PR-owcy kradną pomysły i kłamią?

Rada Etyki Public Relations stworzyła listę siedmiu grzechów polskich speców od promocji wizerunku.

Obraz

Rada Etyki Public Relations stworzyła listę siedmiu grzechów polskich speców od promocji wizerunku.

Grzech pierwszy: Ukrywanie tożsamości i intencji nadawcy.

Ma to na celu świadome wprowadzanie w błąd odbiorców. "Pozytywne opinie o programie PR wypowiadane przez osoby, instytucje i organizacje sponsorowane bądź finansowane przez nadawców tego programu PR są akceptowalne, o ile zostaną ujawnione ich powiązania materialne lub organizacyjne" - podała Rada Etyki Public Relations.

Grzech drugi: Korupcja

Jednym z elementów korupcyjnych jest nagradzanie dziennikarzy za publikacje związane z popularyzowanym przez PR-owców komunikatem. Zdaniem REPR ogranicza to wolność wypowiedzi.

Grzech trzeci: Gwarantowanie publikacji w mediach przez PR-owców.

"Niedozwolone i nielegalne są wszelkie próby używania PR-owców przez klientów do przekupywania dziennikarzy, aby zapewnić publikację na dany temat" - stwierdziła rada, proponując, by takich klientów ujawniać i bojkotować.

Grzech czwarty: Kłamstwo i manipulacja.

"Kłamstwo jest jednym z najcięższych grzechów PR" - przyznaje REPR. Pr-owcy często świadomie przekazują mediom nieprawdziwe fakty w imię interesu klienta.

Grzech piąty: Kradzież pomysłów

Problemem wielu PR-owców jest brak pomysłów i kreatywności. Często kopiują czyjeś pomysły organizując przetarg. W ten sposób firma zbiera oferty od innych i przedstawia je jako własne.

Grzech szósty: Łączenie pracy PR-owca i dziennikarza

"Dziennikarz przyjmujący na siebie obowiązki PR-owca popada w wyraźny konflikt z istotą swego zawodu. Jako dziennikarz ma obowiązek informować o wszystkim, co uzna za ciekawe i społecznie ważne. Jako specjalista PR musi dbać o reputację i dobrą komunikację swojego zleceniodawcy z otoczeniem. Perspektyw dziennikarza i PR-owca nie da się pogodzić." - wyraźnie zaznacza REPR.

Grzech siódmy: Szkalowanie konkurentów i klientów

Zdaniem REPR w branży PR brakuje szacunku dla konkurencji: "niszczenie reputacji dotyka konkurentów w branży PR (innych agencji, ekspertów), a także konkurentów biznesowych klientów".

Rada Etyki Public Relations nadmienia, że całkowicie odpowiadają za treść materiału, a jego kształt jest wynikiem uzgodnień dokonanych pomiędzy jej członkami.

Wybrane dla Ciebie

Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Deweloper chce wcisnąć blok na ich podwórku. Mieszkańcy protestują
Włamywali się do ciężarówek i kradli towar. Jest decyzja sądu
Włamywali się do ciężarówek i kradli towar. Jest decyzja sądu
Gigant kawowy zwalnia. 900 osób w USA straci pracę
Gigant kawowy zwalnia. 900 osób w USA straci pracę
Studenci wyciągają ponad 7 tys. zł. W tych branżach ich szukają
Studenci wyciągają ponad 7 tys. zł. W tych branżach ich szukają
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda