Promocje nie pomogły. W Lidlu mają nad czym myśleć
Mimo wojny cenowej nie udało zahamować się wzrostu cen w największych sieciach handlowych nad Wisłą. Najwyższe wzrosty odnotował Lidl. Nastąpiła także zmiana lidera najniżych cen według ASM Sales Force Agency.
16.05.2024 10:20
Mimo promocji ceny w największych polskich sieciach handlowych wzrosły. Według raportu ASM Sales Force Agency średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,93 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając wartość 295,3 zł w kwietniu 2024 r. W porównaniu do poprzedniego miesiąca średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,5 zł. Sieć Auchan znalazła się na szczycie listy najtańszych sieci handlowych, natomiast najwyższe ceny stwierdzono w sklepach stacjonarnych Intermarché.
W Lidlu największe podwyżki
Z danych wynika, że w kwietniu średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,3 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w marcu. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,22 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (7,02 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r., tj. o 21,21 proc.
Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (10 proc.), Selgros Cash & Carry (5,89 proc.), Auchan (5,14 proc.), Dino (1,07 proc.) i E.Leclerc (0,36 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,93 proc. z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,3 zł w kwietniu 2024 r." - czytamy w komunikacie.
Powrót na miejsce lidera
Liderem niskich cen jest znowu sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72 proc. mniej niż najtańszy koszyk w marcu, należący przed miesiącem do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,21 zł (Biedronka) i 47,01 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł.