Trwa ładowanie...

Polskie urzędy znów przegrają z informatyzacją? To przez nowy system

Od wtorku rejestracja stanu cywilnego odbywa się wyłącznie elektronicznie i jest prowadzona w rejestrze - Bazie Usług Stanu Cywilnego. To jednak wcale nie oznacza, że będzie łatwiej i szybciej.

Share
Polskie urzędy znów przegrają z informatyzacją? To przez nowy system
Źródło: Eastnews, Fot: EAST NEWS
d4elysw

Z początkiem września zakończył się okres przejściowy, w którym gminy mogły prowadzić rejestrację stanu cywilnego w starym systemie papierowym. Od wtorku rejestracja urodzeń, zgonów czy małżeństw odbywa się wyłącznie elektronicznie i jest prowadzona w rejestrze - Bazie Usług Stanu Cywilnego. To jednak wcale nie oznacza, że będzie łatwiej i szybciej.

Ostatnie 6 miesięcy to okres przejściowy, który pozwolił gminom przystosować się do wprowadzonych w marcu nowych przepisów o Systemie Rejestrów Państwowych. W tym czasie urzędy stanu cywilnego mogły alternatywne dokonywać określonych czynności w formie tradycyjnej, papierowej na podstawie dotychczasowych przepisów prawa. Zastosowanie tego przepisu było fakultatywne i uzależnione od decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego.

d4elysw

Teraz tej dowolności już nie ma. Wszystkie gminy muszą "przesiąść się" na elektroniczny system, przez co petenci na załatwienie sprawy będą czekać dłużej. - Może się zdarzyć, że na przykład na akt urodzenia dziecka poczekamy dłużej, bo system działa, jak działa - twierdzi w rozmowie z money.pl Dariusz Sawicki, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego. Dodaje jednak, że dzięki wprowadzeniu systemu urzędnicy mogą wykonywać więcej czynności naraz. - Wcześniej osobno wydawany był akt urodzenia, nadawany numer PESEL i meldowanie. Teraz wszystko dzieje się jednocześnie, więc stąd też te opóźnienia - tłumaczy Sawicki.

Jak informuje MSW, zdecydowana większość urzędów stanu cywilnego w Polsce od razu rozpoczęła pracę w nowym systemie. Niektóre gminy - wykorzystując okres przejściowy - przeszły na system elektroniczny częściowo. Oznacza to, że stosowały system mieszany, np. rejestrację zgonów prowadziły już w rejestrze Baza Usług Stanu Cywilnego, natomiast poza nią (w formie papierowej) dokonywały rejestracji np. urodzeń. Od ubiegłego wtorku wszystkie urzędy stanu cywilnego pracują w systemie elektronicznym w pełnym zakresie.

- Urzędnicy robią co mogą i są dobrze przygotowani do obsługi programu, ale system wymaga zatwierdzania każdej operacji, niemal na każdym etapie trzeba podawać numer PIN. Stąd wynika ta większa czasochłonność - ocenia wiceprezes Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego.

Od 1 marca br. w nowym Systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowano: 712 tys. aktów urodzenia, 365,5 tys. aktów małżeństwa i 224,5 tys. aktów zgonu.

d4elysw

Podziel się opinią

Share
d4elysw
d4elysw