Piechociński: tempo wzrostu eksportu w 2015 może osiągnąć 5,5 proc.
Tempo wzrostu eksportu w 2015 roku może wynieść 5,5 proc. i w sprzedaży towarów za granicę powinniśmy przekroczyć poziom co najmniej 172 mld euro - poinformował w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami wicepremier minister gospodarki Janusz Piechociński.
28.05.2015 13:30
Przypomniał, że w 2014 roku eksport osiągnął wartość 163,1 mld euro, a więc o 5,5 proc. więcej, niż w 2013 r.
"Mamy bardzo dobry wynik za pierwszy kwartał tego roku, bo w kwartale zimowym (było) 5,2 proc. wzrostu. Ale twierdzimy (...), że w tym roku dynamika wzrostu eksportu powinna zamknąć się na poziomie 5,5 proc. i powinniśmy przekroczyć w tym roku co najmniej 172 mld euro" - powiedział Piechociński.
Zaznaczył, że wzrost nastąpił mimo recesji w UE oraz zamknięcia dostępu do części rynków na wschodzie.
Wicepremier przypomniał, że wg danych z 2014 roku eksport stanowi około 42 proc. PKB Polski. Jednak zauważył, że aby polska gospodarka pozostała konkurencyjna w globalizującym się świecie, potrzeba, by udział eksportu w PKB w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnął poziom 60 proc. Dlatego też - wyjaśnił - jego resort kładzie nacisk na umiędzynarodowienie polskiej gospodarki i jej promocję w świecie.
Piechociński podkreślił, że MG zamierza skoordynować działania promujące polską gospodarkę prowadzone przez władze centralne, regionalne, organizacje biznesowe i pozarządowe, i prezentować ją w świecie m.in. za pomocą programu Brand.pl.
Wskazał, że chce połączenia działań oddziałów zajmujących się promocją gospodarki i biznesu, skoordynować je z polityką władz gospodarczych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i organizacji pracodawców.
"Bardzo istotne jest dla nas to, by w tym, co robimy na szczeblu dyplomacji i polityki krajowej widzieć także politykę i dyplomację miast partnerskich i regionów" - powiedział wicepremier.
W ramach programu Brand.pl MG zamierza powołać zespół, do którego wejdą eksperci resortu gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Agencji Rozwoju Rolnictwa, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, a także urzędów marszałkowskich. Razem opracują mechanizmy współpracy w działaniach promocji polskiej gospodarki za granicą.
Ministerstwo Gospodarki pracuje obecnie nad porozumieniem w tej sprawie.