Trwa ładowanie...
drksnyc
15-04-2015 18:25

Prezes Gaz-Systemu Jan Chadam p.o. prezesa Polskiego LNG (opis)

Prezes Gaz-Systemu Jan Chadam został pełniącym obowiązki prezesa Polskiego LNG, spółki budującej terminal w Świnoujściu.

drksnyc
drksnyc

Jan Chadam został oddelegowany na to stanowisko przez radę nadzorczą, w związku z upływem kadencji członków dotychczasowego zarządu - podał w komunikacie Gaz-System. Chadam od lipca 2009 roku jest prezesem Gaz-Systemu, spółki, do której należy Polskie LNG, był też szefem rady nadzorczej Polskiego LNG. Dotychczas prezesem Polskiego LNG był Tomasz Pepliński, który objął to stanowisko w grudniu 2013 r.

Jak podał Gaz-System, 15 kwietnia odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie(ZWZ) Polskiego LNG S.A. dotyczące przyjęcia sprawozdania finansowego spółki za poprzedni rok obrotowy.

"Jednocześnie w związku z odbyciem ZWZ za poprzedni rok obrotowy oraz upływem kadencji Członków Zarządu Polskiego LNG S.A., Rada Nadzorcza podjęła uchwałę o ogłoszeniu konkursu na Prezesa i Wiceprezesa Zarządu. Rada Nadzorcza delegowała dwóch członków Rady Nadzorczej Polskiego LNG S.A. do pełnienia obowiązków Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu do czasu rozstrzygnięcia konkursu. Obowiązki Prezesa Zarządu Polskiego LNG S.A. będzie pełnił Pan Jan Chadam, natomiast obowiązki Wiceprezesa Zarządu Pan Robert Soszyński" - podał Gaz-System.

Dzięki terminalowi LNG możliwe będzie zróżnicowanie kierunków dostaw gazu ziemnego, co dla Polski oznacza poprawę bezpieczeństwa energetycznego. Terminal pozwoli na dostarczenie do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. Pierwotnie miał on być gotowy w czerwcu 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. We wrześniu 2013 r. operator terminalu spółka Polskie LNG podpisała z wykonawcą aneks, sankcjonujący opóźnienie przy jednoczesnym podniesieniu wartości kontraktu o 67 mln euro.

drksnyc

Najwyższa Izba Kontroli, która badała przebieg inwestycji w swoim marcowym raporcie oceniła, że niewłaściwa realizacja zadań przez spółki Gaz-System oraz Polskie LNG i nieskuteczny nadzór ministerstw sprawiły m.in., że wciąż nie uruchomiono gazoportu, który jest jednym z kluczowych czynników mających zapewnić Polsce bezpieczeństwo dostaw gazu.

Również w marcu br. resort skarbu oświadczył, że opóźniająca się inwestycja weszła już w najważniejszą fazę realizacji. Resort zaznaczył, że włoski "wykonawca gazoportu (chodzi o stojącą na czele konsorcjum firmę Saipem) domaga się dopłaty za - jak twierdzi - dodatkowe prace", a "części tych roszczeń strona Polska nie uznaje". W połowie marca wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik informował, że terminal LNG w Świnoujściu jest gotowy w 97 procentach i że "inwestycja jest bardzo bliska końca".

Na początku kwietnia premier Ewa Kopacz powiedziała, że ma nadzieję, iż do końca tej kadencji gazoport zacznie działać.

Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce. W latach 2009 - 2014 spółka zrealizowała plan inwestycyjny budowy 1200 km nowych gazociągów przesyłowych. Najważniejsze z nich powstały w północno-zachodniej i środkowej Polsce. Rozbudowa sieci gazociągów może stanowić ważny element Korytarza Gazowego Północ-Południe integrującego rynki gazu ziemnego w krajach Europy Środkowej. Inwestycje zrealizowane przez Gaz-System oraz usługa wirtualnego rewersu na gazociągu jamalskim pozwoliły na poprawienie bezpieczeństwa energetycznego Polski, poprzez zwiększenie technicznych możliwości importowych z kierunku innego niż wschodni.

drksnyc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drksnyc