PKP Cargo zamyka grudziądzką lokomotywownię
Lokomotywownia w Grudziądzu (woj. kujawsko-pomorskie) zostanie zamknięta 1 kwietnia. Większość załogi zdecydowała się skorzystać z programu dobrowolnych odejść, który został przygotowany w PKP Cargo.
Jak poinformowano w poniedziałek w Północnym Zakładzie PKP Cargo - któremu podlegają także jednostki PKP Cargo w regionie kujawsko-pomorskim - tylko jeden pracownik lokomotywowni zdecydował się na zmianę miejsca pracy i dojazdy od 1 kwietnia do Bydgoszczy. Kazimierz Świtajski, wicedyrektor Północnego Zakładu PKP Cargo, zaznaczył, że spółka była gotowa na przeniesienie większej liczby pracowników z Grudziądza do innych jednostek. Pozostałych 40 osób zdecydowało się jednak skorzystać z programu dobrowolnych odejść. Każda z nich otrzyma równowartość dziewięciu pensji oraz dodatkowo 15 tys. zł odprawy. Większości do wieku emerytalnego brakuje kilkunastu lat, muszą, więc szukać nowego zajęcia na lokalnym rynku. Bezrobocie w Grudziądzu wynosi ok. 23 proc. - jedno z najwyższych w Polsce.
Pierwsza "remiza dla parowozów" powstała w Grudziądzu przed I wojną światową. Na początku lat 70. parowozownię przemianowano na lokomotywownię, a parowozy zastąpiono trakcją spalinową. Znaczenie lokomotywowni grudziądzkiej od lat malało, wraz z ograniczaniem lokalnych przewozów pasażerskich.
Na podstawie przetargu, rozstrzygniętego przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, od trzech lat ruch pasażerski w rejonie węzła Grudziądzkiego obsługuje prywatne konsorcjum Arriva RP (wcześniej, jako Arriva/PCC). Przewoźnik wygrał w ubiegłym roku kolejny przetarg na obsługą połączeń kolejowych na liniach niezelektryfikowanych (a tylko takie są w rejonie Grudziądza) i podpisał umowę z samorządem na kolejne 10 lat, co ostatecznie pobawiło racji bytu tutejszy zakład PKP Cargo.
Lokomotywownia zostanie zamknięta 31 marca. Większość zdatnych do użytku urządzeń będzie przeniesiona do bydgoskiego zakładu spółki.