Przedsiębiorcy internetowi podejmą działania na rzecz uczciwej reklamy
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB rozpoczyna akcję na rzecz ograniczenia umieszczania reklam w serwisach udostępniających nielegalnie treści w internecie - poinformował w środę w Warszawie Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
04.06.2014 18:10
Patronem honorowym akcji jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
"Nasza inicjatywa zakłada, że przedsiębiorcy, którzy do niej przystąpią, będą promowali reklamy swoich firm w serwisach, które oferują treści szanując prawo - przede wszystkim prawo autorskie" - powiedział na konferencji prasowej Włodzimierz Schmidt.
Zaznaczył, że celem inicjatywy jest podejmowanie skutecznych działań, które w efekcie doprowadzą do zmniejszenia wpływów reklamowych do serwisów udostępniających treści nielegalnie.
"Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy jest początkiem długofalowego procesu edukacyjnego, rozpoczynającego się od podniesienia świadomości przedsiębiorców, dzielenia się wiedzą pomiędzy nimi ze stosowanych już praktyk na rzecz uczciwej reklamy oraz wspólnego szukania rozwiązań i podejmowania skutecznych działań" - dodał Schmitd.
Podkreślił, że przedsiębiorcy często nie mają świadomości, że ich reklama pojawia się także na serwisach udostępniających treści z naruszeniem prawa autorskiego. "Reklamodawcy często nie potrafią rozpoznać, czy jest to piracki serwis czy nie, ponieważ tego typu serwisy bardzo często przypominają serwisy udostępniające treści legalnie, w dodatku za swoje usługi pobierają opłaty, co jeszcze bardziej utrudnia rozpoznanie" - zaznaczył.
Przyznał, że jeszcze "sporo czasu upłynie" zanim całkowicie wyeliminuje się reklamę z serwisów, które udostępniają nielegalnie treści. "Wiemy, że jest to trudna sprawa, ale uznaliśmy jednak, że konieczne jest podjęcie jakichś działań. Przede wszystkim rozpoczęcie dyskusji na ten temat" - dodał prezes IAB Polska.
Karol Kościński, dyrektor Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaznaczył, że inicjatywa może być dobrym sposobem ograniczenia skali działania serwisów pirackich w Polsce. "Jednocześnie jest to sposób, który nie wiąże się z ingerencją w sferę praw obywatelskich internauty" - zaznaczył
Przystąpienie do Inicjatywy jest dobrowolne i może do niej dołączyć każdy przedsiębiorca. Wystarczy tylko podpisać oświadczenie, w którym deklaruje, że podejmie m.in. takie działania jak zwrócenie uwagi firmom odpowiedzialnym za kampanie reklamowe swojej firmy, aby umieszczały je w serwisach internetowych, które przestrzegają przy udostępnianiu treści praw autorskich, a także przeprowadzi działania edukacyjne na temat metod odróżniania źródeł legalnych od tych, które dystrybuują treści w sposób sprzeczny z prawem.