Premia za pomysły? W Polsce to rzadkość!
Menedżerowie, tak jak inni ludzie, są leniwi. Nie chcą się szarpać. Najbardziej kochają święty spokój
13.02.2012 | aktual.: 13.02.2012 13:42
Bierny, wierny, ale mierny - taki pracownik dla wielu szefów jest idealny. Jedynie 13 proc. zatrudnionych w Polsce otrzymuje dodatkowe wynagrodzenia za pomysły. Kreatywni najbardziej doceniani są w Rosji - wynika z badań przeprowadzonych przez stowarzyszenie The Network, które skupia serwisy rekrutacyjne z ponad 70 krajów.
Innowacyjność i kreatywność to słowa, które robią dziś zawrotną karierę w korporacjach. Tymczasem mało który szef lubi pracowników, którzy myślą nieszablonowo i łamią schematy.
Andrzej Wetta, 23-letni pracownik jednego z fast-foodów w Gdyni, chciał usprawnić proces wydawania posiłków. Niestety, placówka należy do globalnej sieci, w której obowiązują ujednolicone standardy obsługi klientów. Dlatego zamiast pochwały, młody innowator usłyszał od przełożonego, że jego propozycje mogą zaszkodzić reputacji firmy.
- Kierownik zmiany powiedział, że rewolucyjne zmiany mogę wprowadzać na grillu z przyjaciółmi. A gdy jestem w pracy, mam robić dokładnie to, co każe mi szef – wspomina Wetta, który już rozstał się z pracodawcą.
Z kreatywności wyleczył się też Jerzy Parulski, mechanik samochodowy z Wejherowa. Choć serwis, w którym od dwóch lat pracuje, jest lokalny, a nie sieciowy, to jednak i tak zwierzchnicy są hermetycznie zamknięci na nowości i usprawnienia.
- Mój bezpośredni szef w zasadzie był przychylny zmianom. Powiedział jednak, że jak zacznę robić po swojemu, nie spodoba się to innym pracownikom. Przez co powstanie niepotrzebny kwas – opowiada Parulski.
Nie warto się wychylać
„Dostaję dodatkową kasę za innowacyjne pomysły, oryginalne idee, koncepcje i rozwiązania”. Tak o sobie może powiedzieć zaledwie 16 proc. pracowników na całym świecie i jedynie 13 proc. w Polsce – jeśli wierzyć międzynarodowemu badaniu, które zrealizowało stowarzyszenie serwisów rekrutacyjnych z ponad 70 krajów o nazwie The Network, (należy do niego także polski portal Pracuj.pl).
Większość firm (63 proc.), zgłaszanie nowości i udoskonaleń, uważa za część obowiązków służbowych pracowników. Najbardziej twórczych najlepiej traktuje się w Rosji – prawie 40 proc. z nich może liczyć na bonus, jeśli wykaże się inwencją. Z kolei w państwach nadbałtyckich i w Finlandii lepiej się nie wychylać z własnymi pomysłami. Tylko 5-9 proc. ankietowanych w tych krajach otrzymuje nagrody za kreatywność.
Najważniejszy święty spokój
Dlaczego w korporacjach tak trudno przebić się z jakąkolwiek nowością? Dlaczego menedżerowie nie chcą wpuścić trochę świeżego powietrza do fabryk, biur, pracowni?
- Kiedy wszystko wokół nich wydaje się unormowane, uporządkowane i ustalone, szefowie czują się pewnie. Stabilizacja nie zapewnia im na pewno rozwoju, ale daje poczucie bezpieczeństwa i panowania nad sytuacją – tłumaczy Edward Raczyński, psycholog biznesu i trener.
I dodaje, że dynamiczni, kreatywni podwładni mogą wręcz drażnić pasywnych szefów. Wszelkie nowości, zmiany i eksperymenty wiążą się bowiem – według niego – z doświadczeniem pewnego dyskomfortu psychicznego. Podnoszą poziom adrenaliny, zmuszając do podejmowania działań niestandardowych. Każą niejako „przeskoczyć” samego siebie, wejść na wyższy poziom swoich możliwości.
- Menedżerowie, tak jak inni ludzie, są leniwi. Nie chcą się szarpać. Najbardziej kochają święty spokój – podsumowuje Raczyński.
Mirosław Sikorski
/ak