Przewozy PKP Cargo w Polsce spadły o 2,9% r/r wg masy w listopadzie
Warszawa, 31.12.2015 (ISBnews) - Przewozy PKP Cargo spadły o 2,9% r/r według masy i o 2,3% według pracy przewozowej w listopadzie br., podała spółka, powołując się na dane GUS.
W listopadzie Grupa PKP Cargo przewiozła w Polsce 9,5 mln ton towarów, o 5,3% mniej niż rok wcześniej. Narastająco po jedenastu miesiącach wynik ten wynosi 98,7 mln ton (-2,9% r/r). Wykonana praca przewozowa w listopadzie wyniosła 2,5 mld tkm (-0,4% r/r), a narastająco po jedenastu miesiącach 26 mld tkm (-1,4% r/r).
"Narastająco po jedenastu miesiącach udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy wyniósł 48% (-0,6 pkt proc. r/r), a w ujęciu pracy przewozowej 55,9% (-1,1 pkt proc. r/r). W samym listopadzie udział Grupy PKP Cargo wyniósł 47,2% pod względem masy (-2,9 pkt proc. r/r) i 55,1% pod względem pracy (-2,3 pkt proc. r/r)" - czytamy w komunikacie.
Po jedenastu miesiącach w Polsce przewieziono koleją 205,8 mln ton towarów, tj. o 3,5 mln ton mniej (-1,7%), niż w analogicznym okresie 2014 roku.
"W porównaniu do poprzedniego roku, za mniejsze przewozy w listopadzie odpowiadają m.in. grupy towarowe kamienia i kruszyw (-468 tys. ton) oraz metali (-172 tys. ton). Przewozy tych pierwszych to efekt zmniejszonego zapotrzebowania na dostawy kruszywa w związku z niskim stopniem zaawansowania realizacji inwestycji drogowych. Za spadek w przewozach metali w dużej mierze odpowiada sytuacja na rynku złomu. Jego niskie ceny powodują wstrzymanie sprzedaży przez krajowych dostawców, zmuszając klientów do poszukiwania innych źródeł dostaw. W ujęciu rocznym o 4% urosły natomiast przewozy węgla kamiennego, a dwucyfrowo zwiększyły się przewozy rud i pirytów (wzrost o 16%) oraz intermodal (wzrost o 19%) " - wyjaśniono.
W ujęciu miesięcznym, w listopadzie przewozy kamienia zmniejszyły się o 475 tys. ton w porównaniu do października. To rezultat zmniejszenia zapotrzebowania na kruszywa w związku z wchodzeniem w okres jesienno-zimowy i kończeniem sezonu budowlanego. Za zmniejszone przewozy metali (-136 tys. ton) odpowiadają niższe zapotrzebowanie klientów (przewozy do portów morskich i Niemiec) oraz zmniejszone przewozy slabów z Ukrainy na Słowację (wysokie stany zapasów), podała też spółka.
Niższe przewozy rudy żelaza z Ukrainy były przyczyną spadku w grupie towarowej rud i pirytów (-127 tys. ton), a regulacja stanu zapasów oraz zmniejszone przewozy w eksporcie do Niemiec przyczyniły się do spadku ogółu przewozów węgla kamiennego (-140 tys. ton). W porównaniu do października rosły natomiast przewozy kontenerów (wzrost o 6%), zboża (wzrost o 68%) oraz innych płodów rolnych (wzrost o 38%), podało również PKP Cargo.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 48% udziału w rynku według masy i ok. 57% według pracy przewozowej w 2014 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
(ISBnews)