Trwa ładowanie...
d1mzior
09-05-2014 15:05

Przegląd wiadomości ze spółek, piątek godz. 15

Przegląd wiadomości ze spółek, piątek 9 maja godz. 15

d1mzior
d1mzior

AMICA

Amica planuje z zysku osiągniętego w 2013 roku przeznaczyć na dywidendę 27,2 mln zł, co da 3,5 zł dywidendy na akcję - poinformowała spółka w projektach uchwał na WZ, zwołanego na 4 czerwca. Proponowanym dniem ustalenia prawa do dywidendy jest 23 czerwca, natomiast jej wypłata nastąpić ma 8 lipca.

W 2013 roku zysk netto spółki wyniósł 94,49 mln zł.

BANK HANDLOWY

d1mzior

Zysk netto grupy Banku Handlowego w pierwszym kwartale 2014 roku wyniósł 247,7 mln zł i okazał się 17 proc. powyżej oczekiwań rynku, który spodziewał się, że wyniesie on 211,8 mln zł. Efektywność banku jest celem strategicznym - poinformował PAP Sławomir Sikora, prezes banku.

Oczekiwania dwunastu biur maklerskich co do zysku netto za I kwartał wahały się od 205 mln zł do 230 mln zł.

Zysk netto banku spadł 30 proc. rdr. i wzrósł 63 proc. kdk. Wskaźnik ROE wynosi 13,7 proc.

"Ćwierć miliarda w pierwszym kwartale to z mojej perspektywy bardzo dobry wynik, wyższy niż większość wyników kwartalnych w latach ubiegłych. Porównanie do pierwszego kwartału z ubiegłego roku jest utrudnione przez nadzwyczajne wyniki ze sprzedaży portfela obligacji, z jakimi wtedy mieliśmy do czynienia" - powiedział PAP Sławomir Sikora, prezes banku.

d1mzior

"Kluczowe wskaźniki efektywnościowe ponownie są na bardzo wysokim poziomie. To dla nas ważne, bo efektywność jest celem strategicznym banku" - dodał.

Wynik odsetkowy banku w pierwszym kwartale wyniósł 293,1 mln zł i okazał się lekko, 2 proc., poniżej oczekiwań analityków, którzy liczyli, że wyniesie on 299,9 mln zł (w przedziale oczekiwań 293-316 mln zł). Wynik odsetkowy spadł o 10 proc. rdr.

Wynik z prowizji w I kwartale 2014 roku wyniósł 157 mln zł i był zgodny z szacunkami rynku, który spodziewał się 157,6 mln zł (oczekiwania wahały się od 153 mln zł do 164 mln zł). Wynik z prowizji spadł 4 proc. rdr.

d1mzior

Przychody grupy spadły w I kwartale o 21,9 proc. rdr do 620,5 mln zł.

Koszty wyniosły w I kwartale 2014 roku 314,4 mln zł, czyli były zbliżone do oczekiwań rynkowych (317 mln zł). Koszty spadły 9 proc. rdr, w tym koszty pracownicze spadły o 17 proc. rdr., a administracyjne o 3 proc.

"W wyniku pierwszego kwartału widać pozytywny efekt naszego planu transformacji banku. Obniżamy koszty w obszarach, które są mniej perspektywiczne" - powiedział Sikora.

d1mzior

Wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł na koniec kwartału 51 proc., podczas gdy rok wcześniej był na poziomie 43 proc.

Saldo odpisów z tytułu utraty wartości kredytów w okresie pierwszego kwartału 2014 roku było dodatnie i wyniosło 2,38 mln zł. Rynek oczekiwał tymczasem ujemnego salda na poziomie 2,4 mln zł.

Bank podał, że w segmencie detalicznym nastąpiło odwrócenie odpisów netto w wysokości 4,7 mln zł będące efektem kontynuacji trendu stabilizacji i poprawy jakości portfela należności niezabezpieczonych. Wskaźnik należności zagrożonych NPL spadł do 10,9 proc. z 12,8 proc. rok wcześniej.

d1mzior

Należności netto od klientów wyniosły pod koniec kwartału 2014 roku 17,99 mld zł, czyli wzrosły 11 proc. rdr i 18 proc. kdk., w tym kredyty klientów korporacyjnych wzrosły 9 proc. kdk i 6 proc. rdr.

"Już w ubiegłym roku spodziewaliśmy się, że początek 2014 roku przyniesie ożywienie w segmencie kredytów dla firm. Teraz widoczne jest to w naszym wyniku" - powiedział Sikora.

"Firmy przystąpiły do realizacji projektów inwestycyjnych, które w 2013 były odkładane ze względu na ryzyka, głównie na rynkach strefy euro" - dodał.

d1mzior

Prezes poinformował, że w segmencie detalicznym bank obserwuje wzrost liczby pożyczek, na które popyt jest wspierany rosnącą konsumpcją oraz niskimi stopami procentowymi.

