Polska wódka podbija Amerykę
Wartość eksportu polskiej wódki do USA po pierwszych trzech kwartałach 2012 r. wzrosła o 15 proc., powodując, że nasze produkty zajmują 4. pozycję na tym rynku. Polacy wysłali za ocean dwa razy więcej towaru niż ich konkurenci z Rosji.
03.01.2013 | aktual.: 03.01.2013 18:15
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2012 r. do Stanów Zjednoczonych dotarło 7 589 537 litrów polskich wódek. W porównaniu do analogicznego okresu z poprzedniego roku doszło do 15 proc. wzrostu. Dodatkowo polski eksport prześcignął rosyjski, o utrwalonej pozycji, o prawie 4 miliony litrów. Liderem tego segmentu rynku wciąż pozostaje Szwecja, która wysyła do USA ponad 27 milionów litrów trunku. Zagrożenia dla polskiej pozycji można się upatrywać w rosnącej pozycji wódki z Łotwy.
- Rynek Stanów Zjednoczonych jest dla polskich producentów bardzo ważny, ze względu na jego potencjał oraz wysoką marżę. Rok 2012 może przynieść lekkie spowolnienie dynamiki wzrostu eksportu krajowych napojów spirytusowych, ale na rynku amerykańskim trend wzrostowy powinien się utrzymać - mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. - Spośród wszystkich wyrobów alkoholowych nasza wódka ma na międzynarodowych rynkach najmocniejszą pozycję - dodaje.
Wzrost ilości importu polskich wódek niestety nie powoduje zwiększenia jego wartości. Amerykańscy klienci kupują coraz częściej polskie wódki z kategorii premium oraz Super Premium, jednak pierwszym wyborem wciąż są znane marki francuskie, szwedzkie czy holenderskie, które od lat mają ugruntowaną pozycję.
Jak dodaje Leszek Wiwała, Polacy powinni być dumni z rosnącej popularności naszych wódek w USA. To nie tylko zysk dla naszych firm i gospodarki, ale także sposób na promocję Polski na świecie. Jeśli Francuzi mogli uczynić koniak powodem do dumy, a Szkoci whisky, to to samo może stać się z polską wódką.
Polska jest 4. producentem wódki na świecie. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Rocznie produkujemy średnio 3 200 000 hl wódki. Największymi rynkami zbytu dla polskich producentów są Francja i USA. Istotne pozostają także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada.