Trwa ładowanie...
d4fqguv
29-02-2016 20:10

PKN Orlen sprzedał spółkę spedycyjną Orlen Transport

Orlen Transport, spółka spedycyjna z grupy PKN Orlen, została sprzedana spółce TP, która jest podmiotem zależnym Trans Polonia. Wartość sprzedaży aktywów wyniosła 84,5 mln zł - poinformował w poniedziałek płocki koncern.

d4fqguv
d4fqguv

Ostateczna cena transakcji skorygowana zostanie o różnice wynikające z aktualnego poziomu długu netto oraz kapitału obrotowego Orlen Transport, których szacunkowa wartość wyniesie ok. 4 mln zł.

"W wyniku zamknięcia transakcji spółka należąca do Trans Polonia stała się właścicielem 100 proc. akcji Orlen Transport, a wartość sprzedaży aktywów wyniosła 84,5 mln zł" - podał w poniedziałek PKN Orlen. Jak zaznaczył płocki koncern, "sprzedaż aktywów transportowych, które pozostają poza obszarem działalności podstawowej, jest zgodna ze strategią PKN Orlen i ma na celu wzrost wartości koncernu w perspektywie długoterminowej". "Z kolei dla grupy Trans Polonia zakup Orlen Transport oznacza możliwość dalszego rozwoju specjalistycznych usług w zakresie transportu i logistyki na terenie całej Europy" - zaznaczyła spółka.

PKN Orlen i Trans Polonia zawarły warunkową umowę ws. Orlen Transport w połowie listopada 2015 r. Wtedy też płocki koncern ogłosił zamiar sprzedaży innej spółki spedycyjnej - Orlen KolTrans na rzecz PKP Cargo za ponad ok. 250 mln zł. Planom tym sprzeciwiły się wówczas najliczniejsze w PKN Orlen związki zawodowe: pracowników ruchu ciągłego, NSZZ "Solidarność" oraz związek branżowy. Powołały one Wspólną Reprezentację Związkową. W obu spółkach wszczęto spór zbiorowy. Jednocześnie związkowcy wysłali pismo do ministra skarbu państwa Dawida Jackiewicza z prośbą o interwencję, oceniając, że sprzedaż obu spółek będzie miała szkodliwe skutki społeczne i może zagrażać bezpieczeństwu płockiego zakładu produkcyjnego PKN Orlen.

Związki płockiego koncernu podkreślały, że w przypadku braku możliwości wstrzymania sprzedaży Orlen Transport i Orlen KolTrans najważniejszą kwestią będzie wynegocjowanie odpowiednich pakietów gwarancji pracowniczych w obu spółkach. W przypadku Orlen KolTrans związkowcy domagali się np. wprowadzenia do zakładowych przepisów pięcioletniej gwarancji zatrudnienia oraz utrzymania dotychczasowych warunków pracy i płacy dla pracowników spółki po jej nabyciu przez PKP Cargo, a także o utrzymanie przez co najmniej pięć lat działalności socjalnej na rzecz pracowników i prawa do korzystania przez nich z pakietu świadczeń opieki medycznej.

d4fqguv

"Nie ukrywamy, że jeżeli nie powiodą się nasze zabiegi, by nie dopuścić do sprzedaży spółek, będziemy nadal działać i rozmawiać o gwarancjach dla pracowników" - mówił PAP na początku lutego Bogusław Pietrzak, przewodniczący Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego w Grupie Kapitałowej PKN Orlen, największej z działających tam organizacji związkowych. "Uważamy, że to są spółki strategiczne, zwłaszcza gdy chodzi o kolej" - oświadczył wówczas. Przypomniał, że związki płockiego koncernu nie zostały dopuszczone do negocjacji w ich fazie początkowej, gdy uzgadniane były w 2015 r. warunkowe umowy, dotyczące sprzedaży. "Sprawa zaszła obecnie już bardzo daleko. Na to zwraca też uwagę Ministerstwo Skarbu Państwa, z którego otrzymaliśmy odpowiedź" - przyznawał szef związku pracowników ruchu ciągłego w płockim koncernie. "Decyzję o sprzedaży podjęto jeszcze przed zmianą prezesa PKN Orlen i ciężko będzie ten problem odwrócić" - dodał wówczas.

Od połowy grudnia szefem płockiego koncernu jest Wojciech Jasiński, b. poseł PiS i b. minister skarbu państwa, który zastąpił w spółce Jacka Krawca.

Orlen Transport z siedzibą w Płocku to podmiot usług transportu drogowego: benzyny, JET, oleju napędowego oraz LPG, który na terenie Polski posiada 23 bazy i 223 zestawy autocystern przystosowane do przewozu towarów niebezpiecznych. Spółka zatrudnia 582 pracowników, w tym 485 kierowców. Jej przychody w 2015 r. wyniosły 128,7 mln zł, EBITDA 21,2 mln zł, a zysk netto 14,9 mln zł.

PKN Orlen przypomniał, że grupa kapitałowa Trans Polonia działa w segmencie transportu i logistyki płynnych surowców chemicznych, kooperując z ponad 100 podmiotami z całej Europy. Specjalizuje się transporcie drogowym, kolejowym i morskim, a także intermodalnym. Flota Trans Polonii składa się z 200 nowoczesnych pojazdów specjalistycznych, przystosowanych do transportu różnych grup płynnych chemikaliów. Grupa ma przedstawicielstwa zagraniczne w Holandii, Francji i Hiszpanii, uzyskując ok. 50 proc. przychodów z eksportu usług. Od 2008 r. spółka Trans Polonia notowana jest na GPW.

d4fqguv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4fqguv

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj