Polacy wolą dotknąć, zanim kupią. Wielki zwrot w zwyczajach klientów

Coraz więcej Polaków decyduje się na zakup świątecznych produktów spożywczych w ostatniej chwili. Więcej osób kupuje także w sklepach stacjonarnych. Oto, co mówi najnowszy raport przygotowany przez UCE Research i Grupę Blix.

galeria handlowa, sklep, święta, boże narodzenie, zakupygaleria handlowa, sklep, święta, boże narodzenie, zakupy
Źródło zdjęć: © pixabay.com
oprac.  AS

Według najnowszego raportu UCE Research i Grupy Blix, 28 proc. Polaków planuje zrobić świąteczne zakupy spożywcze tuż przed Wigilią. To znaczący wzrost w porównaniu z 21,2 proc. w ubiegłym roku. Dodatkowo, 33,8 proc. respondentów zadeklarowało zakupy w tygodniu przed świętami. To wynik wyższy o jeden punkt procentowy względem roku poprzedniego. Takie zmiany w zachowaniach klientów mogą być efektem promocji, które sieci handlowe oferują w okresie przedświątecznym.

W raporcie dostrzeżono także ciekawą tendencję: 11 proc. konsumentów zrobiło zakupy na początku grudnia, co stanowi spadek z poprzednich 22 proc. Jak tłumaczy Łukasz Moszyński z Grupy Blix, przesunięcie to może wynikać z planowania zakupów pod kątem późniejszych promocji oraz lepszej kontroli nad budżetem domowym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polacy o rządzie Tuska. Nie brakowało mocnych słów

Znaczący odsetek Polaków, 74,6 proc., nadal wybiera zakupy w sklepach stacjonarnych. W raporcie podkreślono, że wzrost w zakupach offline wyniósł 4,2 punktu procentowego, co sugeruje, że konsumenci cenią możliwość bezpośredniej oceny produktów oraz doświadczania świątecznej atmosfery. Mniej popularne stały się zakupy hybrydowe i online, co tłumaczone jest wyższymi kosztami dostaw i chęcią uniknięcia złożonych planów zakupowych na przyszłość.

Powrót do tradycji po pandemii

Z analizy raportu wynika, że w kontekście zakupów spożywczych Polacy chętniej powracają do tradycyjnych sposobów, co może być chwilowym dostosowaniem do obecnych warunków rynkowych. "Zakupy świąteczne mają swój specyficzny, tradycyjny wymiar. Konsumenci często preferują samodzielne wybieranie produktów, szczególnie świeżych" – zauważa Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI między 29 listopada a 6 grudnia na grupie 1019. Wyniki zostały porównane z efektami podobnego badania z ubiegłego roku na próbie 1032 konsumentów.

Wybrane dla Ciebie

Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"