Pracodawcy chcą interpretacji ogólnej dotyczącej podatku od handlu
Konfederacja Lewiatan apeluje do Ministerstwa Finansów o szybkie wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej podatku od sprzedaży detalicznej - poinformowała konfederacja w komunikacie. Zdaniem Lewiatana podatek wzbudza wiele wątpliwości, bo np. nie wiadomo, czy jest zgodny z dyrektywą VAT.
30.08.2016 | aktual.: 07.10.2016 22:12
Podatek od sprzedaży detalicznej ma obowiązywać od 1 września br. Jednak zdaniem Konfederacji Lewiatan "pojawiają się wątpliwości co do zgodności przepisów ustawy z dyrektywą VAT, ze względu na dużą zbieżność cech tego podatku z podatkiem od wartości dodanej".
"Wprawdzie ustawa określa wprost w art. 5, iż przedmiotem opodatkowania jest przychód - co by wskazywać mogło, że podatek ten jest formą podatku dochodowego lub podatku od obrotu niebędącym podatkiem od wartości dodanej - jednakże z dalszych przepisów, w tym z art. 6 ust. 2 i ust. 3 należy wywnioskować, iż podstawą opodatkowania jest +sprzedaż+ w rozumieniu przepisów o VAT, co z kolei oznacza podwójne opodatkowanie tego samego zdarzenia" - informuje komunikat, którego autorzy powołują się na opinię Rady Podatkowej Lewiatana.
"Wskazanie w ustawie, jak i wprost - w rozporządzeniu oraz deklaracji podatku - iż podatek wylicza się od podstawy, którą stanowi obrót zaewidencjonowany przy pomocy kas rejestrujących, zgodnie z przepisami o podatku VAT - oznacza, iż opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży podlegają te same czynności, co w przypadku opodatkowania podatkiem VAT. Zatem przedmiotem opodatkowania jest przychód, a przychodem jest obrót, którym jest kwota sprzedaży zaewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących zgodnie z przepisami o podatku VAT. Oznacza to, iż przedmiotem opodatkowania, de facto, jest sprzedaż towarów zgodnie z ustawą o podatku VAT" - czytamy w komunikacie.
Drugim problemem, według Lewiatana, jest "wykorzystanie w ustawie pojęcia przychodu znanego z innych ustaw i nadanie mu innego znaczenia oraz niespójne (nieprawidłowe) zdefiniowanie przedmiotu i podstawy opodatkowania".
"Zdaniem ekspertów Rady Podatkowej takie niespójności, wręcz sprzeczności, stanowią bardzo istotne przeszkody we właściwym stosowaniu przepisów przez przedsiębiorców. Warto podkreślić, że za wszelkie nieprawidłowości to oni ponoszą odpowiedzialność osobistą - karną i majątkową" - głosi komunikat.
W opinii Lewiatana wyjaśnienia wymaga także sposób, w jaki sprzedawca zobowiązany jest ustalić, czy sprzedaż dokonywana jest na rzecz konsumenta. Wątpliwości organizacji pracodawców budzi, "czy w sytuacji kiedy w danym miesiącu następuje sprzedaż towaru, za którą płatność nastąpi w kolejnych miesiącach, podatnik powinien opodatkować ją miesiącu sprzedaży, czy otrzymania należnej kwoty".
Lewiatan chce też wyjaśnień w sprawie stosowania przypisów ustawy do sprzedaży na raty, w odniesieniu do umów sprzedaży zawartych przed dniem jej wejścia w życie ustawy.
"Zgodnie z zasadą demokratycznego państwa prawnego przepisy podatkowe powinny być jednoznaczne i nie pozostawiać miejsca żadnym wątpliwościom interpretacyjnym" - głosi stanowisko Lewiatana.
Przyjęta w lipcu ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej zakłada wprowadzenie dwóch stawek podatku od handlu - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł, a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Kwota wolna od podatku w skali roku będzie więc wynosić 204 mln zł.
Przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej, czyli sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych). Przychód ze sprzedaży detalicznej nie będzie obejmował należnego podatku VAT. W podstawie opodatkowania nie będzie uwzględniana sprzedaż na rzecz przedsiębiorców. Nie przewiduje się opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet.
Ustawę przygotował rząd, ale w czasie prac sejmowych wprowadzono do niej szereg zmian. Posłowie doprecyzowali m.in. pojęcie działalności gospodarczej, opierając je na definicji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług (VAT). Ustawa zakłada też, że podatek pobierać się będzie od usług towarzyszących sprzedaży, jeśli będą one odrębnie zaewidencjonowane.
Ustawa ma wejść w życie 1 września 2016 roku. Wiceminister finansów Wiesław Janczyk informował, że w 2016 roku wpływy z tej ustawy będą wynosić brutto 473 mln zł, a netto 383 mln zł. Z kolei w 2017 roku, gdy podatek będzie obowiązywał cały rok, rząd szacuje wpływy z niego na 1,9 mld zł brutto.