Dodał, że efektywność sprzedaży w placówkach typu "Smart" w Warszawie jest 6 razy wyższa niż tradycyjnej, a w Katowicach 7 razy wyższa.

Zobowiązania wobec klientów wyniosły pod koniec marca 2014 roku 26,57 mld zł, czyli wzrosły 16 proc. rdr i pozostały na poziomie z IV kwartału 2013 r.

Pod koniec I kwartału 2014 r. współczynnik wypłacalności grupy wyniósł 16,6 proc.

LPP

LPP zamierza przyspieszyć rozwój sieci w Europie Zachodniej i na Bliskim Wschodzie. W przyszłym roku zamierza w każdym z tych regionów zwiększyć sieć o kilkanaście tys. m kw. - poinformował na konferencji Dariusz Pachla, wiceprezes spółki.

"W tym roku zamierzamy jesienią otworzyć sklepy w nowych krajach: trzy w Niemczech, pięć w Chorwacji oraz jeden w Katarze" - powiedział Pachla.

"Obecną, trudną sytuację na rynkach wschodnich, częściowo możemy zrekompensować szybszym rozwojem sieci w Niemczech i na Bliskim Wschodzie. Szacujemy, że w przyszłym roku pojawi się tam po kilkanaście tys. m kw. powierzchni" - dodał.

LPP informowało na początku roku o podpisaniu z franczyzobiorcą, spółką Azadea, umowy na rozwój sieci w krajach arabskich. Pachla mówił wówczas, że franczyzobiorca zobowiązał się do otwarcia minimum 30 sklepów Reserved w ciągu 6 lat. Dodał jednak, że możliwe jest otwarcie większej liczby sklepów, w zależności od efektywności franczyzy.

Pachla przypomniał, że spółka szuka także lokalizacji dla swoich flagowych sklepów pod marką Reserved w stolicach innych krajów Europy Zachodniej, m.in. w Paryżu, czy Londynie. LPP rozgląda się także za mniej prestiżowymi lokalizacjami dla pozostałych swoich marek.

Wiceprezes poinformował, że spółka nie rezygnuje także z planów rozwoju w Rosji i na Ukrainie.

"Chcemy na tych rynkach pozostać. Są one dla nas ważne, zarówno jeśli chodzi o tempo rozwoju, jak i rozpoznawalność naszych marek. Oczekujemy, że obecna sytuacja pozwoli nam wynegocjować lepsze warunki najmu pod nasze sklepy" - dodał.

LPP zrewidowało tegoroczne plany rozwoju sieci w Rosji i na Ukrainie. Zamiast 73 tys. m kw. powierzchni otworzy tam 38 tys. m kw. Z kolei w Unii Europejskiej spółka zakłada wzrost sieci o 44 tys. m kw. powierzchni zamiast o 26 tys. m kw. jak planowano początkowo. W Polsce sieć sklepów LPP ma się powiększyć o 66 tys. m kw. Łącznie spółka zakłada wzrost powierzchni sprzedaży w 2014 r. o 148 tys. m kw., czyli o 25 proc. rdr.

LPP obniżyło planowaną na 2014 rok wartość nakładów na rozwój sieci sklepów do około 390 mln zł z 450 mln zł zakładanych wcześniej - poinformował Dariusz Pachla, wiceprezes LPP.

"Zrewidowaliśmy nasze plany rozwojowe w Rosji i na Ukrainie. Tym samym nastąpiła w grupie redukcja tempa rozwoju sieci do 25 proc. z 28 proc. W konsekwencji nakłady na rozwój sieci wyniosą w tym roku ok. 390 mln zł" - powiedział na konferencji Pachla.

Spółka podała w piątek, że prognozowany wzrost powierzchni sprzedaży w 2014 roku wynosi 148 tys. m kw.

W lutym przedstawiciele LPP informowali, że spółka wyda w tym roku na rozwój sieci sklepów ok. 450 mln zł. Powierzchnia handlowa grupy LPP miała wzrosnąć w tym roku o 167 tys. m kw., czyli o 28 proc.

W I kwartale 2014 r. powierzchnia sieci sklepów grupy wzrosła o 17 tys. m kw. Na koniec I kwartału grupa dysponowała 1.334 sklepami o łącznej powierzchni 606 tys. m kw.

MEGARON

Zarząd Megaronu rekomenduje, by z zysku za 2013 r. spółka wypłaciła 1,49 mln zł dywidendy, czyli 0,55 zł na akcję - podała spółka w komunikacie. Za 2012 r. spółka wypłaciła 1,18 zł dywidendy na akcję.

d1mzior
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1mzior