Piechociński: tempo wzrostu eksportu w 2015 może osiągnąć 5,5 proc. (aktl.)
#
więcej wypowiedzi uczestników spotkania
#
28.05.2015 14:10
28.05. Warszawa (PAP) - Tempo wzrostu eksportu w 2015 roku może wynieść 5,5 proc. i w sprzedaży towarów za granicę powinniśmy przekroczyć poziom co najmniej 172 mld euro - poinformował w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami wicepremier minister gospodarki Janusz Piechociński.
Przypomniał, że w 2014 roku eksport osiągnął wartość 163,1 mld euro, a więc o 5,5 proc. więcej, niż w 2013 r.
"Mamy bardzo dobry wynik za pierwszy kwartał tego roku, bo w kwartale zimowym (było) 5,2 proc. wzrostu. Ale twierdzimy (...), że w tym roku dynamika wzrostu eksportu powinna zamknąć się na poziomie 5,5 proc. i powinniśmy przekroczyć w tym roku co najmniej 172 mld euro" - powiedział Piechociński.
Zaznaczył, że wzrost nastąpił mimo recesji w UE oraz zamknięcia dostępu do części rynków na wschodzie.
Wicepremier przypomniał, że wg danych z 2014 roku eksport stanowi około 42 proc. PKB Polski. Jednak zauważył, że aby polska gospodarka pozostała konkurencyjna w globalizującym się świecie, potrzeba, by udział eksportu w PKB w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnął poziom 60 proc. Dlatego też - wyjaśnił - jego resort kładzie nacisk na umiędzynarodowienie polskiej gospodarki i jej promocję w świecie.
Piechociński podkreślił, że MG zamierza skoordynować działania promujące polską gospodarkę prowadzone przez władze centralne, regionalne, organizacje biznesowe i pozarządowe, i prezentować ją w świecie m.in. za pomocą programu "Brand.pl".
Wskazał, że chce połączenia działań oddziałów zajmujących się promocją gospodarki i biznesu, skoordynować je z polityką władz gospodarczych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i organizacji pracodawców.
"Bardzo istotne jest dla nas to, by w tym, co robimy na szczeblu dyplomacji i polityki krajowej widzieć także politykę i dyplomację miast partnerskich i regionów" - powiedział wicepremier. Dodał, że wsparcie miast i regionów
W ramach programu "Brand.pl" MG zamierza powołać zespół, do którego wejdą eksperci resortu gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Agencji Rozwoju Rolnictwa, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, a także urzędów marszałkowskich. Razem opracują mechanizmy współpracy w działaniach promocji polskiej gospodarki za granicą.
Ministerstwo Gospodarki pracuje obecnie nad porozumieniem w tej sprawie. Perspektywiczne z punktu widzenia promocji branże powinny zostać określone do końca III kwartału tego roku.
Wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik powiedziała, że od kilku lat promocja polskiej gospodarki koncentruje się na branżach i produktach. "Program +Brand.pl+ ma stanowić inteligentną nadbudowę nad naszymi branżami, będziemy chcieli pokazywać Polskę jako producenta markowych produktów" - mówiła. Zauważyła, że łączy się także inwestycje i promocję, ponieważ nie ma możliwości robienia dobrej promocji bez dobrych produktów, a dobry produkt nie powstanie bez inwestycji.