Problemy z wakacjami kredytowymi. Ponad 600 skarg do UOKiK
Pod koniec lipca weszły w życie przepisy, które umożliwiają kredytobiorcom skorzystanie z wakacji kredytowych. Polacy tłumnie zgłosili się do banków, by zawiesić spłatę swoich zobowiązań. Nie zawsze jednak złożenie wniosku odbywa się bezproblemowo. Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, zdarza się, że banki piętrzą trudności, a nawet straszą przyszłymi skutkami wzięcia wakacji kredytowych.
Zgłoszone skargi dotyczą głównie problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat - informuje rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch. Tymczasem to klient ma prawo zdecydować, czy chce jednorazowo wystąpić o wakacje kredytowe na wszystkie możliwe osiem okresów, czy będzie to robił sukcesywnie w oddzielnych wnioskach.
Zdarzają się też przypadki straszenia klientów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej. Rzeczniczka UOKiK podkreśla, że zgodnie z przepisami skorzystanie z wakacji jest bezpłatne. - Jednak konsumenci zgłaszają do UOKiK, że dostali harmonogram spłat, w którym raty odsetkowe w kolejnych miesiącach po zawieszeniu są znacznie wyższe niż przed nim lub po zakończeniu wakacji bank przewiduje tylko pobieranie odsetek - zaznaczyła Cieloch.
Ponad 600 skarg
W sumie do UOKiK wpłynęło w sprawie wakacji kredytowych ponad 600 skarg. Urząd sprawdza i jest w trakcie ich wyjaśniania. Małgorzata Cieloch dodała, że po dotychczasowych interwencjach urzędu wiele banków zmieniło już swoje niekorzystne praktyki, np. te w kwestii wniosków dotyczących okresu wakacji kredytowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile zaoszczędzisz w 2025 roku? Sonda o trendzie No Buy
Skargi spływają też do Rzecznika Finansowego. Tydzień temu Biuro Rzecznika Finansowego poinformowało, że od 29 lipca zarejestrowało "blisko 600 spraw zgłoszonych przez klientów, w których wskazywano m.in. na potencjalne działania banków, które można traktować jako sprzeczne z przedmiotową ustawą".
Klienci banków od 29 lipca mogą składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy w tym i przyszłym roku. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.
Jak złożyć wniosek o wakacje kredytowe
Wniosek można złożyć osobiście, pocztą lub przez internet. Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 roku oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 roku. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.
- Kredytobiorca, który napotka problemy z realizacją wniosku o wakacje kredytowe lub uważa, że bank narusza jego prawa, w pierwszej kolejności powinien złożyć reklamację - radzi Rzecznik Finansowy w poradniku poświęconym mechanizmowi wakacji kredytowych. Jeśli bank nie udostępni formularza wniosku, kredytobiorca może samodzielnie przygotować pismo.
Wniosek o wakacje kredytowe powinien zawierać co najmniej: oznaczenie kredytobiorcy (dane osobowe takie jak imię i nazwisko, adres zamieszkania czy numer PESEL), oznaczenie kredytodawcy (dane identyfikujące kredytodawcę takie jak nazwa banku), oznaczenie umowy (np. nazwa/numer umowy i/lub data jej zawarcia), wskazanie okresu lub okresów zawieszenia spłaty kredytu (można wskazać we wniosku jeden lub kilka okresów, w których kredytobiorca zamierza korzystać z wakacji kredytowych) oraz oświadczenie, że wniosek dotyczy umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.