Ponad 100 tys. zł kar m.in. za opóźnienia w odbiorze śmieci
Kary umowne na łączną kwotę ponad 100 tys. zł naliczyli urzędnicy lubelskiego ratusza dwóm firmom zajmującym się wywozem śmieci w Lublinie. Kary naliczono za opóźnienia w odbieraniu odpadów oraz wyposażaniu posesji w pojemniki i worki.
25.09.2013 14:55
W Lublinie przetarg na wywóz i zagospodarowanie odpadów od 1 lipca wygrały dwie firmy - KOM-EKO i MPO Sita. Lublin został podzielony na siedem sektorów - KOM-EKO obsługuje cztery, a MPO Sita trzy.
Pracownicy wydziału ochrony środowiska lubelskiego ratusza na bieżąco sprawdzają, jak wykonywane są usługi tych firm, weryfikują też zgłoszenia o nieprawidłowościach od mieszkańców miasta.
- Za niezrealizowanie zapisów umowy w sierpniu naliczone zostały kary umowne dla firmy KOM-EKO, łącznie 34 850 zł, a dla MPO Sita - 71 850 zł - poinformowała w środę rzeczniczka prezydenta Lublina Beata Krzyżanowska.
Kary dotyczą 48 udokumentowanych przypadków opóźnień w odbiorze śmieci lub odbierania ich niezgodnie z harmonogramem, a także opóźnień w dostarczaniu pojemników na śmieci czy worków. Kary naliczono według stawek przyjętych w umowie - 500 zł za dzień opóźnienia w dostarczeniu pojemników lub worków oraz 50 zł za dzień zwłoki w odebraniu odpadów.
W 27 przypadkach stwierdzonych nieprawidłowości ratusz odstąpił od naliczania kar umownych, uwzględniając złożone przez firmy wyjaśnienia i dokumenty, z których wynikało, że do opóźnień nie doszło z winy wykonawcy albo usługa nie mogła być wykonana na czas np. z powodu nieobecności mieszkańców.
Kontrole prowadzone przez urzędników, w tym także ich interwencje na skutek zgłoszeń mieszkańców, wykazały w Lublinie w sumie ponad 700 różnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu nowego systemu zbiorki odpadów. Najwięcej dotyczyło nieterminowego odbioru różnych opadów.
Krzyżanowska powiedziała, że zdecydowana większość tych zgłoszeń była załatwiana na bieżąco, po interwencji. - Lipiec jako pierwszy miesiąc obowiązywania nowego systemu traktowaliśmy jako okres przejściowy i kary nie były naliczane - zaznaczyła.
Krzyżanowska podkreśliła, że kontrole wykonywania usług związanych z wywozem śmieci są prowadzone na bieżąco. - Zgłoszenia mieszkańców też są poddawane analizie, a przypadku stwierdzonych naruszeń umowy będą stosowane kary umowne - dodała.
Łączny roczny koszt wywozu i zagospodarowania śmieci w Lublinie to ok. 57 mln zł.