LPP
Historia, założyciele
LPP S.A. powstało w 1991 roku – założyli ją Marek Piechocki i Jerzy Lubianiec. Początkowo spółka nazywała się Mistral i dopiero w 1995 roku zmienono nazwę na LPP, będącą skrótem od Lubianiec, Piechocki i Partnerzy. Dwa lata później otwarto pierwszą zagraniczną placówkę LPP, która mieściła się w Szanghaju (Chiny).
W 2004 roku powstaje kolejna marka, skierowana tym razem główni do nastolatków – Cropp. Rok później jest obecna także w Estonii, Słowacji i Łotwie, a rok później Rosji, Litwie i Czechach. Firma LPP S.A. cały czas dążyła do ekspansji i sukcesywnie zdobywa kolejne rynki – rumuński (2007), bułgarski (2009), stając się największą siecią odzieżową w Polsce i istotną marką na międzynarodowym rynku odzieżowym.
W 2017 roku LPP SA miała sklepy w 19 krajach. W 2018 roku planowane jest otwarcie 3 pierwszych salonów w Izraelu. W 2009 roku firma wchłonęła Artman S.A. razem z markami, które stworzyło krakowskie przedsiębiorstwo, czyli marki House i Mohito. W 2016 roku otwarto już tysięczny salon w Polsce. W 2017 powstał pierwszy sklep Reserved w Wielkiej Brytanii, który umiejscowiono na Oxford Street w Londynie w sąsiedztwie takich odzieżowych gigantów jak Zara i H&M.
LPP od 2001 roku jest notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Cena jednej akcji debiutującej firmy wynosiła 48 złotych.
Kolekcje są projektowane w dwóch miejscach w Polsce – Reserved, Cropp i Sinsay w centrali, czyli w Gdańsku, natomiast House i Mohito w krakowskim oddziale LPP. Firma nie posiada własnych zakładów produkcyjnych, a wykonanie kolekcji zleca firmom zewnętrznym z Europy i Azji.
Właściciel
Akcje LPP S.A. należą do Marka Piechockiego (27,2%), Jerzego Lubiańca (27,2%), Forum TFI S.A. (6,2%) oraz pozostałych partnerów (39,3%).
Działalność
Firma LPP rocznie sprzedaje 140 milionów sztuk odzieży. Należy do niej pięć marek:
- Reserved – skierowana dla kobiet, mężczyzn i młodzieży, inspirowana najnowszymi trendami;
- House – przeznaczona dla nastolatków i młodych dorosłych;
- Cropp – sportowa marka dla nastolatków;
- Mohito – adresowana do młodych kobiet, szukających eleganckich i jednocześnie swobodnych stylizacji;
- Sinsay – odważne codzienne i imprezowe stylizacje dla nastolatek. W 2017 roku zamknięto już wszystkie sklepy Tallinder, która miała być marką luksusową, dla osób po 35 roku życia, ceniących minimalizm i klasyczne, ponadczasowe wzory. Marka nie pasowała do firmy oferującej przede wszystkim niedrogie ubrania i szybko zaczęła przynosić straty.
Liczba placówek
Spółka LPP do połowy 2017 roku miała 1710 sklepów, w tym:
- Reserved – 458,
- House – 338,
- Cropp – 386,
- Mohito – 288,
- Sinsay – 204,
- sklepy outletowe – 36.
Wartość
Wartość LPP S.A. jest obliczana na około 16 miliardów złotych.
Komentarze