Polski chmiel przegrywa z chińskim
Sprzedaż chmielu przez polskich plantatorów spada na łeb na szyję. Sprzedaż w zeszłym roku była o prawie 50 proc. niższa niż średnio w latach 2003-2009. Za spadki odpowiadają Chińczycy - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
04.08.2011 | aktual.: 04.08.2011 08:39
W 2010 roku producenci chmielu sprzedali 1,8 tys. ton wobec średniej 3,5 tys. ton z siedmiu poprzednich lat.
Polskie browary coraz częściej kupują gorszy, ale dużo tańszy chmiel z Chin, zamiast zaopatrywać się w niego u polskich sprzedawców. Dzięki temu producenci piwa mogą ograniczyć koszty, ale odbija się to na kondycji plantatorów.
Przez taką politykę browarów polscy wytwórcy chmielu mogą sprzedać w tym roku najmniej surowca w historii - około 1,5 tys. ton. Dodatkowo ceny, które otrzymują są o prawie 40 proc. niższe niż średnia w Unii Europejskiej.
Polska jest piątym na świecie i trzecim w Europie producentem chmielu.
Zobacz zdjęcia