Przedsiębiorstwa nie chcą zwiększać zatrudnienia oraz płac - PKPP Lewiatan

25.08. Warsaw (PAP) - Jedynie 22,7 proc. dużych przedsiębiorstw planuje wzrost zatrudnienia. A te, które planują, będą zwiększać zatrudnienie tylko w niektórych grupach zawodowych...

25.08. Warsaw (PAP) - Jedynie 22,7 proc. dużych przedsiębiorstw planuje wzrost zatrudnienia. A te, które planują, będą zwiększać zatrudnienie tylko w niektórych grupach zawodowych - wynika z badań PKPP Lewiatan i Deloitte. Tylko 11 proc. firm ma w planach realny wzrost wynagrodzeń, a jedna trzecia podniesie je o inflację.

"Jedynie 4,9 proc. firm planuje wzrost zatrudnienia we wszystkich grupach zawodowych, a 17,8 proc. w niektórych z tych grup" - powiedziała podczas konferencji prasowej Główna Ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

"Teoretycznie, na dzień dzisiejszy 37,2 proc. dużych firm powinno być gotowych do zwiększenia zatrudnienia, ponieważ wykorzystuje w 100 proc. posiadane zasoby ludzkie. W 37,3 proc. przedsiębiorstw posiadane zasoby ludzkie są wykorzystywane w 75-99 proc. Tym samym trzy czwarte dużych firm jest bliska konieczności podjęcia decyzji o zatrudnieniu i zmianie struktury zatrudnienia. Jednak badania wykazały, że to nie oznacza, iż będą one zwiększały zatrudnienie " - dodała.

Z badania PKPP Lewiatan i Deloitte wynika, że firmy będą przede wszystkim poszukiwać wykwalifikowanych pracowników liniowych/produkcyjnych/budowlanych, techników oraz pracowników kontroli jakości. Wyjątkiem jest branża budowlana.

"Budownictwo widzi szansę na rozwój rynku i jako jedyna branża planuje zatrudniać kadrę zarządzającą oraz pracowników o niższych kwalifikacjach, podczas gdy ponad 13 proc. firm już zwolniło lub będzie zwalniać osoby z właśnie tych grup zawodowych" - poinformowała Starczewska-Krzysztoszek.

Badanie pokazuje, że w 2010 roku tylko 11 proc. firm planuje wzrost wynagrodzeń powyżej inflacji. Prawie jedna trzecia podniesie wynagrodzenia o inflację, zachowując ich realny poziom.

"Wśród firm, w których 100 proc. właścicielem lub właścicielem większościowym jest inwestor zagraniczny jest najwięcej tych, które planują wzrost wynagrodzeń powyżej inflacji lub przynajmniej na poziomie inflacji. Skłonność do podnoszenia wynagrodzenia jest w nich wyższa niż w firmach z polskim kapitałem oraz w przedsiębiorstwach z rozproszonym akcjonariatem" - napisano w komentarzu do badania.

Badanie zostało przygotowane i przeprowadzone przez TNS OBOP na ogólnopolskiej losowej próbie 388 dużych firm prywatnych i państwowych w okresie od 18 kwietnia do 4 lipca 2010 roku.(PAP)

jow/ asa/

Wybrane dla Ciebie

Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października