PGNIG - Wszczęcie postępowania antymonopolowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (3/...

PGNIG - Wszczęcie postępowania antymonopolowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (3/2011)

04.01.2011 | aktual.: 04.01.2011 16:33

| | KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | | | | | | | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| | | | Raport bieżący nr | 3 | / | 2011 | | | | | |
| | Data sporządzenia: | 2011-01-04 | | | | | | | | | |
| | Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | | |
| | PGNIG | | | | | | | | | | |
| | Temat | | | | | | | | | | |
| | Wszczęcie postępowania antymonopolowego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów | | | | | | | | | | |
| | Podstawa prawna | | | | | | | | | | |
| | Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe | | | | | | | | | | |
| | Treść raportu: | | | | | | | | | | |
| | Zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA ("PGNiG") informuje, że w dniu 03 stycznia 2011 roku otrzymał zawiadomienie o wszczęciu postępowania antymonopolowego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ("UOKiK") w sprawie nadużywania przez PGNiG pozycji dominującej na krajowym rynku hurtowej sprzedaży gazu ziemnego.W ocenie Prezesa UOKiK wspomniane nadużywanie pozycji dominującej na krajowym rynku hurtowej sprzedaży gazu ziemnego polegało na:- ograniczaniu zbytu ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów poprzez odmowę sprzedaży paliwa gazowego na zasadach umowy kompleksowej na rzecz przedsiębiorcy zamierzającego dokonywać dalszej odsprzedaży gazu ziemnego, tj. NowyGaz Sp. z o.o. w Warszawie, co może stanowić praktykę określoną w art. 9 ust. 2 pkt. 2 Ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów ("Ustawa");?- przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji poprzez odmowę sprzedaży paliwa gazowego na zasadach
umowy kompleksowej na rzecz przedsiębiorcy zamierzającego dokonywać dalszej odsprzedaży gazu ziemnego, tj. NowyGaz Sp. z o.o. w Warszawie, co może stanowić praktykę określoną w art. 9 ust. 2 pkt. 5 Ustawy.Zgodnie z art. 106 Ustawy Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Przy ustalaniu wysokości kar pieniężnej uwzględnia się, w szczególności okres, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy, a także uprzednie naruszenie przepisów ustawy.Na podstawie art. 50 ust. 3 Ustawy, PGNiG ma prawo ustosunkowania się do postawionego zarzutu w terminie czternastu dni od daty otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postępowania antymonopolowego. | | | | | | | | | | |

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

| | MESSAGE (ENGLISH VERSION) | |
| --- | --- | --- |
| | Instigation of Anti-Trust Proceedings by the Office of Competitionand Consumer ProtectionCurrent report no. 03/2011The Management Board of Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA("PGNiG") hereby reports that on January 3rd 2011 it received anotification of instigation of anti-trust proceedings by the Presidentof the Office of Competition and Consumer Protection ("UOKiK")concerning abuse of dominant position on the domestic natural gaswholesale market by PGNiG.According to the President of UOKiK, the abuse of dominant position onthe domestic natural gas wholesale market by PGNiG consisted in:- inhibiting sale of gas against the interest of other business playersor consumers by refusing to sell gaseous fuel under a frameworkagreement to an entrepreneur that intended to further resell the gas,i.e. NowyGaz Sp. z o.o. of Warsaw, which may be regarded as ananti-competitive practice defined in Art. 9.2.2 of the Competition andConsumer Protection Act of February 16th 2007 ("the Act");- impeding the
development of market conditions favourable to theemergence or growthof competition by refusing to sell gaseous fuelunder a framework agreement to an entrepreneur that intended to furtherresell the gas, i.e. NowyGaz Sp. z o.o. of Warsaw, which may be regardedas an anti-competitive practice defined in Art. 9.2.5 of the Act.Pursuant to Art. 106 of the Act, the President of UOKiK may, by way of adecision, impose a fine on an entrepreneur abusing its dominant positionof not more than 10% of the revenue earned in the financial yearpreceding the date of the decision. The amount of the fine is determinedtaking into account the duration, extent and circumstances of the breachof statutory provisions, as well as any previous violations of theseprovisions.Under Art. 50.3 of the Act, PGNiG has the right to respond to thecharges within fourteen days from the date of receipt of thenotification of instigation of anti-trust proceedings. | |

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

| | | (pełna nazwa emitenta) | | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| | | (skrócona nazwa emitenta) | | (sektor wg. klasyfikacji GPW w W-wie) | | | |
| | | (kod pocztowy)
| | (miejscowość) | | | |
| | | (ulica) | | (numer) | | | |
| | | (telefon) | | | (fax) | | |
| | | (e-mail) | | | (www) | | |
| | | (NIP)
| | | (REGON) | | |

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2011-01-04 Sławomir Hinc Wiceprezes Zarządu
2011-01-04 Marek Karabuła Wiceprezes Zarządu

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)