Polskie firmy za mało innowacyjne

Polskie firmy mogą konkurować niskimi cenami i tanią siłą roboczą, lecz nie innowacjami.

Obraz

Polskie firmy mogą konkurować niskimi cenami i tanią siłą roboczą, lecz nie innowacjami - pisze "Financial Times". Dziennik twierdzi, że takie podejście może sprawdzać się w okresie spowolnienia gospodarczego, ale ograniczy potencjał wzrostu w miarę przyspieszania gospodarki.

"Ponieważ polskie firmy znów oparły strategię na niskich kosztach pytanie brzmi: czy zmienią myślenie o innowacji z chwilą, gdy kryzys się skończy" - cytuje gazeta Małgorzatę Starczewską-Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

"FT" zauważa, iż Polska ma jeden z najniższych w UE wskaźników nakładów na badania i rozwój, nieznacznie powyżej 0,5 proc. PKB. wobec unijnej średniej - 1,8 proc. PKB. "Długofalowy, rządowy plan rozwoju przewiduje duży wzrost nakładów na badania, ale póki co w Polsce występuje dotkliwy niedobór dużych, innowacyjnych firm" - wskazuje "FT".

Starczewska-Krzysztoszek tłumaczy ten stan tym, iż "polski biznes jest wciąż na wczesnym etapie budowy gospodarki rynkowej".

Oprócz niskiej innowacji nad polską gospodarką ciąży kondycja finansów publicznych: trudności budżetu spowodowane spadkiem przychodów z podatków i wyższymi wydatkami.

"Rząd liczy, iż uda mu się utrzymać poziom długu publicznego poniżej 50 proc. PKB w 2009 roku i poniżej 55 proc. PKB w 2010 roku. Jeśli mu się nie uda, to wymusi to bolesne, wymagane przez prawo ograniczenia (równoważenie budżetu - PAP)" - dodaje "FT".

Mocnymi stronami polskiej gospodarki są m.in. duży i chłonny rynek wewnętrzny, płynny kurs waluty, popyt konsumpcyjny, oraz nieskomplikowany sektor bankowy, który nie zaangażował się w spekulacyjne instrumenty finansowe wsparte długiem na rynku nieruchomości - pisze dziennik.

Zdaniem "FT" tylko częściowo motorem gospodarczego wzrostu w Polsce były innowacyjne firmy takie, jak Solaris - producent autobusów spod Poznania, który w ubiegłym roku wyeksportował ok. 55 proc. spośród ponad tysiąca wyprodukowanych przez siebie autobusów, osiągając przychody w wysokości około 1 mld zł.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia