Promocje nie pomogły. W Lidlu mają nad czym myśleć
Mimo wojny cenowej nie udało zahamować się wzrostu cen w największych sieciach handlowych nad Wisłą. Najwyższe wzrosty odnotował Lidl. Nastąpiła także zmiana lidera najniżych cen według ASM Sales Force Agency.
Mimo promocji ceny w największych polskich sieciach handlowych wzrosły. Według raportu ASM Sales Force Agency średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,93 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając wartość 295,3 zł w kwietniu 2024 r. W porównaniu do poprzedniego miesiąca średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,5 zł. Sieć Auchan znalazła się na szczycie listy najtańszych sieci handlowych, natomiast najwyższe ceny stwierdzono w sklepach stacjonarnych Intermarché.
W Lidlu największe podwyżki
Z danych wynika, że w kwietniu średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,3 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w marcu. Dodatkowo w aż dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polskie truskawki za ponad 20 zł za kg. Wiemy, kiedy będzie taniej
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,22 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (7,02 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2024 r. była wyższa o 55,27 zł niż w 2023 r., tj. o 21,21 proc.
Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (10 proc.), Selgros Cash & Carry (5,89 proc.), Auchan (5,14 proc.), Dino (1,07 proc.) i E.Leclerc (0,36 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,93 proc. z 292,58 zł w kwietniu 2023 r. do 295,3 zł w kwietniu 2024 r." - czytamy w komunikacie.
Powrót na miejsce lidera
Liderem niskich cen jest znowu sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72 proc. mniej niż najtańszy koszyk w marcu, należący przed miesiącem do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,21 zł (Biedronka) i 47,01 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w kwietniu 2024 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 322,12 zł.