Trwa ładowanie...

Posłanka kontra plastik. Następna sieciówka na celowniku Agnieszki Pomaskiej

"Poważnie każdą sztukę ogórka i cukinii musicie pakować w plastik?!" – pyta Biedronkę na swoim Twitterze opozycyjna posłanka z Platformy Obywatelskiej. To już jej drugi taki wpis po uchwaleniu przez Europarlament zakazu używania plastiku w Europie. Sieć odpowiada.

Posłanka kontra plastik. Następna sieciówka na celowniku Agnieszki PomaskiejŹródło: East News
d35euwr
d35euwr

"Czy wiecie, że polimery, z których jest zrobiona ta folia wnika w tę żywności i tym samym prawdopodobnie trujecie swoich klientów?" – pyta w swoim wpisie Pomaska (zachowano pisownię oryginału – przyp. red.).

Wpis ilustrują zdjęcia, które stanowią dowód procederu. Rzeczywiście widać na nich warzywa szczelnie opakowane plastikową folią.

To już drugi przypadek w ciągu tygodnia, kiedy Pomaska zwraca uwagę na ten problem. Trzy dni temu pod lupą posłanki znalazł się Lidl. "Jeśli zastanawiacie się od czego zacząć w kwestii plastiku spójrzcie na to. "Bio" warzywa i owoce z dużego marketu w podwójnym plastikowym opakowaniu. Prawda jest taka, że pod jego wpływem to już nie powinno być "bio" – napisała na swoim Twitterze. Do wpisu dołączyła zdjęcia. Widać tam cukinie, winogrona i gruszki otoczone folią oraz mleko w plastikowym opakowaniu. Wszystko z napisem "bio".

UE na wojnie z plastikiem. Znikną naczynia jednorazowe, słomki do napojów i patyczki do uszu

W przesłanym do nas oświadczeniu przedstawiciele Lidla zapewnili, że dbanie o środowisko jest dla nich priorytetem.

d35euwr

"Decyzje związane z opakowaniami, w tym zwłaszcza z plastikiem, należą aktualnie do najważniejszych zmian wokół asortymentu produktów spożywczych oraz przemysłowych. Lidl Polska stawia w tym zakresie kolejny, pewny krok w ramach odpowiedzialności za otoczenie, w którym funkcjonuje. W marcu bieżącego roku przyjęliśmy bowiem zobowiązanie o redukcji opakowań plastikowych marek Lidla o 20% do 2025 r. To ambitny, ale nie jedyny cel w tym obszarze. Również do 2025 r. 100% plastiku użytego do produkcji opakowań marek własnych będzie możliwe do poddania recyklingowi. W rzeczywistości już rozpoczęliśmy realizację tych postulatów – jest to długofalowy proces, który obejmuje znakomitą większość produktów marek Lidla. Wierzymy, że aby osiągnąć sukces, powinien to być wspólny wysiłek całej branży." – czytamy w oświadczeniu.

Biedronka odpowiada

O wpis Pomaski zapytaliśmy też Biedronkę. Sieć odpowiada długim oświadczeniem:

"Stan środowiska naturalnego jest dla nas bardzo ważny, a najwyższa jakość oferowanych klientom produktów jest naszym priorytetem. Niektóre warzywa i owoce z naszej oferty są oddzielnie pakowane, ponieważ taki zabieg znacznie przedłuża ich świeżość. Np. dzięki opakowaniu przydatność do spożycia papryk wydłuża się o 50%, a truskawek o 60%. W ten sposób Biedronka minimalizuje straty żywności na poziomie dystrybucji oraz już w domach konsumentów, czym również przyczynia się do poszanowania środowiska naturalnego. Przeciwdziałanie marnowaniu żywności jest wpisane w działalność biznesową Biedronki i pozostaje jednym z jej priorytetów w strategii odpowiedzialnego rozwoju. Potwierdzeniem tego jest zobowiązanie podjęte przez Grupę Jeronimo Martins, do której należy sieć Biedronka, w ramach członkostwa w Consumer Goods Forum. Grupa JM zobowiązała się, że do 2025 r. zredukuje o 50% ilość marnowanej żywności.

Biedronka zmienia także opakowania, by ograniczyć ich wpływ na środowisko. Oferujemy coraz więcej artykułów spożywczych w bardziej przyjaznych środowisku opakowaniach szklanych, zamiast powszechnie używanych plastikowych. Dostępne są m.in. jogurty w słoikach marki własnej FruVita, jogurty kremowe w słoikach Amorres czy desery lodowe w szklanym pucharku Magnificento.

d35euwr

Innym przykładem jest projekt Ecodesign, w ramach którego zmniejszyliśmy gramaturę 1,5 l butelki na wodę Polaris, dzięki czemu w ub.r. zaoszczędzono 155 230 kg plastiku. Od 2016 r. realizujemy także projekt zakładający ochronę zasobów leśnych i podejmujemy działania, aby kartonowe opakowania zbiorcze produktów marek własnych Biedronki posiadały certyfikat FSC. Certyfikat ten zapewnia, że drewno, z którego wykonano karton, pochodzi wyłącznie z lasów zarządzanych w zrównoważony sposób.

Dodatkowo, dzięki programowi optymalizacji tras samochodów ciężarowych, zaoszczędziliśmy ponad 8 mln km, co odpowiada ok. 10 podróżom na księżyc tam i z powrotem. Dzięki temu uniknęliśmy emisji do atmosfery ponad 6,5 tys. ton CO2. Co więcej, praktycznie 100% odpadów plastikowych przez nas wytworzonych poddajemy recyklingowi.

W obliczu światowego zagrożenia zmianami klimatycznymi zaledwie w ciągu ostatnich 4 lat zainwestowaliśmy też ponad 65 mln euro w przyjazne dla środowiska technologie, mające na celu redukcję zużycia wody oraz większą oszczędność energii. Wszystkie te działania przyczyniają się do poszanowania środowiska, co stanowi jeden z filarów społecznej odpowiedzialności sieci Biedronka" - czytamy.

d35euwr

W środę w sprawie zakazu plastikowych jednorazówek głosował Parlament Europejski. Europosłowie przegłosowali zakaz, za głosowało 571 osób, przeciw były 53, a 34 wstrzymały się od głosu. Na terenie UE sprzedaż tworzyw sztucznych, głównie jednorazowych naczyń, patyczków higienicznych czy rurek do napojów, będzie nielegalna. Zakaz zacznie obowiązywać w 2021 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d35euwr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d35euwr