WP

Polski producent sztućców wchodzi na rynek amerykański. Hefra dobrze się kojarzy Polonii

Hefra to ewenement. Istnieje od niemal 200 lat i choć wprowadziła do sprzedaży zaledwie kilkanaście wzorów sztućców, nadal podbija serca miłośników eleganckiej galanterii stołowej. Jest gotowa na podbój USA.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Marka Hefra powstała z połączenia dwóch fabryk. Starsza z nich, należąca do braci Fragetów, została otwarta w 1824 r.
Marka Hefra powstała z połączenia dwóch fabryk. Starsza z nich, należąca do braci Fragetów, została otwarta w 1824 r. (hefra, Fot: hefra)
WP

W Polsce mamy niewielu producentów dóbr luksusowych. To zupełnie inaczej niż przed wojną, ale po 1945 r. albo nie było dla nich miejsca, albo firmy zostały znacjonalizowane i sygnowane przez nie produkty z elitarnością przestały mieć cokolwiek wspólnego.

Firmą z przedwojennym rodowodem jest Warszawska Fabryka Platerów Hefra. Działa nieprzerwanie od 1824 r. Przetrwała tłamszenie Polaków przez carat po powstaniu styczniowym, obie wojny światowe i zmianę ustroju gospodarczego. Po wojnie wiele wskazywało na to, że taki los spotka też producenta platerów. Tak się nie stało.

Więcej o platerach piszemy tu: Co łączy stoły Jana Pawła II, króla Afganistanu i szacha Persji? Leżały na nich sztućce polskiej firmy z 200-letnią historią

WP

Kilkakrotnie groziła jej likwidacja. Aby się ratować, przeniosła się do Legnicy, ale istnieje nadal. Produkuje sztućce i galanterię stołową, które trafiają na stoły w Pałacu Prezydenckim, ministerstwach, ambasadach. Właśnie podpisała umowę na dystrybucję w USA swoich produktów, głównie srebrnych sztućców.

Zobacz też: Za 2 miesiące może zabraknąć papierosów w sklepach. Przez UE

Jak przekonuje Ewa Bałdyga, prezes zarządu Warszawskiej Fabryki Platerów HEFRA, zamówienia z rynku amerykańskiego płyną od dawna, więc szersza obecność na tym rynku była kwestią czasu. Platerowanymi sztućcami interesują się mieszkający w USA Polacy, którzy pamiętają je z dzieciństwa.

Czytaj też: Do stołu podano... serwisy obiadowe

- Ale to nie tylko Polacy żyjący w Stanach Zjednoczonych kupują produkty HEFRY – zastrzega Ewa Bałdyga - Również Amerykanie, którzy są świadomi właściwości zdrowotnych srebra, chętnie sięgają po sztućce, wykonane z najwyższej jakości kruszcu. Stąd tak duże zainteresowanie amerykańskiego rynku produktami HEFRY i nasza aktywność na nowym kontynencie.

WP

Stany Zjednoczone to niejedyny kierunek aktywności sprzedażowej Hefry. Firma ma zamówienia między innymi z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Rumunii, czy Słowacji.

- Zainteresowanie sztućcami, zarówno srebrnymi, jak i posrebrzanymi, ciągle rośnie – zapewnia pani prezes.

Srebrne sztućce sprzedają się coraz lepiej także w samej Polsce. Klienci doceniają wyjątkowość tych sztućców, ich klasyczne wzornictwo, wieczystą gwarancję, polską rzemieślniczą produkcję, kruszec. Ale równie istotne są także walory prozdrowotne. W wielu rodzinach sztućcami srebrnymi bądź posrebrzanymi je się na co dzień ze względu na to, że srebro ma właściwości bakteriobójcze (zabija około 750 rodzajów bakterii, jest wykorzystywane w medycynie, np. w opatrunkach, czy w pościeli antyodleżynowej), a także antyuczuleniowe (produkty Hefry nie zawierają niklu, który jest obecny w sztućcach ze stali).

Czym są platery?

WP

Platery to sztućce pokryte dość grubą warstwą prawdziwego srebra wysokiej próby. Dzięki starannemu wykończeniu niewprawne oko nie odróżni ich od prawdziwych sreber, a są znacznie tańsze. Przed wynalezieniem platernictwa na piękną galanterię stołową mogli sobie pozwolić tylko arystokraci, ale wprowadzenie tańszych odpowiedników sprawiło, że w każdym eleganckim domu pojawiły się takie komplety. Bogacąca się Warszawa okazała się doskonałym rynkiem zbytu.

Polub WP Finanse
WP
WP