Trwa ładowanie...
d3a7ljy

PERN wdraża system informatyczny do obsługi przesyłu i magazynowania ropy

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) "Przyjaźń" rozpoczyna wdrażanie systemu informatycznego gwarantującego precyzyjne planowanie i rozliczanie transportu oraz magazynowania ropy naftowej, a w przyszłości także paliw i chemikaliów.

Share
d3a7ljy

Według PERN, nowoczesny system, wspomagający pracę rurociągów oraz baz magazynowych, ułatwi m.in. planowanie przesyłania i składowania nawet stu gatunków ropy naftowej. System zostanie zainstalowany także w budowanym obecnie przez spółkę Terminalu Naftowym w Gdańsku.

Umowę dotyczącą wdrożenia systemu PERN podpisał we wtorek z PSI Polska. Systemu o nazwie PSIcarlos będzie wdrażany w spółce przez dwa lata. To część realizowanego tam planu inwestycyjnego "Rozbudowa Środowiska Informatycznego" - poinformował PERN.

"To ważna umowa dla naszej spółki, ponieważ im precyzyjnej zaplanujemy dostawy surowca tym efektywniej i bezpieczniej będziemy nimi zarządzać jednocześnie optymalizując koszty" - podkreślił prezes PERN Marcin Moskalewicz. Jak zaznaczyła spółka, system PSIcarlos "będzie narzędziem wspomagającym eksploatację rurociągów, a także zarządzanie parkami zbiornikowymi, Naftoportem i z czasem budowanym przez spółkę Terminalem Naftowym w Gdańsku".

Według PERN, główne funkcje systemu zapewnią m.in. zbieranie aktualnych informacji o zapotrzebowaniu klientów, ułatwią też planowanie przesyłania i magazynowania różnych gatunków ropy naftowej. System ma zapewnić optymalizację transportu surowca, a także precyzyjne raporty i rozliczanie tego procesu. W przyszłości obejmie również transport i magazynowanie produktów ropopochodnych oraz chemikaliów.

d3a7ljy

PERN jest jednoosobową spółka Skarbu Państwa, strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii krajowych: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Spółka zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc.

Od 2013 r. PERN buduje na terenie Portu Gdańsk pierwszy w kraju Terminal Naftowy, który służyć będzie do przeładunku i składowania ropy naftowej oraz paliw, a także produktów chemicznych. Terminal ma zapewnić m.in. elastyczność dostaw ropy naftowej dla polskich i niemieckich rafinerii. Realizacja całego przedsięwzięcia, podzielonego na dwa etapy, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Trwający obecnie pierwszy etap budowy gdańskiego terminala PERN z przeznaczeniem na ropę naftową obejmuje m.in. sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Finalizacja tej części inwestycji planowana jest na koniec 2015 r. Drugi etap przedsięwzięcia zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.

Jak ocenił ostatnio minister skarbu państwa Włodzimierz Karpiński podczas wizyty na terenie budowy Terminala Naftowego, spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu dla budżetu państwa oraz spółek położonych w obrębie gdańskiego portu będzie wynosił rocznie od 70 mln zł do ponad 100 mln zł.

d3a7ljy

Podziel się opinią

Share
d3a7ljy
d3a7ljy