Poczta przysyła SMS‑a z prośbą o dopłatę za przesyłkę? Uważaj, to oszustwo
Poczta apeluje do klientów: nie dajcie się cyberprzestępcom, którzy się pod nas podszywają. SMS-y z prośbą o rzekomą dopłatę za przesyłkę należy ignorować.
05.11.2019 | aktual.: 05.11.2019 18:06
Cyberprzestępcy kolejny raz wysyłają na losowe numery wiadomości SMS, w których podszywają się pod Pocztę Polską. Poczta Polska zaprzecza stanowczo, by miała z tym cokolwiek wspólnego. Jak wygląda próba oszustwa?
Atak polega na rozsyłaniu wiadomości zawierających w treści informację o zmianie cennika, która nastąpiła w dniu 04.11.2019 r. W związku z powyższym klient jest proszony o dokonanie dopłaty o różnej wysokości (np. 1,00 zł) za pośrednictwem fałszywego linku zamieszczonego w wiadomości. Podany link kieruje do podstawionej strony podobnej do strony prawdziwego pośrednika w płatnościach.
Po dokonaniu wyboru banku klient jest kierowany na jego stronę, a właściwie na adres, który przypomina łudząco stronę banku. To fałszywka! Klient definiuje osobę, do której ma zostać przelana kwota – zatwierdza przelew kodem, jaki otrzymał SMS-em (kod jest widoczny dla złodzieja, ponieważ strona jest sfałszowana i każda operacja wykonywana na stronie jest monitorowana w czasie rzeczywistym). W otrzymanym SMS-ie kwota, którą klient miał zapłacić, nie jest równoważna z kwotą znajdującą się w otrzymanym SMS-ie (1,00 zł), może być nawet o kilkaset razy wyższa.
Poczta ostrzega i nie bierze odpowiedzialności
Przykładowy SMS może wyglądać tak:
"W zwiazku ze zmiana cennika w dn. 04.11.19, infomrujemy, iz Twoja paczka wymaga doplaty 1.00 PLN, aby kontynuowac dostawę" (pisownia oryginalna).
Fałszywa wiadomość wyświetli się pod prawdziwymi SMS-ami otrzymanymi od Poczty Polskiej, co tym bardziej uwiarygadnia nadawcę.
Szczególnie wyczulone muszą być osoby, które dopiero złożyły zamówienie i oczekują na przesyłkę.
Co zrobić w przypadku otrzymania takiej wiadomości? Poczta prosi, by każdą sytuację zgłaszać na adres cyberbezpieczenstwo[at]poczta-polska.pl, ale też na policję.
- Jednocześnie informujemy, że Poczta Polska nie ponosi odpowiedzialności za skutki poczynionych działań przez klientów w wiadomościach rozpowszechnianych przez inne podmioty, w tym podmioty podszywające się pod Pocztę Polską. Ponadto przy zmianie cennika opłaty za przesyłki zmieniają się dopiero dla przesyłek nadanych od dnia obowiązywania nowego cennika.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl