym zamiany istniejącego odcinka rurociągu naftowego na rurociąg paliwowy, ewentualnie budowy nowego odcinka rurociągu produktowego o długości poniżej 100 km, tłoczącego olej napędowy i benzynę. Pod uwagę brane są różne trasy przebiegu takiego rurociągu" - powiedziało PAP źródło zbliżone do spółek.

PERN i PKN Orlen przypomniały w komunikacie, iż "są wieloletnimi partnerami współpracującymi w wielu obszarach służących wzmocnieniu i zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa energetycznego kraju". "Obecnie spółki prowadzą rozmowy nad szeregiem inicjatyw zwiększających efektywność logistyki ropy naftowej i paliw. Ich celem jest zwiększenie dywersyfikacji kierunków dostaw ropy naftowej do rafinerii w Płocku oraz rozwój sieci rurociągów produktowych" - podkreśliły PERN i PKN Orlen.

PERN to jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, która tłoczy ropę naftową rurociągiem "Przyjaźń" z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii krajowych: PKN Orlen oraz Grupy Lotos, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Transportuje również rurociągami paliwa do baz magazynowych. Z początkiem kwietnia PERN uruchomił strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju Terminal Naftowy w Gdańsku, działający jako hub morski, o pojemności magazynowej 375 tys. metrów sześc. przeznaczonych na różne gatunki ropy naftowej.

PKN Orlen posiada kontrakty na dostawy ropy naftowej podpisane z rosyjskim koncernem Rosneft Oil Company oraz z Tatneft Europe z siedzibą w Szwajcarii - handlowym przedstawicielem rosyjskiej spółki Tatneft, a ostatnio także z Saudi Aramco, jednym z największych na świecie koncernów wydobywczych - saudyjski surowiec będzie trafiał do rafinerii grupy PKN Orlen w Polsce, Czechach i na Litwie. Jak zapowiedział ostatnio płocki koncern, mając na uwadze pojawiające się możliwości na rynku ropy naftowej, spółka ta "nie wyklucza pozyskania surowca w przyszłości z innych kierunków". Wcześniej PKN Orlen informował, iż analizuje możliwości dywersyfikacji dostaw ropy naftowej z Bliskiego Wschodu, w tym z Iranu i Iraku.

d432qbp

Podziel się opinią

Share

d432qbp

d432qbp